Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari F70: obyčejný hybrid místo KERS pro nástupce Enza? Ale kdepak
17.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dohadů spojených s blížící se premiérou nástupce Enza je tolik, že bychom si měli udělat menší rekapitulaci. Ne vše je tak, jak se píše.
Minulý měsíc potvrdil nejvyšší šéf Ferrari Amedeo Felisa připravenost jeho stáje k nasazení hybridní technologie pro modely vybavené dvanáctiválcem. Neoficiálně se mluví o tom, že vůbec prvním takto navrženým strojem bude nástupce Enza, pracovně nazývaný F70. Jeho V12 má mít objem až 7,3 litru a výkon 800 koní, přičemž dalších 120 koní nabídne elektromotor poháněný lithium-iontovými akumulátory. Parametry ovšem berte s rezervou. Velkou rezervou.
Média je na internetu přebírají z jednoho zdroje - tím je americký magazín Automobile, který šéfovi Ferrari stihl položit jen pár otázek. Autor článku píše, že nástupce Enza dostane ten samý motor, který pracuje rovněž v „novém 599“, který také nazývá „top modelem GT s motorem vpředu a koncepcí transaxle“.
Evidentně se přitom odvolává na novou F12, přičemž ani jednou nepoužije její jméno. Proč? Protože v době vzniku tohoto materiálu byla Berlinetta tajemstvím. A tady je asi zakopán onen proslulý pes. Ačkoli autor o nové F12 zjevně mnoho nevěděl, napsal, že jde o dvanáctiválec s objemem 7,3 litru, přičemž ten skutečný je o rovný litr menší.
Háček je v tom, že informaci následně přebral uznávaný Inside Line a také GT Spirit a od té doby žije vlastním životem. To ale není všechno. Dalšího faux pas spojeného s nástupcem Enza se před pár dny dopustil v návaznosti na potvrzení hybridu také americký magazín Car and Driver.
Ten tvrdí, že nové Ferrari s motorem V12 nedostane technologii KERS z dva roky starého konceptu 599 HY-KERS. Podle něj půjde o konvenční hybrid. V čem je potíž? Autor je přesvědčen, že ona ženevská studie disponovala technologií pracující s kinetickým akumulátorem energie (jinak řečeno setrvačníkem), protože podle něj přesně takto monoposty F1 fungují. Že několik značek s mechanickým setrvačníkem experimentovalo, je známo, ale nevzpomínám si, že by do závodu F1 nastoupil byť jen jeden takto vybavený stroj. Všechny dosud nasazené technologie byly postaveny na akumulátorech, respektive kondenzátorech.
Kromě toho Ferrari techniku pod kabátem konceptu 599 HY-KERS ve skutečnosti popsalo - firma uváděla, že s motorem V12 spolupracuje elektromotor o výkonu 100 koní a točivém momentu 137 newtonmetrů (podle fotek je umístěný oproti převodovce, u diferenciálu). Ne proto, aby jeho lithium-iontové akumulátory pouze krátkodobě zvýšily výkon. Naopak, měl se postarat o možnost jezdit výlučně na elektřinu, snížil spotřebu a samozřejmě také občas vypomáhal při akceleraci. Tudíž jedovatě zelené Ferrari 599 bylo tím samým „obyčejným hybridem“ a ne že ne.
Proto když se vrátíme na začátek a připomeneme si slova nejvyššího šéfa stáje, pak je zřejmé, že nástupce Enza určitě nebude obyčejným supersportem. Každopádně jeho hybridní technika podle všeho nemá být nijak zvlášť revoluční a už vůbec byste v ní neměli hledat setrvačník. Zvěsti o tom, že Ferrari změnilo směr a místo původního konceptu HY-KERS zamířilo někam úplně jinam se zkrátka nezakládají na pravdě. A konec konců, KERS (Kinetic Energy Recovery System), ať už využije jako úložiště energie cokoli, je beztak pořád docela obyčejný hybrid, akorát jsme si toto označení zvykli používat pro systém sloužící ve vozech F1, tedy jako něco „sportovního” místo „ekologického”. Nic takového ale označení KERS ani samotná podstata systému neskýtají, jde maximálně o jiné využití stejné techniky.
Nebuďte ovšem překvapeni, když vám některá média budou tvrdit opak. Známé internetové stránky Autoblog i Motorauthority to Car and Driveru spolkly i s navijákem.
Že by klasický mechanický setrvačník potřeboval vysokonapěťové kabely?
Zdroje: blog.caranddriver.com, autoblog.com, motorauthority.com, automobilemag.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie