Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jaguar F-Type 3,0 V6 Supercharged a XJ 2,0 Si4: downsizing podle Britů
23.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Britský Jaguar dnes zveřejnil podrobnosti o svých plánech s downsizingem modelů XF a XJ. Třílitr V6 s kompresorem půjde i do nového F-Type.
Ani automobilkám vznešenějšího rodu se nevyhýbají tak přízemní věci jako je placení emisí za vyšší než nadlimitní produkci oxidů uhličitého, takže to musí řešit jako všichni ostatní. Tedy dowsizingem, který sice ve výsledku zdaleka nenabídne slibovanou ekonomiku provozu, papírovým hranicím ale dostojí. To je i příklad Jaguaru a jeho dvou, respektive tří nových motorů.
První z nich je třílitrový vidlicový šestiválec o objemu 3,0 litru s mechanicky poháněným kompresorem, postavený na stejných konstrukčních principech jako celohliníková V8. Že jej Jaguar má připravený jasně dosvědčovalo už víkendové představení XJ Ultimate, dnes vám o něm můžeme říci více.
Tento agregát dostal přímé vstřikování SGDI pracující s tlakem až 300 barů a variabilní časování ventilů DIVCT. Nejvyšší výkon V6 činí 380 koní při 6 500 ot./min. a točivý moment 450 newtonmetrů od 1 800 do 4 000 ot./min. Motor bude osazen do nového Jaguaru F-Type ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou firmy ZF.
Ta samá pohonná jednotka 3,0 V6 Supercharged jen poladěná na 340 koňských sil se dostane také do modelů XF a XJ, kde v kombinaci se stejným automatem nahradí atmosférickou 5,0 V8. A aby bylo papírovým emisím učiněno zadost, oba vozy dostanou také systém stop-start.
Ještě radikálnějším způsobem má být omezena průměrná spotřeba vlajkové lodi XJ pomocí zážehového dvoulitru s turbodmychadlem, který je odvozen od čtyřválce použitého v Range Roveru Evoque a tudíž spřízněného s agregátem 2,0 Ecoboost od Fordu. Aristokrat na kolech se bude muset uspokojit s výkonem 240 koní při 5 500 ot./min. a maximálním točivým momentem 340 newtonmetrů, a protože jednotka bude ve vozech usazena podélně, bude možné ji spárovat s osmikvaltem ZF.
Prodej čtyřválcového XJ startuje letos v létě a jen o kousek menší model XF vybavený motorem 2,0 Si4 bude následovat. F-Type, jak už víme, se do prodeje dostane během příštího roku a jiný než tříltrový motor s kompresorem alespoň zprvu nenabídne.







Šestiválec s kompresorem o výkonu 380 koní v F-type nezní špatně. Dvoulitrový čtyřválec v limuzíně XJ je ale hodně silné eko-kafe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 11 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
před 5 hodinamiPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před 7 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 8 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 10 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva