Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Expert rozebral zdevastovaný šestiválec Jaguaru a ukázal, co motoru provede, když do něj nalijete moc oleje
12.2.2024 | Petr Prokopec
Že motor auta snadno a rychle zničí nedostatek oleje, ví kdekdo, k jeho totální devastaci ale může vést i to, když mu „oleje pořádně dopřeje”. Ukazatel stavu oleje má zkrátka dvě rysky a respektovat je třeba obě, jinak se budete potýkat s tímto.
„Nemažete, klepe to,” říká jedna ze slavných českých hlášek, která zazněla ve snímku Jáchyme, hoď ho do stroje. Odkazovala na jednu z nejdůležitějších činností, na které se jako majitel tedy musíte zaměřit, na dolévání oleje. Pohonná jednotka je totiž plná komponentů, u kterých dochází na tření. Účelem maziv je ho snížit a pokud oleje se správnými viskózními vlastnostmi není dost, motor se začne přehřívat, až se tzv. zadře.
Jenže problematický není jen nedostatek oleje, neblahé následky má i jeho nadbytek. Nebavíme se zde o pár deci či milimetru přetaženém přes horní rysku ukazatele optimální hladiny, výrobci vždy počítají s určitými rezervami. Řeč je o situaci, kdy to opravdu přeženete a do agregátu napěchujete klidně litr i víc oleje přes míru. Krátce poté vás nemine katastrofa.
Jakmile se totiž motor zahřeje, dojde logicky také k zahřátí oleje a tedy zvýšení tlaku v jednotce. K tomu přispívá i to, že olej ucpe veškeré odvětrávací otvory. V důsledku toho může dojít k prasklinám na těsnění a následnému úniku. Olej se tak může dostane i do spalovacího prostoru, kde bude spalován spolu s pohonnými hmotami. Dojde tak k zanesení katalyzátoru i filtru pevných částic, což může vést k jejich následnému zničení.
Nejhorší ovšem je, když oleje ve vaně tolik, že se s ním dostane do kontaktu kliková hřídel. Ta se změní v mixér, který mazivo doslova našlehá, a začne jej tedy proměňovat v pěnu. Ta ale nemaže, ani čerpadlo si s ní neporadí, takže tlak oleje v mazací soustavě klesne stejně jako tehdy, kdy je oleje málo. O tom vám dá vědět rozsvícená příslušná ikonka na palubní desce, pokud ji ale ignorujete, nakonec dojde k zadření motoru paradoxně právě kvůli nadbytku oleje.
Že nejde o ničím neopodstatněné varování, dokazuje nové video mechanika, který provozuje kanál I Do Cars na Youtube. Na něm se expert na slovo vzatý pustí do rozborky přeplňovaného třílitrového šestiválce, který byl vytažen z útrob Jaguaru XE. Vůz z roku 2017 měl najeto pouhých 106 tisíc kilometrů, měl tedy před sebou ještě spoustu života. Stačilo však málo, respektive v tomto případě vlastně hodně, a pohonná jednotka se nenávratně poroučela do věčných lovišť.
Vrakoviště, které moderátorovi Ericovi motor prodalo, uvedlo, že z něj vyteklo 8,5 litru oleje. Dle výrobce by se však uvnitř mělo nacházet jen 5,4 litru. Přelití o více než tři litry tak vedlo k utržení dvou pístů od hřídele a jejich kontaktu s hlavou. Z některých ložisek jsou pak už jen piliny v olejovém filtru a vaně, poškozeny přitom byly i stěny válců. Klikovka pak olej skutečně našlehala v pěnu a selhání mazací soustavy.
Motor tak dostal smrtelnou ránu poměrně brzy, přičemž by nás zajímalo, zda za tím stál odborný (či v tomto případě velmi neodborný) servis, nebo to bylo způsobeno přemírou snahy neinformovaného majitele. To se ale nejspíše nikdy nedozvíme, pročež jen můžeme varovat každého, aby vždy pravidelně kontroloval míru oleje - ideálně na rovině a zhruba čtvrt hodiny poté, co auto zastaví a mazivo vychladne. Zabránit tím můžete opravdu velkým škodám.






Zadřít motor pár let starého a sotva pořádně ojetého vozu, v tomto případě třílitrového sedanu XE od Jaguaru, lze poměrně snadno. Stačí jen, když budete olej dolévat víc, než je třeba. Ilustrační foto: Jaguar
Zdroj: I Do Cars@YouTube
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva