Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec

Fiat se rozhodl učinit svůj dvouválcový motor ještě úspornějším. Jeden z jeho válců bude moci za jízdy běžet naprázdno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec

1.4.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Fiat se rozhodl učinit svůj dvouválcový motor ještě úspornějším. Jeden z jeho válců bude moci za jízdy běžet naprázdno.

Jak možná víte, downsizing, zejména pak ten snižující nejen objem motoru, ale i počet jeho válců, u nás velké zastání nenašel. Ne pro naši předpojatost nebo přílišnou upjatost, ale pro prostou neschopnost těchto řešení zaujmout v praxi alespoň náznakem slibované efektivity. Pokud by motor byl stejně úsporný jako jiné agregáty víceválcové koncepce a jinak se projevoval obdobně, bylo by možné jej alespoň tiše tolerovat. Obvykle ale nabízí podstatně méně kultivovanosti a charakteru, přičemž spotřeba je v praxi nezřídka i vyšší. Něco takového nemůžeme ani tolerovat, natož pak chválit, i kdybychom sebevíce chtěli.

Konkrétní případy z praxe netřeba dlouze hledat. Už takové BMW 328i F30, které vyměnilo šestiválcový třílitr za přeplňovaný dvoulitr, není příkladem povedeného downsizingu. S tímto motorem se ale žít dá, což o takovém tříválci 0,9 TCe od Renaultu nebo dokonce dvouválci 0,9 TwinAir od Fiatu prohlásit nelze. S těmito pohonnými jednotkami lze v autě leda živořit, jejich uživatelský projev je jedním slovem tristní a to výměnou za nic - slibovaná úspornost se projevuje pouze v laboratorních podmínkách, ne v běžné praxi. Možná právě proto se Fiat rozhodl svůj dvouválec dále „vylepšit”.

Jeho nové provedení se jmenuje TwinAir SCOD a ona tajemná zkratka značí Single-Cylinder On Demand neboli jednoválec na požádání. Zní to podivně, ale jde o staré dobré odpojování válců při nízké zátěži, které zejména v USA znají už desítky let. S tvrdými regulacemi normované spotřeby paliva objevili „kouzlo” tohoto řešení i evropští výrobci a třeba koncern Volkswagen montuje své COD (Cylinder On Demand) do všech osmiválcových eSkových Audi. U takových aut je instalace podobného systému na pováženou, VW ale šel ještě dál a COD umí vypínat i dvojici válců u čtyřválce. Maximum možného? Kdepak, Fiat ukazuje, že je možné zajít ještě o celou jednu úroveň dále.

SCOD totiž odpojuje polovinu válců TwinAiru, tedy jeden válec ze svou. Máme za to, že tímhle celý systém narazil na hranici svých možností, neboť s dalším fyzicky zmizivším válcem už jaksi nebude co vypínat. Fungování celého řešení je jinak typické - systém využívá principu proměnného časování ventilů a při nízké zátěži motoru vyřadí posunem vačkového hřídele z provozu ventily jednoho ze dvou válců a nechá pracovat pouze ten druhý. V případě požadavku na vyšší výkon SCOD opět zapojí druhý válec do chodu.

Systém je k dispozici ve středních otáčkách (2 až 4 000 ot./min) a jeho zapnutí resp. vypnutí si vyžádá okolo 2 desetin sekundy, když se čas liší podle aktuálních otáček. Je třeba dodat, že motor zůstane stejně vyvážený (nebo spíše nevyvážený...) jako s oběma válci v akci, jen už tak bídný jeho výkonový potenciál značně ochabne. Počítejte také s nemalými prodlevami, neboť ony dvě desetiny se přidají k už tak neochotnému projevu motoru stiženého malým objemem, nízkým počtem válců a pochopitelně i přeplňováním, které TwinAiru SCOD zůstane.

Jak bude celé řešení fungovat v praxi pochopitelně teprve uvidíme, jeden z motorářů Fiatu Lucca Aprillo ale jakékoli obavy předem mírní: „TwinAir má v základu tolik síly, že jeden píst veškerou potřebou práci bohatě zastane. Zjistili jsme, že majitelé Fiatů s dvouválci po většinu času marní potenciál této pohonné jednotky - je pro ně zkrátka zbytečné, aby agregát permanentně běžel na celé dva válce. SCOD tento stav řeší bez jakýchkoli kompromisů směrem ke komfortu a jízdní dynamice.”

Výkonové parametry motoru prý instalace SCOD neovlivní, se spotřebou ale pohne. Zatímco dnes ve Fiatu 500 jeho 85koňová verze dosahuje kombinované spotřeby 4,1 litru benzinu na 100 km, s SCOD to bude 3,8 litru a s příplatkovým start-stopem (SCOD by také šlo nazvat systémem postupného zdechávání, neboť nejprve se vypne jeden válec a po zastavení pak oba...) dokonce 3,7 litru na sto. A to se vyplatí.


Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec - 1 - Fiat-500-TwinAir-01Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec - 2 - Fiat-500-TwinAir-03Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec - 3 - Fiat-500-TwinAir-05
Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec - 4 - Fiat-500-TwinAir-04Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec - 5 - Fiat-500-TwinAir-09Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec - 6 - Fiat-500-TwinAir-10Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec - 7 - Fiat-500-TwinAir-11
Fiat 500 s dvouválcem vybaveným SCOD bude jedním z mála benzinových aut na trhu s kombinovanou spotřebou výrazně pod čtyři litry na 100 km

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.