Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Elektromobilům neškodí jen zima, i horko zkracuje dojezd až o neskutečných 31 procent. A není to vše
7.7.2024 | Petr Prokopec
Auta do nepohody? Těmito slovy nemůže elektromobily titulovat nikdo soudný. Aspoň nějak snesitelným způsobem zjevně fungují jen za optimálních podmínek při maximálně obvyklé jízdě - nejen zima, ale ani horko jim dobře nedělají.
Není žádným tajemstvím, že dojezd elektromobilů v zimě klesá. S nezvratnými důkazy přišel nejeden praktický test a mezi nimi i srovnání Norské automobilová federace (NOF) na počátku letošního roku. Ta otestovala hned 23 elektrických aut v době, kdy se teploty pohybovaly mezi -10 a -2 stupni Celsia, což jsou na skandinávskou zemi ještě příznivé hodnoty.
Přesto pád teplot jen pár stupňů pod nulu vedl k nepěkným výsledkům. Nejlépe na tom bylo čínské HiPhi Z, které jako jediné dosáhlo méně než 10procentního rozdílu mezi udávaným a skutečným dojezdem. Pouze u deseti aut pak bylo zkreslení méně než 20procentní, zatímco hned čtyři vozy mají na kontě dokonce 30procentní či ještě větší rozdíl. Takový Volkswagen ID.7 tak při lehčích mrazech neujede 608 km, nýbrž mu baterie jen těsně vystačí na zpáteční cestu z Prahy do Brna, tedy na 414 km. A to se pořád bavíme i maximálně úsporné, nepřirozeně pomalé jízdě, kterou reálně nepraktikuje téměř nikdo.
Znamená to ovšem, že situaci vyřešíte koupí elektromobilu na léto a spalovacího vozu na zimu? Ne tak rychle. Bateriový pohon má totiž problémy nejen s pádem teplot, ale i s jejich vzestupem. Čím větší vedro totiž venku panuje, tím větší jsou vaše na chlazení nejen interiéru, ale i udržování baterií v optimální teplotě. Obojí logicky spotřebovává elektřinu uloženou v akumulátorech. A protože tu máte jen jednu, dojezd s růstem teplot znovu rychle klesá, jak popisuje Heatmap.
Pokud elektromobil používáte při teplotě do 27 stupňů Celsia a uvnitř si nastavíte obvyklých 21 stupňů v kabině, dojezd už se zkracuje v průměru o 2,8 procenta. A to není žádné horko. Jakmile začne být tepleji, za jinak stejných okolností se dojezd zkracuje skoro se čtvercem teploty. Při venkovní dvaatřicítce už jde o 5 procent, při pětatřicítce o 15 procent a při 37,7 stupních Celsia o neskutečných 31 procent.
Podobně horké dny přitom začínají být pravidelným úkazem i v Česku, na jihu Evropy pak s nimi musíte počítat pomalu celé léto. Pokud se tedy na dovolenou chystáte s elektromobilem, je opravdu třeba důkladně plánovat. Zvláště když u dobíjecích stanic bude větší šrumec než obvykle. Namísto kýženého odpočinku tak přijdou spíše chvíle stresu, kdy budete hledat volný a funkční stojan i výrazně mimo plánovanou trasu. Nebo na tom budete rovnou tak, že trn z patu vám bude vytahávat odtahovka.
Nejde navíc o jediný problém. Zatímco chlazení má přímý dopad na zkrácení dojezdu, přílišné vedro v dlouhodobém horizontu škodí bateriím elektromobilu a urychluje tak jejich degradaci. Jakousi „daň za volbu elektromobilu” tak budete platit hned dvakrát, omezit dlouhodobý efekt pak jde třemi způsoby - zaprvé byste totiž neměli baterii v létě nabíjet na 100 procent. Dále byste ji neměli ponechávat nečinnou a přitom plně nabitou. A stejně tak ji nesmíte vycucnout úplně do mrtě. To jsou ale jen další a další omezení...



ID.7 byl dosud spojen s velmi tristními výsledky v zimě, kdy pád venkovních teplot ponížil jeho dojezd o takřka 32 procent. Kromě toho ovšem německý elektromobil stejně jako ty konkurenční trpí také na přílišná horka, skvělá technologie. Foto: Volkswagen
Zdroj: Heatmap
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 07:16 - Brus
- VZKAZY 04.28. 07:12 - Brus
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch