Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Experti zjistili, že planetu mohou zachránit kravská lejna, dokáží je změnit na palivo nejen pro auta
13.6.2024 | Petr Prokopec
Zní to jako apríl, jde ale o výsledek zcela vážně míněného výzkumu. Zatímco bzděním krav dostává životní prostředí na frak, jejich exkrementy mohou být využity při maximálně efektivní výrobě skutečně čistého vodíku.
Krávy bývají v posledních letech skloňovány v nelichotivých souvislostech, a to kvůli produkci metanu, který je 72krát horším skleníkovým plynem než oxid uhličitý (tedy ono slavné CO2). Aktuálně však dobytek může být zároveň i spásou automobilové branže. Výzkumníci z chicagské univerzity totiž zjistili, že s pomocí kravského lejna lze efektivně vyrábět vodík, jak uvádí Focus.
Vodík je přitom vnímán jako čistý jen ve chvíli, kdy během elektrolýzy dochází k jeho rozložení na kyslík a vodu. Na něco takového je ovšem třeba velké množství elektrické energie. Ta pro změnu musí pocházet z obnovitelných zdrojů. K zezelenání by pak sice postačila změna politického postoje, jenže v takové chvíli by se svět opravdu nikam neposunul. Koneckonců na ohýbání reality tu máme elektromobily a hybridní auta.
Zpět ale k vodíku, v jehož případě vědci zjistili, že proces jeho vzniku lze zefektivnit, pokud jeho součástí bude biosložka. V potaz přitom vzali prakticky vše možné od konopí přes papír až po cukrovou třtinu. Nakonec ale nejlepších výsledků dosáhli s pomocí kravského lejna, které bylo ještě dále spárováno s kyselinou sírovou. V té chvíli totiž požadované napětí pro výrobu pokleslo z průměrných 1,23 na 0,21 voltu.
V podstatě to znamená, že k elektrolýze postačí půlvoltový solární panel. Ve srovnání s dosavadními postupy se tak výroba může navýšit až šestinásobně. Vědci nicméně přiznávají, že přidáním kravského lejna se celý proces mění. Kyslík se totiž neodděluje, nýbrž váže, načež při produkci vzniká CO2. O vyloženě čisté řešení tedy nakonec nejde, takové ale reálně není žádné včetně elektromobility.
Stěžejní na celé věci je však fakt, že „akcelerátor“ výroby vodíku je zcela zdarma. Z mnoha farem a statků se tak mohou stát továrny na zelené palivo. Tím pak mohou být poháněny zemědělské stroje, aniž by bylo třeba cokoliv kamkoli přesunovat. V podstatě bychom se tak dočkali možná největší redukce znečištění, jaká zde kdy byla. Kromě toho by ale vodík mohl při prodeji posloužit farmářům jako dodatečný příjem.
Německá společnost BtX už toto řešení zkouší v praxi. Skrze konverzi hnoje nejprve na bioplyn a následně na vodík přitom dokáže vyrobit 100 kilo zeleného paliva každý den. To nezní jako závratné číslo, na druhou stranu jde ale o pilotní projekt jedné firmy. Pokud by se ovšem z každé farmy stala továrna na vodík, máme tu rázem jak působivou infrastrukturu, tak i čistější ovzduší.
Experiment je již v Německu uváděn v praxi, zatím ale denně vzniká jen 100 kilo čistého vodíku. To je ovšem pouze začátek. Foto: BtX, tiskové materiály
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
před 7 hodinami - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
před 9 hodinami - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
před 10 hodinami - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva