Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Fiat TwinAir SCOD: systém vypínání válců poprvé pro dvouválec
1.4.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Fiat se rozhodl učinit svůj dvouválcový motor ještě úspornějším. Jeden z jeho válců bude moci za jízdy běžet naprázdno.
Jak možná víte, downsizing, zejména pak ten snižující nejen objem motoru, ale i počet jeho válců, u nás velké zastání nenašel. Ne pro naši předpojatost nebo přílišnou upjatost, ale pro prostou neschopnost těchto řešení zaujmout v praxi alespoň náznakem slibované efektivity. Pokud by motor byl stejně úsporný jako jiné agregáty víceválcové koncepce a jinak se projevoval obdobně, bylo by možné jej alespoň tiše tolerovat. Obvykle ale nabízí podstatně méně kultivovanosti a charakteru, přičemž spotřeba je v praxi nezřídka i vyšší. Něco takového nemůžeme ani tolerovat, natož pak chválit, i kdybychom sebevíce chtěli.
Konkrétní případy z praxe netřeba dlouze hledat. Už takové BMW 328i F30, které vyměnilo šestiválcový třílitr za přeplňovaný dvoulitr, není příkladem povedeného downsizingu. S tímto motorem se ale žít dá, což o takovém tříválci 0,9 TCe od Renaultu nebo dokonce dvouválci 0,9 TwinAir od Fiatu prohlásit nelze. S těmito pohonnými jednotkami lze v autě leda živořit, jejich uživatelský projev je jedním slovem tristní a to výměnou za nic - slibovaná úspornost se projevuje pouze v laboratorních podmínkách, ne v běžné praxi. Možná právě proto se Fiat rozhodl svůj dvouválec dále „vylepšit”.
Jeho nové provedení se jmenuje TwinAir SCOD a ona tajemná zkratka značí Single-Cylinder On Demand neboli jednoválec na požádání. Zní to podivně, ale jde o staré dobré odpojování válců při nízké zátěži, které zejména v USA znají už desítky let. S tvrdými regulacemi normované spotřeby paliva objevili „kouzlo” tohoto řešení i evropští výrobci a třeba koncern Volkswagen montuje své COD (Cylinder On Demand) do všech osmiválcových eSkových Audi. U takových aut je instalace podobného systému na pováženou, VW ale šel ještě dál a COD umí vypínat i dvojici válců u čtyřválce. Maximum možného? Kdepak, Fiat ukazuje, že je možné zajít ještě o celou jednu úroveň dále.
SCOD totiž odpojuje polovinu válců TwinAiru, tedy jeden válec ze svou. Máme za to, že tímhle celý systém narazil na hranici svých možností, neboť s dalším fyzicky zmizivším válcem už jaksi nebude co vypínat. Fungování celého řešení je jinak typické - systém využívá principu proměnného časování ventilů a při nízké zátěži motoru vyřadí posunem vačkového hřídele z provozu ventily jednoho ze dvou válců a nechá pracovat pouze ten druhý. V případě požadavku na vyšší výkon SCOD opět zapojí druhý válec do chodu.
Systém je k dispozici ve středních otáčkách (2 až 4 000 ot./min) a jeho zapnutí resp. vypnutí si vyžádá okolo 2 desetin sekundy, když se čas liší podle aktuálních otáček. Je třeba dodat, že motor zůstane stejně vyvážený (nebo spíše nevyvážený...) jako s oběma válci v akci, jen už tak bídný jeho výkonový potenciál značně ochabne. Počítejte také s nemalými prodlevami, neboť ony dvě desetiny se přidají k už tak neochotnému projevu motoru stiženého malým objemem, nízkým počtem válců a pochopitelně i přeplňováním, které TwinAiru SCOD zůstane.
Jak bude celé řešení fungovat v praxi pochopitelně teprve uvidíme, jeden z motorářů Fiatu Lucca Aprillo ale jakékoli obavy předem mírní: „TwinAir má v základu tolik síly, že jeden píst veškerou potřebou práci bohatě zastane. Zjistili jsme, že majitelé Fiatů s dvouválci po většinu času marní potenciál této pohonné jednotky - je pro ně zkrátka zbytečné, aby agregát permanentně běžel na celé dva válce. SCOD tento stav řeší bez jakýchkoli kompromisů směrem ke komfortu a jízdní dynamice.”
Výkonové parametry motoru prý instalace SCOD neovlivní, se spotřebou ale pohne. Zatímco dnes ve Fiatu 500 jeho 85koňová verze dosahuje kombinované spotřeby 4,1 litru benzinu na 100 km, s SCOD to bude 3,8 litru a s příplatkovým start-stopem (SCOD by také šlo nazvat systémem postupného zdechávání, neboť nejprve se vypne jeden válec a po zastavení pak oba...) dokonce 3,7 litru na sto. A to se vyplatí.
Fiat 500 s dvouválcem vybaveným SCOD bude jedním z mála benzinových aut na trhu s kombinovanou spotřebou výrazně pod čtyři litry na 100 km
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 24 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 26 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 2 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva