Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Elektromobilům neškodí jen zima, i horko zkracuje dojezd až o neskutečných 31 procent. A není to vše
7.7.2024 | Petr Prokopec
Auta do nepohody? Těmito slovy nemůže elektromobily titulovat nikdo soudný. Aspoň nějak snesitelným způsobem zjevně fungují jen za optimálních podmínek při maximálně obvyklé jízdě - nejen zima, ale ani horko jim dobře nedělají.
Není žádným tajemstvím, že dojezd elektromobilů v zimě klesá. S nezvratnými důkazy přišel nejeden praktický test a mezi nimi i srovnání Norské automobilová federace (NOF) na počátku letošního roku. Ta otestovala hned 23 elektrických aut v době, kdy se teploty pohybovaly mezi -10 a -2 stupni Celsia, což jsou na skandinávskou zemi ještě příznivé hodnoty.
Přesto pád teplot jen pár stupňů pod nulu vedl k nepěkným výsledkům. Nejlépe na tom bylo čínské HiPhi Z, které jako jediné dosáhlo méně než 10procentního rozdílu mezi udávaným a skutečným dojezdem. Pouze u deseti aut pak bylo zkreslení méně než 20procentní, zatímco hned čtyři vozy mají na kontě dokonce 30procentní či ještě větší rozdíl. Takový Volkswagen ID.7 tak při lehčích mrazech neujede 608 km, nýbrž mu baterie jen těsně vystačí na zpáteční cestu z Prahy do Brna, tedy na 414 km. A to se pořád bavíme i maximálně úsporné, nepřirozeně pomalé jízdě, kterou reálně nepraktikuje téměř nikdo.
Znamená to ovšem, že situaci vyřešíte koupí elektromobilu na léto a spalovacího vozu na zimu? Ne tak rychle. Bateriový pohon má totiž problémy nejen s pádem teplot, ale i s jejich vzestupem. Čím větší vedro totiž venku panuje, tím větší jsou vaše na chlazení nejen interiéru, ale i udržování baterií v optimální teplotě. Obojí logicky spotřebovává elektřinu uloženou v akumulátorech. A protože tu máte jen jednu, dojezd s růstem teplot znovu rychle klesá, jak popisuje Heatmap.
Pokud elektromobil používáte při teplotě do 27 stupňů Celsia a uvnitř si nastavíte obvyklých 21 stupňů v kabině, dojezd už se zkracuje v průměru o 2,8 procenta. A to není žádné horko. Jakmile začne být tepleji, za jinak stejných okolností se dojezd zkracuje skoro se čtvercem teploty. Při venkovní dvaatřicítce už jde o 5 procent, při pětatřicítce o 15 procent a při 37,7 stupních Celsia o neskutečných 31 procent.
Podobně horké dny přitom začínají být pravidelným úkazem i v Česku, na jihu Evropy pak s nimi musíte počítat pomalu celé léto. Pokud se tedy na dovolenou chystáte s elektromobilem, je opravdu třeba důkladně plánovat. Zvláště když u dobíjecích stanic bude větší šrumec než obvykle. Namísto kýženého odpočinku tak přijdou spíše chvíle stresu, kdy budete hledat volný a funkční stojan i výrazně mimo plánovanou trasu. Nebo na tom budete rovnou tak, že trn z patu vám bude vytahávat odtahovka.
Nejde navíc o jediný problém. Zatímco chlazení má přímý dopad na zkrácení dojezdu, přílišné vedro v dlouhodobém horizontu škodí bateriím elektromobilu a urychluje tak jejich degradaci. Jakousi „daň za volbu elektromobilu” tak budete platit hned dvakrát, omezit dlouhodobý efekt pak jde třemi způsoby - zaprvé byste totiž neměli baterii v létě nabíjet na 100 procent. Dále byste ji neměli ponechávat nečinnou a přitom plně nabitou. A stejně tak ji nesmíte vycucnout úplně do mrtě. To jsou ale jen další a další omezení...
ID.7 byl dosud spojen s velmi tristními výsledky v zimě, kdy pád venkovních teplot ponížil jeho dojezd o takřka 32 procent. Kromě toho ovšem německý elektromobil stejně jako ty konkurenční trpí také na přílišná horka, skvělá technologie. Foto: Volkswagen
Zdroj: Heatmap
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vás ale vezme slova z úst
včera - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nejnovější články
- Vyšší cla Číňany nezastaví, říká prodejní šéf Škody, od EU chce ale místo regulací jen peníze
včera - Nový šéf Rolls-Roycu zrušil oddanost elektrickému pohonu, hybridní modely odpískal úplně. „Nejedou jako vánek,” říká
včera - Elektrický Fiat 500 je takové fiasko, že se z něj šéf Stellantisu bude muset zpovídat italskému parlamentu
včera - V Evropě nepochopitelně zaříznuté dostupné ostré Hyundai jinde jede dál, ukázalo se v novém
včera - Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vás ale vezme slova z úst
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva