Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Halogenová vs. xenonová vs. LED světla v praxi. Má smysl připlácet?
4.3.2018 | Petr Miler
Tak jako většina věcí a automobilech, i jejich osvětlení prošlo za poslední dekády ohromným vývojem. Jsou ale všechny novinky reálným zlepšením?
Vývoj automobilového osvětlení, už jsme na našem webu nejednou probírali a kdysi jsme si s pomocí Fordu... posvítili na to, jak svítí světla dnešních aut ve srovnání s roky 1908 až 1994. Už z pár fotek bylo jasně patrné, že se na tomto poli změnilo opravdu hodně, bylo to ale vážně jen několik fotek dokumentujících evoluci. Pokud máte zájem o trochu praktičtější a faktičtější pohled na věc, dnešní srovnání vám řekne více.
Pochází z dílny Nicka Murrayho, který nám nedávno ukázal, zda se lze otočit přes ručku s elektronickou parkovací brzdou používajíc mimo jiné Volkswagen Golf šesté generace a poslední iteraci Porsche 911. Oba vozy uvidíme v akci i dnes, ale trochu jiné - onen Golf má totiž klasická halogenová světla, ona 911 modernější xenony a k nim se přidá ještě jiná 911 používající ještě novější halogeny. Že by LED měly být lepší než xenony a xenony lepší než halogeny, je nasnadě. Ale existuje mezi nimi tak velký rozdíl, aby mělo smysl si za ta či ona připlácet?
Autor srovnání zkusil dvě věci, obě dosti výmluvné. Nejprve postavil všechny vozy před vrata garáže a srovnal výkon jejich světel jak na pohled, tak měřičem intenzity osvětlení v luxech. Jak sám konstatuje, není to ten nejvědečtější přístup, ale máme pocit, že řekne více než nějaké laboratorní pokusy.
Největší rozdíl je pochopitelně mezi halogeny a xenony. Světlo halogenů je nažloutlé a nepříliš intenzivní, Nick naměřil v průměru 650 lux a maximálně pak 900 lux. Xenony jsou vedle toho jiná liga už napohled a měření skoro dvojnásobných 1 100 lux v průměru a 1 600 lux v případě maxima to velmi dobře dokumentuje.
Mezi xenony a LED už pak na pohled takový rozdíl není, je ale vidět, že LED jsou na jednu stranu trochu intenzivnější, také ale - aspoň v případě Porsche 911 - nemají takový rozptyl. Měření samotné intenzity ovšem jasně hovoří v jejich prospěch - 1 600 lux v průměru a 2 200 v maximu je ještě o pořádný kus více než u xenonů a asi 2,5krát více než u halogenů. To je opravdu hodně velký rozdíl.
Ovšem, toto se týká potkávacích světel, v případě dálkových je situace trochu jiná. Halogeny „vystřihnou” až 2 200 lux a xenony 3 800 lux, LED tady ale neexcelují, jejich 3 600 lux znamená dokonce krok zpět. Čím to? Za vším hledej regulace, chce se říci, neboť i tady jsou možnosti osvětlení regulovány uměle předpisy. Murray hovoří o těch amerických, podobně omezující jsou ale i ty evropské.
Také ty „pomáhají” našim někdy rozporuplným dojmům z LED-světel, jejichž projev právě v případě dálkového svícení u některých aut dále limituje pomalý způsob přepínání mezi „potkávačkami” a dálkovými. Že to minimálně s intenzitou dálkových LED nemusí být ani trochu špatné, dokumentuje autor tím, že v minulosti měl BMW, u kterého si umělý limit možností LED v režimu dálkových světel nechal softwarově odstranit a dojem z nich byl znovu docela jiný.
Je to tedy další důkaz, že pokud jde o xenonová a halogenová světla, není v případě rozhodování o investice do těch druhých příliš nad čím, rozdíl v jejich projevu je obrovský. V případě LED a xenonů už to ale takový rozdíl není, rozptyl LED může být menší a zejména v případě dálkových světel může jít i o krok zpět. Nebude tedy od věci si v případě výběru auta obě možnosti srovnat a dát přednost té, která vám subjektivně bude vyhovovat více. Tedy, existuje-li taková možnost. Například faceliftovaná Škoda Octavia 201 už nic jiného než halogeny a LED nenabízí, tedy alespoň ne u nás. A váhat tak pak moc není mezi čím...


Xenonová a LED světla (pro 911 se jiná nenabízí) se liší už na pohled
Rozdíl v projevu halogenů a xenonů lze jasně vnímat už pouhým okem a měření jej potvrdí
LED světla jsou ještě dále, ne však pokud jde o ta dálková. Tedy alespoň optikou měření
I na cestě je rozdíl pochopitelně značný, LED jsou zde navíc adaptivní, rozumějte natáčecí
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 9 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025Reakce Ferrari na Trumpova cla jasně potvrzuje, že má problémy s prodejem některých modelů
30.3.2025Chevrolet zkouší zabránit kupčení s jeho nejlepšími sporťáky, zvolil velmi kontroverzní metodu
30.3.2025Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva