Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ford chystá deaktivaci válce u tříválce. A ne, není 1. duben
11.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vypínat pevně daný válec u tříválce znamená ještě méně kultivovanosti. Proto Ford uvažuje o deaktivaci proměnlivé, přesto budí rozpaky.
Technologie vypínání válců tu s námi je již nějaký ten pátek, dosud se ale objevovala zejména u osmiválců, u kterých je schopna snížit spotřebu v době, kdy po motoru řidič chce jen málo výkonu. Postupně se začíná dostávat nejen do šestiválců, ale také do čtyřválcových motorů, které odpojí dva válce a vůz tak pohánějí jen zbylé dva.
Asi před dvěma lety jsme si na apríla dělali legraci z toho, že by deaktivaci poloviny válců mohl dostat třeba i dvouválec TwinAir od Fiatu. Ovšem, tehdy to byl vtip, Fiat nic takového ve skutečnosti neplánoval - nebo to aspoň nebylo známo. Dnes se však dozvídáme o tom, že u čtyřválců se vypínání válců nezastaví - dost pravděpodobně ho dostane také mnohonásobný Motor roku, litrový tříválec EcoBoost od Fordu. Právě tato automobilka představila své plány na Motorovém symposiu ve Vídni po boku motorových novinek koncernu Volkswagen.
Pro nejlepší výsledky z hlediska kultivovanosti chodu motoru by bylo prý nejlepší odpojit okrajové válce, ale to je údajně příliš drahé. Ford tak zkoušel vypnout jen jeden válec a tím zmenšit objem motoru na dvě třetiny. To má údajně za následek velmi nevyrovnaný chod motoru. Když výzkumník dojde k závěru „drahé nebo špatné”, mohl by s prací přestat a věnovat se jinému nápadu, nikoliv však výzkumník Fordu - ten vymyslel deaktivaci válců proměnlivou, tedy průběžné odpojování více různých válců takovým způsobem, motor pracuje tak, jako by byl jeho (jinak litrový) objem činil pouze 0,5 litru.
O odpojení jednoho válce u tříválcového motoru se v Německu pokoušejí už delší dobu, prezentace reálnějších výsledků však přichází až nyní. Předpokládalo se, že se spotřeba sníží o 3 %, ale bylo zjištěno, že proměnlivá deaktivace válců sníží spotřebu ještě o kousek více, celkem o 4,2 %. To v případě litrového EcoBoostu ve Fiestě a převedeno na gramy CO2 znamená snížení ze současných 105 g CO2/km na zhruba 101 g. A čtyři gramy dolů znamenají o 380 Eur (lehce přes 10 tisíc korun) menší pokuty za nadlimitní emise CO2 za každé prodané auto.
Proměnlivá deaktivace válců je nicméně oproti té obyčejné dražší, protože potřebujete např. jiný systém vypínání u ventilového ústrojí nebo jiný, dražší dvouhmotový setrvačník. A samozřejmě musíte zaplatit také vývoj tohoto systému. Může tedy být otázkou, zda se to skutečně vyplatí, nicméně z toho, že Ford na něčem takovém pracuje do tak velké míry, že o tom veřejně mluví, lze soudit, že to finančně výhodné bude.
Kdy se nicméně proměnlivé deaktivace válců pod kapotami tříválcových Fordů dočkáme, není zatím jasné. „Používat tento systém v sérii je myslitelné. Kdy se objeví, je však zatím otázkou,” komentoval novinku dr. Andreas Schamel, ředitel centra Fordu pro výzkum a vývoj pohonných ústrojí.


Litrový EcoBoost od Fordu možná bude umět vypínat různé válce, jakkoli to zní absurdně
Prezentace na Motorovém sympoziu nastínila výhody proměnlivé deaktivace válců
Zdroj: Autofilou.at
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pozor na loupání znaku rychlého čínského Porsche za cenu Octavie, za jeho krádež můžete jít sedět
včeraPrvní elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
27.2.2025Dvě z největších silničních stíhaček automobilových dějin si to rozdaly ve sprintu, je to souboj aut za víc než 300 milionů
26.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Suzuki DR Z4S a Z4M: enduro a supermotard včera 19:49
- Bratři Marquezové vévodí MotoGP v Thajsku včera 16:07
- Moreira před Gonzalezem a Öncü; Salač jako 13. postoupil přímo do Q2. včera 15:31
- V Moto3 na čele překvapivě dva Italové: Bertelle a Nepa včera 15:13
- Gutierrez: Šance v Moto2- pro jezdce z MotoE 27.2.2025
Nejnovější články
Ikonickou Škodu Fabia RS TDI jde pořád koupit krásnou a sotva jetou za málo, dojet si pro ni ale musíte 1 400 km daleko
včeraPrvní test letních pneu pro rok 2025: Čínské „gumy” šokují svou životností, ani dvakrát dražší Evropané nemají odpověď
včeraZprávy o tom, jak moc Muskovy kontroverze ničí prodeje Tesly, zjevně přehání, firma má dál jasně nejvěrnější kupce
včeraLevné čínské Porsche rychlejší než to skutečné je nakonec ještě o ranec levnější. Tohle je na hození ručníku do ringu
včeraMaserati má na kahánku. 38miliardová investice do firmy byla zrušena, prodeje jsou v kopru, klíčové novinky prohrávají v testech
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva