Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ferrari chce ovládnout letošní F1 s radikálně novým motorem, bude jako diesel
22.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Italové počítají s výrazným zvýšením tlaku ve spalovací komoře. K vznícení paliva tak dojde ještě před zážehem jiskry, což přinese více efektivity.
Pro Ferrari dopadla loňská sezóna Formule 1 rozhodně lépe, než si kdokoliv na jejím počátku mohl představovat. Italové totiž zejména v její druhé polovině připravili horké chvilky dominantnímu Mercedesu, což nakonec vyústilo v jednoznačné druhé místo v poháru konstruktérů. Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen navíc skončili na třetí a čtvrté bodované příčce mezi jezdci, což jsou výsledky, o nichž mohli fanoušci Scuderie v předchozím roce pouze snít.
Pro letošek by ovšem mělo být u Ferrari ještě lépe, neboť šéf automobilky i koncernu FCA Sergio Marchionne oznámil, že italská značka musí již od prvního závodu v Austrálii porážet stříbrné šípy. To by na první pohled mohlo vypadat jen jako klasické velkoústé prohlášení milovníka svetrů, po němž se dočkáme pouze svěšených koutků úst a soubojů v prostředku startovního pole. Nicméně zprávy ze zákulisí naznačují, že takto příznivá by mohla být i realita.
Vše závisí na vývoji, ten zimní byl ale podle zdrojů blízkých automobilce nadmíru úspěšný. To je překvapivé, když si uvědomíme, že Ferrari právě v oné druhé půlce loňské sezóny upozadilo přípravy na letošek a věnovalo se evoluci minulého monopostu. Veškeré ostatní stáje by tedy alespoň teoreticky měly mít před italskou automobilkou menší náskok. Realita ale má být opačná, přičemž Ferrari se opře hlavně o nový motor, kompletně přepracované 1,6litrové turbo s šesti válci.
Jednou z hlavních výhod nového pohonné ústrojí s kódovým označením 059/5 by měl být tlak ve spalovací komoře, který byl navýšen z loňských 220 až 240 barů na 300 barů. V důsledku toho bude motor fungovat částečně jako diesel, neboť palivo by se mělo v komoře vznítit ještě před zážehem jiskry. To je řešení, na kterém automobilky a jejich dodavatelé pracují už léta, k v praxi použitelném výsledku se ale zatím nikdo z nich nedobral. Ferrari prý ano a výsledkem má být vyšší efektivita a logicky i vyšší výkon. Zlepšena tak má být stránka, ve které dosud Ferrari za Mercedesem zaostávalo především.
Nová technika však sebou nese také nevýhody, zejména v rámci teploty. Odhaduje se, že ta by ve spalovací komoře mohla narůst až na 1 100 stupňů Celsia, pročež musí tým Lorenza Sassiho řešit otázky spojené s dostatečným chlazením. Ferrari tak chystá větší vzduchové i vodní mezichladiče, jenž ovšem již nemůže umístit mezi jednotlivé řady válců. Zde se nově bude nacházet variabilní sací potrubí (viz první obrázek níže), jehož užití je od loňského roku znovu povoleno a Ferrari se k němu po menším váhání vrací.
Italové jej totiž během minulé sezóny nevyužívali, místo toho přišli s agregátem, který kromě zmíněného mezichladiče počítal mezi oběma řadami válců také s kompresorem (viz druhý obrázek níže). I ten se tedy dočká přemístění, přičemž veškeré změny mají zaručit dostatek chladného vzduchu ve spalovací komoře.
Souběžně s navýšením výkonu ovšem pracuje Ferrari také na zlepšení spolehlivosti, neboť povolených pět agregátů musí letos vydržet 21 závodů. V tomto směru měla Ferrari pomoci rakouská firma i s Wolfem Zimmermannem, jejím specialistou, který si s sebou přinesl know-how od Mercedesu, odkud přišel.
Scuderia tak kromě vlastního vývoje úzce spolupracuje rovněž s dodavateli, mezi dalšími i firmou Shell a společností Magneti Marelli. Ta by měla dodat zrevidované vstřikování, které zvládne tlak až 500 barů, a novou karbonovou palivovou pumpu.
Zda ale veškeré tyto novinky Ferrari zaručí zlaté vavříny již v Austrálii, je otázkou - snaží se jistě i konkurence, která se pokusí dostat výše díky vlastním novým nápadům. Jaké bude nové rozvržení sil, bychom mohli začít tušit již za měsíc v rámci předsezónních testů.


Ferrari chce pro letošní sezónu Formule 1 použít radikální koncepci pohonné jednotky - na těchto snímcích vidíme variabilní sací potrubí a letošní umístění kompresoru. To se pro příští sezónu změní, kvůli přítomností proměnlivého sacího potrubí i vyšším nárokům na chlazení
Ferrari se s technickým řešením svých motorů nikdy příliš nechlubilo - dosavadní evoluce bylo možné zkoumat pouze v boxech. I proto jsou dosavadní informace neoficiální, zní ale zajímavé
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejčtenější články
Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025Jeden z mála lidí, kteří mohou k Michaelu Schumacherovi, popsal „velmi smutný” stav, ve kterém se legenda F1 nachází
28.3.2025Němci se Švýcary vyvinuli revoluční bezemisní spalovací motor. Neměla by spíš tohle být budoucnost?
28.3.2025Motoristé, vyhněte se Paříži. Opakujeme, vyhněte se s autem Paříži
28.3.2025Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Táhneme na Brusel 04.28. 08:18 - HondaMan
- VZKAZY 04.28. 07:12 - Brus
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch