Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Gorilla Glass: auta dále odlehčí skla displejů mobilních telefonů
3.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Gorilla Glass je lehčí a pevnější, ale také dražší náhrada za klasické sklo. Na jednom čelním okně ale umí ušetřit i 30 %, tedy tři kilogramy hmotnosti.
U okruhových verzí sportovních aut to vídáme docela často - okna jsou tenčí, aby se uspořila hmotnost. Něco podobného ale v relativně brzké budoucnosti možná uvidíme i u běžných automobilů. Produkt, který to má umožnit, se jmenuje Gorilla Glass a je pevnější, odolnější a lehčí než normální sklo. Používá se například na displeje smartphonů a také je v BMW i8.
V případě čelního skla je reálné ušetřit 30 % hmotnosti, tedy asi 3 kg, za zachování izolačních i pevnostních vlastností použitím Gorilla Glass. Normální čelní okno je tvořeno dvěma 2,1mm skleněnými tabulemi, mezi kterými je fólie. Jak vyzkoumala automobilka Ford ve spolupráci s firmou Corning, produkující Gorilla Glass pro smartphony, když bude vnitřní tabule z Gorilla Glass o tloušťce 0,7 mm, bude sklo lehčí, ale bude stále dobře izolovat hluk a bude dost pevné pro použití v automobilu.
Corning vidí tedy v Gorilla Glass velký potenciál. Vyrábí se tak, že se tenký panel normálního skla ponoří do lázně roztavených solí o teplotě asi 400 °C, kde sklo opustí atomy sodíku nahradí větší atomy draslíku. Tak se povrch skla zpevní a je také odolnější proti mechanickému poškození, např. poškrábání. Výsledek není tak tvrdý jako safírové sklo, ale také jsou jeho výrobní náklady čtvrtinové.
Úspora hmotnosti se hodí nejen u sporťáků, ale u všech automobilů, protože s čím dál přísnějšími emisními nařízeními je potřeba snižovat hmotnost. Sklo je posledních několik dekád pořád stejné a pro masové nasazení v běžně vyráběných a prodávaných autech je to v podstatě jediné řešení, které je dost levné a zároveň funkční.
A právě cena je tím, proč se Gorilla Glass bude implementovat do běžných aut pomalu. Výroba normálního čelního skla stojí 20 dolarů (asi 470 korun), zatímco zmíněné "hybridní" sklo, které kombinuje obyčejné sklo a Gorilla Glass, by stálo až 44 dolarů (asi 1 000 korun). Je tedy nasnadě, že ta nejlevnější auta dostanou Gorilla Glass nejpozději. Nicméně s vývojem emisních regulí ani zde není otázka, jestli bude Gorilla Glass použito, ale kdy se tak stane.


Gorilla Glass používá kromě smartphonů také BMW i8
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 3 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva