Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje
12.2.2024 | Petr Prokopec
Že motor auta snadno a rychle zničí nedostatek oleje, ví kdekdo, k jeho totální devastaci ale může vést i to, když mu „oleje pořádně dopřeje”. Ukazatel stavu oleje má zkrátka dvě rysky a respektovat je třeba obě, jinak se budete potýkat s tímto.
„Nemažete, klepe to,” říká jedna ze slavných českých hlášek, která zazněla ve snímku Jáchyme, hoď ho do stroje. Odkazovala na jednu z nejdůležitějších činností, na které se jako majitel tedy musíte zaměřit, na dolévání oleje. Pohonná jednotka je totiž plná komponentů, u kterých dochází na tření. Účelem maziv je ho snížit a pokud oleje se správnými viskózními vlastnostmi není dost, motor se začne přehřívat, až se tzv. zadře.
Jenže problematický není jen nedostatek oleje, neblahé následky má i jeho nadbytek. Nebavíme se zde o pár deci či milimetru přetaženém přes horní rysku ukazatele optimální hladiny, výrobci vždy počítají s určitými rezervami. Řeč je o situaci, kdy to opravdu přeženete a do agregátu napěchujete klidně litr i víc oleje přes míru. Krátce poté vás nemine katastrofa.
Jakmile se totiž motor zahřeje, dojde logicky také k zahřátí oleje a tedy zvýšení tlaku v jednotce. K tomu přispívá i to, že olej ucpe veškeré odvětrávací otvory. V důsledku toho může dojít k prasklinám na těsnění a následnému úniku. Olej se tak může dostane i do spalovacího prostoru, kde bude spalován spolu s pohonnými hmotami. Dojde tak k zanesení katalyzátoru i filtru pevných částic, což může vést k jejich následnému zničení.
Nejhorší ovšem je, když oleje ve vaně tolik, že se s ním dostane do kontaktu kliková hřídel. Ta se změní v mixér, který mazivo doslova našlehá, a začne jej tedy proměňovat v pěnu. Ta ale nemaže, ani čerpadlo si s ní neporadí, takže tlak oleje v mazací soustavě klesne stejně jako tehdy, kdy je oleje málo. O tom vám dá vědět rozsvícená příslušná ikonka na palubní desce, pokud ji ale ignorujete, nakonec dojde k zadření motoru paradoxně právě kvůli nadbytku oleje.
Že nejde o ničím neopodstatněné varování, dokazuje nové video mechanika, který provozuje kanál I Do Cars na Youtube. Na něm se expert na slovo vzatý pustí do rozborky přeplňovaného třílitrového šestiválce, který byl vytažen z útrob Jaguaru XE. Vůz z roku 2017 měl najeto pouhých 106 tisíc kilometrů, měl tedy před sebou ještě spoustu života. Stačilo však málo, respektive v tomto případě vlastně hodně, a pohonná jednotka se nenávratně poroučela do věčných lovišť.
Vrakoviště, které moderátorovi Ericovi motor prodalo, uvedlo, že z něj vyteklo 8,5 litru oleje. Dle výrobce by se však uvnitř mělo nacházet jen 5,4 litru. Přelití o více než tři litry tak vedlo k utržení dvou pístů od hřídele a jejich kontaktu s hlavou. Z některých ložisek jsou pak už jen piliny v olejovém filtru a vaně, poškozeny přitom byly i stěny válců. Klikovka pak olej skutečně našlehala v pěnu a selhání mazací soustavy.
Motor tak dostal smrtelnou ránu poměrně brzy, přičemž by nás zajímalo, zda za tím stál odborný (či v tomto případě velmi neodborný) servis, nebo to bylo způsobeno přemírou snahy neinformovaného majitele. To se ale nejspíše nikdy nedozvíme, pročež jen můžeme varovat každého, aby vždy pravidelně kontroloval míru oleje - ideálně na rovině a zhruba čtvrt hodiny poté, co auto zastaví a mazivo vychladne. Zabránit tím můžete opravdu velkým škodám.
Zadřít motor pár let starého a sotva pořádně ojetého vozu, v tomto případě třílitrového sedanu XE od Jaguaru, lze poměrně snadno. Stačí jen, když budete olej dolévat víc, než je třeba. Ilustrační foto: Jaguar
Zdroj: I Do Cars@YouTube
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 3 hodinami - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejčtenější články
- Jediný moderní McLaren schopný uhánět 400 km/h měl být investiční jistota, teď se nedá prodat ani o 15 milionů levněji
3.4.2024 - Ford rozhýbal prodeje nechtěných elektromobilů. Stačilo je zlevnit o 190 tisíc Kč ve chvíli, kdy prodělává 892 tisíc na kuse
3.4.2024 - V Rusku se znovu vyrábí úplně nové Citroëny. Mají pořád stejnou techniku, elektroniku, loga, všechno
3.4.2024 - Smutné: Tohle starší a levné falešné naftové AMG je dnes víc AMG než skutečné nové AMG
3.4.2024 - Avizované zdražení Tesel byl jen blaf. Prodeje rychle padají, skladové zásoby rostou, ceny půjdou zase dolů
3.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva