Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak fungoval pohřbený motor V5 od VW? Měl řadu výhod, tak proč skončil?
19.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Nové motory jsou dnes vyvíjeny podle jediného vzoru - musí být co nejmenší a co nezmohou válce a objem, to svede turbo. Před 20 léty platila jiná pravidla.
Pětiválcový motor V5 či přesněji VR5 je dodnes pozoruhodnou technickou finesou od Volkswagenu. Zdánlivě nesmyslný konstrukční návrh skutečně existoval a dokonce byl sériově dodáván do celé řady osobních automobilů koncernu VW. Úkolem bylo vyvinout víceválcový agregát s malými rozměry, aby se blok vešel napříč nad přední nápravu. Poprvé bylo kompaktní provedení představeno v modelu Passat v roce 1997 s výkonem 110 kW (150 koní) a 205 Nm, poté přibyla jedna vačka a dva ventily v každém válci a výkon se vyšplhal na 125 kW (170 koní) a 220 Nm.
Na detaily fungování tohoto pětiválce se zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a ani tentokrát jsme jeho „přednášku” nemohli ignorovat, neboť ve stručnosti shrnuje vše, čím je VR5 zajímavý i co mu nakonec zlomilo vaz. Motor VR5 vychází z většího VR6, jen došlo k odstranění jednoho válce. V jednom společném bloku zůstaly dva válce v jedné a tři ve druhé řadě. Tímto se vyřešil problém s příliš velkým VR6 a nedostatečně výkonným klasickým řadovým čtyřválcem.
Konstrukce kombinuje řadové provedení s vidlicovým, proto označení VR, i když sám Volkswagen používal obchodní jméno V5. Řady pístů vůči sobě svírají úhel patnáct stupňů. To s sebou kvůli konstrukci bloku nese nutnost vysunutí válců tak, že se jejich podélné osy protínají pod osou klikové hřídele. Ojnice se tak pohybují po různých drahách při pohybu vzhůru a dolů, což spolu s přirozenou tendencí pětiválců ke kývání vede k problémům při vyvažování tohoto motoru.
Další zajímavostí je orientace válců. Protilehlé válce mají ventily vždy na opačné straně - jedna strana motoru má nasávací ventily na pravé straně, druhá strana opačně nalevo a naopak u výfukových ventilů. To umožňuje spárovat vždy dva ventily dohromady a zjednodušit konstrukci hlavy. Unikem jsou odlišně dlouhé cesty přívodu palivové směsi do válců, respektive odvodu spalin z nich.
Navzdory nerovnoměrnému rozložení válců a tím pádem odlišné hmotnosti obou polovin motoru se tento pohon vyznačoval dostatečně vyváženým chodem. Silnější z dvojice verzí čili 2,3 VR5 schopnější jedinec spolehlivě poznal sluchem, rozdílné dráhy sání potažmo výfuku vyráběly jedinečný mechanický zvuk. A výkon až 170 koní na kompaktní atmosférický motor té doby nebyl vůbec špatný.
Problém bylo, že VR5 se začal prosazovat na konci 90. let minulého století, kdy jednak přicházely ke slovu přísnější emisní normy a jednak automobilky musely začít myslet na normovanou spotřebu paliva, jejíž regulace ze strany byly tou dobou již spřádány. Přísné emisní normy neprospívaly projevu atmosférických motorů, regulace spotřeby pak nešly na ruku objemnějším agregátům s větším počtem válců - obojí bylo VR5 vlastní.
V nabídce VW se tak musel prát o místo na slunci s tehdy též se prosazujícím agregátem 1,8 T, který z přeplňovaného čtyřválce dostával stejný nebo i větší výkon, pro běžného řidiče měl příjemnější projev a sloužil i jako cenná zkušenost na cestě k motorům TSI, které dnes v nabídce koncernu VW naprosto dominují. VR5 si tak mnoho slávy neužil, pro svou technickou zajímavost si ale zaslouží alespoň tuto krátkou vzpomínku...




Zaniklý motor VR5 od Volkswagenu byl pozoruhodnou technikou finesou, na trh ale přišel ve špatný čas
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 10 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 11 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle