Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg
4.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Všechny monoposty Formule E jsou poháněny podobným elektromotorem, jaký najdeme v silničním McLarenu P1. Zajímavý tedy je.
V současné době už běží premiérový ročník závodů elektrických formulí Formula E, které dostaly před dvěma lety požehnání od mezinárodní automobilové federace FIA. Na jeho startovním roštu najdeme celkem deset týmů, přičemž každý z nich má dva piloty a čtyři monoposty Spark-Renault SRT_01E. Stroje do živé autodráhy se kromě pískání připomínajícího autíčka na dálkové ovládání vyznačují hmotností 780 kilogramů bez řidiče, schopností akcelerovat na stovku za tři sekundy i nejvyšší rychlostí 225 km/h.
S ohledem na umělou glorifikaci elektromobilů, přestože jsou dobře známé jejich nedostatky dané omezenou kapacitou akumulátorů, nevidíme zrovna pádný důvod, proč bychom jim měli fandit. Zejména když vezmeme v potaz, že piloti musejí během zhruba hodinového závodu na 25 kol absolvovat povinnou zastávku boxech pro výměnu vozu za čerstvě nabitý monopost. Co víc pneumatiky se měnit nesmí měnit, dokud nebude vůz postižen defektem. Jezdec, který zajede nejrychlejší kolo závodu získává dva bonusové body navíc, což je další podivnost. Více než to musejí piloti sledovat stav nabití akumulátorů, aby vůbec do depa pro druhý vůz dojeli.
Každopádně ať už patříte mezi fandy nebo odpůrce závodů, na jaké si s sebou není třeba brát špunty do uší, zajímat by vás mohl elektromotor od dceřiné společnosti McLaren Electronic Systems britského výrobce, který je pro všechny aktuální monoposty společným jmenovatelem, podobně jako jeho napájení z akumulátorů vyvinutých Williamsem. Technologie, která funguje už od 19. století v podstatě stále stejně, totiž byla dotažena velmi daleko, McLarenem konkrétně zatím nejdále.
Pokud tápete odkud to či ono převzal, pak vězte, že se Britové vývojem nejmodernějšího elektromotoru zabývali už při vymýšlení McLarenu P1 - výjimečného hybridního hypersportu, který velmi podobnou jednotku zkombinoval s osmiválcovým benzinovým bi-turbem o objemu 3,8 litru. Ve finále dosahuje výkon jeho soustavy na 916 koní, díky nimž lze na třístovku akcelerovat za proklatě svižných 17 sekund.
V případě elektrické formule vyvine elektromotor maximální výkon až 228 koní, přičemž váží pouhých 26 kilogramů, což z něho dělá v poměru výkonu a hmotnosti zatím nejvýkonnější agregát svého druhu - s nejvyšším výkonem vzhledem k hmotnosti, který dosahuje 8,77 kW (téměř 12 koní) na kilogram. To je třikrát až čtyřikrát více než u dnešního typického hybridního ústrojí. Kromě toho se vyznačuje velmi kompaktními rozměry, kterým podobně silné spalovací motory nemohou konkurovat.
Pohonná jednotka McLarenu pro Formula E zahrnuje kromě elektromotoru, který pohání přes pětistupňovou sekvenční převodovku a diferenciál kola zadní nápravy, také řídicí jednotky zajišťující ovládání motoru a veškeré elektroniky monopostu. Soustava se prý vyznačuje nejen skvělou odezvou na sešlápnutí plynu, ale také schopností rychlého a efektivního chlazení. V případě, že pilot nestojí na plynu, elektromotor funguje jako generátor a zpětně dobíjí akumulátory, čímž vůz lehce zpomaluje. Automobilka si díky tomuto vyspělému elektromotoru do budoucna slibuje větší množství silničních modelů, se kterými bude díky jeho zapojení schopná snižovat emise bez nutnosti použití extrémně malých spalovacích motorů.
Šampionát Formula E je prazvláštní, avšak své fandy si jistě také najde. Každý monopost je v sezoně 2014/2015 poháněn jednotkou McLarenu. V příští sezoně to možná bude jinak, neboť v té už budou brány otevřeny všem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva