Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg

(+ video) Všechny monoposty Formule E jsou poháněny podobným elektromotorem, jaký najdeme v silničním McLarenu P1. Zajímavý tedy je.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg

4.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Všechny monoposty Formule E jsou poháněny podobným elektromotorem, jaký najdeme v silničním McLarenu P1. Zajímavý tedy je.

V současné době už běží premiérový ročník závodů elektrických formulí Formula E, které dostaly před dvěma lety požehnání od mezinárodní automobilové federace FIA. Na jeho startovním roštu najdeme celkem deset týmů, přičemž každý z nich má dva piloty a čtyři monoposty Spark-Renault SRT_01E. Stroje do živé autodráhy se kromě pískání připomínajícího autíčka na dálkové ovládání vyznačují hmotností 780 kilogramů bez řidiče, schopností akcelerovat na stovku za tři sekundy i nejvyšší rychlostí 225 km/h.

S ohledem na umělou glorifikaci elektromobilů, přestože jsou dobře známé jejich nedostatky dané omezenou kapacitou akumulátorů, nevidíme zrovna pádný důvod, proč bychom jim měli fandit. Zejména když vezmeme v potaz, že piloti musejí během zhruba hodinového závodu na 25 kol absolvovat povinnou zastávku boxech pro výměnu vozu za čerstvě nabitý monopost. Co víc pneumatiky se měnit nesmí měnit, dokud nebude vůz postižen defektem. Jezdec, který zajede nejrychlejší kolo závodu získává dva bonusové body navíc, což je další podivnost. Více než to musejí piloti sledovat stav nabití akumulátorů, aby vůbec do depa pro druhý vůz dojeli.

Každopádně ať už patříte mezi fandy nebo odpůrce závodů, na jaké si s sebou není třeba brát špunty do uší, zajímat by vás mohl elektromotor od dceřiné společnosti McLaren Electronic Systems britského výrobce, který je pro všechny aktuální monoposty společným jmenovatelem, podobně jako jeho napájení z akumulátorů vyvinutých Williamsem. Technologie, která funguje už od 19. století v podstatě stále stejně, totiž byla dotažena velmi daleko, McLarenem konkrétně zatím nejdále.

Pokud tápete odkud to či ono převzal, pak vězte, že se Britové vývojem nejmodernějšího elektromotoru zabývali už při vymýšlení McLarenu P1 - výjimečného hybridního hypersportu, který velmi podobnou jednotku zkombinoval s osmiválcovým benzinovým bi-turbem o objemu 3,8 litru. Ve finále dosahuje výkon jeho soustavy na 916 koní, díky nimž lze na třístovku akcelerovat za proklatě svižných 17 sekund.

V případě elektrické formule vyvine elektromotor maximální výkon až 228 koní, přičemž váží pouhých 26 kilogramů, což z něho dělá v poměru výkonu a hmotnosti zatím nejvýkonnější agregát svého druhu - s nejvyšším výkonem vzhledem k hmotnosti, který dosahuje 8,77 kW (téměř 12 koní) na kilogram. To je třikrát až čtyřikrát více než u dnešního typického hybridního ústrojí. Kromě toho se vyznačuje velmi kompaktními rozměry, kterým podobně silné spalovací motory nemohou konkurovat.

Pohonná jednotka McLarenu pro Formula E zahrnuje kromě elektromotoru, který pohání přes pětistupňovou sekvenční převodovku a diferenciál kola zadní nápravy, také řídicí jednotky zajišťující ovládání motoru a veškeré elektroniky monopostu. Soustava se prý vyznačuje nejen skvělou odezvou na sešlápnutí plynu, ale také schopností rychlého a efektivního chlazení. V případě, že pilot nestojí na plynu, elektromotor funguje jako generátor a zpětně dobíjí akumulátory, čímž vůz lehce zpomaluje. Automobilka si díky tomuto vyspělému elektromotoru do budoucna slibuje větší množství silničních modelů, se kterými bude díky jeho zapojení schopná snižovat emise bez nutnosti použití extrémně malých spalovacích motorů.


Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 1 - Formule E 2014 McLaren motor 01Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 2 - Formule E 2014 McLaren motor 02Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 3 - Formule E 2014 McLaren motor 03Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 4 - Formule E 2014 McLaren motor 04Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 5 - Formule E 2014 McLaren motor 05Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 6 - Formule E 2014 McLaren motor 06Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 7 - Formule E 2014 McLaren motor 07Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 8 - Formule E 2014 McLaren motor 08Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 9 - Formule E 2014 McLaren motor 09Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 10 - Formule E 2014 McLaren motor 10Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 11 - Formule E 2014 McLaren motor 11Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 12 - Formule E 2014 McLaren motor 12

Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 13 - Formule E 2014 McLaren motor 13Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 14 - Formule E 2014 McLaren motor 14Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 15 - Formule E 2014 McLaren motor 15Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 16 - Formule E 2014 McLaren motor 16Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 17 - Formule E 2014 McLaren motor 17Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 18 - Formule E 2014 McLaren motor 18Formule E pohání elektromotor McLarenu. Má 228 koní a váží jen 26 kg - 19 - Formule E 2014 McLaren motor 19
Šampionát Formula E je prazvláštní, avšak své fandy si jistě také najde. Každý monopost je v sezoně 2014/2015 poháněn jednotkou McLarenu. V příští sezoně to možná bude jinak, neboť v té už budou brány otevřeny všem

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.