Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Hyundai 1,8 GDCi: nový přeplňovaný benzin má být úspornější než diesel
16.11.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Hyundai je dalším výrobcem, který se pokouší spojit výhody dieselů a benzinů do jednoho balení.
Není to poprvé, co se k nám donesly zprávy o pokusech stvořit něco jako naftový motor spalující palivo, které běžně živí ty benzinové. Hyundai s Delphi v tomto případě nejsou průkopníky, spíše se přidávají k Boschi s GM a jejich HCCI nebo motoru DiesOtto, který chystá německý Daimler pro budoucí Mercedesy. Nepochybujeme o tom, že se jednotlivá řešení budou v detailech lišit, obecně jde ale stále o totéž - spojit vyšší efektivitu naftové jednotky s kultivovanějším projevem benzinového motoru. Výhod je pochopitelně více a v tomto článku na ně ještě přijde řeč.
Označení korejského nápadu je podobně jako v případě HCCI znovu písmenné, zní GDCI (Gasoline Direct-Injection Compression) a už z něj celkem jasně vyplývá, o co tu půjde, zvláště pokud si k písmenům přidáme slovo „twincharged”. V jádru se jedná o běžný čtyřválcový motor o objemu 1,8 litru, který dále využívá systému přímého vstřiku, přeplňování kompresorem (nízké otáčky) i turbodmychadlem (vyšší otáčky) a ke všemu pracuje s vysokým kompresním poměrem 14,8:1. Už to naznačuje a pohled na jedinou uvolněnou fotku agregátu to potvrzuje, že motor znovu není vybaven žádnými zapalovacími svíčkami, je tedy v podstatě vznětový, spalovat má ovšem palivo, které jsme zvyklí lít do motorů zážehových - benzin.
V technickém centru Hyundai v americkém Superior Township jej v pátek představil zejména motorový guru firmy Nayan Engineer (tomu se říká nomen omen...), který jej uvedl s tím, že motor GDCi nabídne stejný nebo vyšší výkon jako konvenčnější benzinové motory téhož ražení, dosáhne ale provozní efektivity překonávající dvoulitrový diesel, to vše při nižších nákladech na vývoj a výrobu. Pochopitelně se pak také snáze vejde do emisních limitů, které už dnes činí diesely dost drahými a do budoucna je mají učinit prakticky neprodejnými.
„Benzin je pravděpodobně nejlepší palivo pro diesel,” řekl doslova Engineer a nechal se doplnit svým kolegou Johnem Jurigou, podle nějž už dnešní diesely nemají pro zákazníky ekonomicky smysl. S tím bychom v mnoha případech mohli souhlasit (bude například velmi těžké ekonomicky ospravedlnit investici do Škody Rapid 1,6 TDI místo 1,2 TSI), pro Hyundai je ale cílem udělat z tohoto tvrzení axiom. Podle Jurigy chce automobilka zcela porazit diesely ve smyslu jejich ekonomické efektivity z hlediska zákazníků.
Nezní to špatně, však komu by se nelíbil benzinový motor s vysokým výkonem, briskními reakcemi, krásným zvukem a v neposlední řadě nižší hmotností, který by přitom nestál mnoho a jeho spotřeba by oproti dnešním jednotkám stejného typu byla třeba i o desítky procent nižší. Proč tedy Hyundai takový motor nenabídne? Především jej stejně jako výše zmíněné firmy nemá hotový, jde jen o koncept, který byl představen americkým novinářům. To by nemuselo až tak vadit, úskalí je ale vícero. Podobně jako dnešní diesely točí tento „polobenzin” maximálně 4 500 otáček za minutu, navíc podle přítomných novinářů zase o tolik lépe než nafťák nezní. Nayan Engineer k tomu tedy uvedl, že zrovna zvuk je možné zjemnit softwarovým nastavením motoru, otázkou ale je, za jakou cenu. A s otáčkami bude mít taková jednotka kříž vždy, třebaže hodnota 4 500 nebude absolutním limitem. Aby to tedy nakonec ještě vůbec byl alespoň trochu benzinový motor...
Mohlo by se tedy zdát, že krok Hyundai je jen plácnutím do vody, Korejci se tak ale netváří. Podle vývojářů má do výroby dorazit „v ne až tak vzdálené budoucnosti”, hovoří se dokonce už o roce 2014 a nové generaci modelu Sonata. Uvidíme, co z toho bude, inovacím podobného druhu se v době nepříliš přesvědčivých představení elektřinou nebo hybridními jednotkami poháněných vozů nemáme důvod bránit...

Toto je zatím jediný snímek nového motoru Hyundai GDCi - ačkoli jde o prototyp, do výroby by se mohl dostat už příští rok
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Nejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 35 minutamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 2 hodinamiToyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
včeraDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva