Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg
4.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Všechny monoposty Formule E jsou poháněny podobným elektromotorem, jaký najdeme v silničním McLarenu P1. Zajímavý tedy je.
V současné době už běží premiérový ročník závodů elektrických formulí Formula E, které dostaly před dvěma lety požehnání od mezinárodní automobilové federace FIA. Na jeho startovním roštu najdeme celkem deset týmů, přičemž každý z nich má dva piloty a čtyři monoposty Spark-Renault SRT_01E. Stroje do živé autodráhy se kromě pískání připomínajícího autíčka na dálkové ovládání vyznačují hmotností 780 kilogramů bez řidiče, schopností akcelerovat na stovku za tři sekundy i nejvyšší rychlostí 225 km/h.
S ohledem na umělou glorifikaci elektromobilů, přestože jsou dobře známé jejich nedostatky dané omezenou kapacitou akumulátorů, nevidíme zrovna pádný důvod, proč bychom jim měli fandit. Zejména když vezmeme v potaz, že piloti musejí během zhruba hodinového závodu na 25 kol absolvovat povinnou zastávku boxech pro výměnu vozu za čerstvě nabitý monopost. Co víc pneumatiky se měnit nesmí měnit, dokud nebude vůz postižen defektem. Jezdec, který zajede nejrychlejší kolo závodu získává dva bonusové body navíc, což je další podivnost. Více než to musejí piloti sledovat stav nabití akumulátorů, aby vůbec do depa pro druhý vůz dojeli.
Každopádně ať už patříte mezi fandy nebo odpůrce závodů, na jaké si s sebou není třeba brát špunty do uší, zajímat by vás mohl elektromotor od dceřiné společnosti McLaren Electronic Systems britského výrobce, který je pro všechny aktuální monoposty společným jmenovatelem, podobně jako jeho napájení z akumulátorů vyvinutých Williamsem. Technologie, která funguje už od 19. století v podstatě stále stejně, totiž byla dotažena velmi daleko, McLarenem konkrétně zatím nejdále.
Pokud tápete odkud to či ono převzal, pak vězte, že se Britové vývojem nejmodernějšího elektromotoru zabývali už při vymýšlení McLarenu P1 - výjimečného hybridního hypersportu, který velmi podobnou jednotku zkombinoval s osmiválcovým benzinovým bi-turbem o objemu 3,8 litru. Ve finále dosahuje výkon jeho soustavy na 916 koní, díky nimž lze na třístovku akcelerovat za proklatě svižných 17 sekund.
V případě elektrické formule vyvine elektromotor maximální výkon až 228 koní, přičemž váží pouhých 26 kilogramů, což z něho dělá v poměru výkonu a hmotnosti zatím nejvýkonnější agregát svého druhu - s nejvyšším výkonem vzhledem k hmotnosti, který dosahuje 8,77 kW (téměř 12 koní) na kilogram. To je třikrát až čtyřikrát více než u dnešního typického hybridního ústrojí. Kromě toho se vyznačuje velmi kompaktními rozměry, kterým podobně silné spalovací motory nemohou konkurovat.
Pohonná jednotka McLarenu pro Formula E zahrnuje kromě elektromotoru, který pohání přes pětistupňovou sekvenční převodovku a diferenciál kola zadní nápravy, také řídicí jednotky zajišťující ovládání motoru a veškeré elektroniky monopostu. Soustava se prý vyznačuje nejen skvělou odezvou na sešlápnutí plynu, ale také schopností rychlého a efektivního chlazení. V případě, že pilot nestojí na plynu, elektromotor funguje jako generátor a zpětně dobíjí akumulátory, čímž vůz lehce zpomaluje. Automobilka si díky tomuto vyspělému elektromotoru do budoucna slibuje větší množství silničních modelů, se kterými bude díky jeho zapojení schopná snižovat emise bez nutnosti použití extrémně malých spalovacích motorů.
Šampionát Formula E je prazvláštní, avšak své fandy si jistě také najde. Každý monopost je v sezoně 2014/2015 poháněn jednotkou McLarenu. V příští sezoně to možná bude jinak, neboť v té už budou brány otevřeny všem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 7 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 9 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 10 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
dnes - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB