Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Halogenová vs. xenonová vs. LED světla v praxi. Má smysl připlácet?
4.3.2018 | Petr Miler
Tak jako většina věcí a automobilech, i jejich osvětlení prošlo za poslední dekády ohromným vývojem. Jsou ale všechny novinky reálným zlepšením?
Vývoj automobilového osvětlení, už jsme na našem webu nejednou probírali a kdysi jsme si s pomocí Fordu... posvítili na to, jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994. Už z pár fotek bylo jasně patrné, že se na tomto poli změnilo opravdu hodně, bylo to ale vážně jen několik fotek dokumentujících evoluci. Pokud máte zájem o trochu praktičtější a faktičtější pohled na věc, dnešní srovnání vám řekne více.
Pochází z dílny Nicka Murrayho, který nám nedávno ukázal, zda se lze otočit přes ručku s elektronickou parkovací brzdou používajíc mimo jiné Volkswagen Golf šesté generace a poslední iteraci Porsche 911. Oba vozy uvidíme v akci i dnes, ale trochu jiné - onen Golf má totiž klasická halogenová světla, ona 911 modernější xenony a k nim se přidá ještě jiná 911 používající ještě novější halogeny. Že by LED měly být lepší než xenony a xenony lepší než halogeny, je nasnadě. Ale existuje mezi nimi tak velký rozdíl, aby mělo smysl si za ta či ona připlácet?
Autor srovnání zkusil dvě věci, obě dosti výmluvné. Nejprve postavil všechny vozy před vrata garáže a srovnal výkon jejich světel jak na pohled, tak měřičem intenzity osvětlení v luxech. Jak sám konstatuje, není to ten nejvědečtější přístup, ale máme pocit, že řekne více než nějaké laboratorní pokusy.
Největší rozdíl je pochopitelně mezi halogeny a xenony. Světlo halogenů je nažloutlé a nepříliš intenzivní, Nick naměřil v průměru 650 lux a maximálně pak 900 lux. Xenony jsou vedle toho jiná liga už napohled a měření skoro dvojnásobných 1 100 lux v průměru a 1 600 lux v případě maxima to velmi dobře dokumentuje.
Mezi xenony a LED už pak na pohled takový rozdíl není, je ale vidět, že LED jsou na jednu stranu trochu intenzivnější, také ale - aspoň v případě Porsche 911 - nemají takový rozptyl. Měření samotné intenzity ovšem jasně hovoří v jejich prospěch - 1 600 lux v průměru a 2 200 v maximu je ještě o pořádný kus více než u xenonů a asi 2,5krát více než u halogenů. To je opravdu hodně velký rozdíl.
Ovšem, toto se týká potkávacích světel, v případě dálkových je situace trochu jiná. Halogeny „vystřihnou” až 2 200 lux a xenony 3 800 lux, LED tady ale neexcelují, jejich 3 600 lux znamená dokonce krok zpět. Čím to? Za vším hledej regulace, chce se říci, neboť i tady jsou možnosti osvětlení regulovány uměle předpisy. Murray hovoří o těch amerických, podobně omezující jsou ale i ty evropské.
Také ty „pomáhají” našim někdy rozporuplným dojmům z LED-světel, jejichž projev právě v případě dálkového svícení u některých aut dále limituje pomalý způsob přepínání mezi „potkávačkami” a dálkovými. Že to minimálně s intenzitou dálkových LED nemusí být ani trochu špatné, dokumentuje autor tím, že v minulosti měl BMW, u kterého si umělý limit možností LED v režimu dálkových světel nechal softwarově odstranit a dojem z nich byl znovu docela jiný.
Je to tedy další důkaz, že pokud jde o xenonová a halogenová světla, není v případě rozhodování o investice do těch druhých příliš nad čím, rozdíl v jejich projevu je obrovský. V případě LED a xenonů už to ale takový rozdíl není, rozptyl LED může být menší a zejména v případě dálkových světel může jít i o krok zpět. Nebude tedy od věci si v případě výběru auta obě možnosti srovnat a dát přednost té, která vám subjektivně bude vyhovovat více. Tedy, existuje-li taková možnost. Například faceliftovaná Škoda Octavia 201 už nic jiného než halogeny a LED nenabízí, tedy alespoň ne u nás. A váhat tak pak moc není mezi čím...
Xenonová a LED světla (pro 911 se jiná nenabízí) se liší už na pohled
Rozdíl v projevu halogenů a xenonů lze jasně vnímat už pouhým okem a měření jej potvrdí
LED světla jsou ještě dále, ne však pokud jde o ta dálková. Tedy alespoň optikou měření
I na cestě je rozdíl pochopitelně značný, LED jsou zde navíc adaptivní, rozumějte natáčecí
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:19 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch