Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Dvanáctiválce nejsou mrtvé. Tohle je nový 6,0 W12 TSI od VW, má 608 koní
9.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nejen pro SUV Bentley vyvinuli u VW nový motor W12. Se dvěma turby má přes 600 koní a je prý velmi efektivní.
Píše se rok 2015 a automobilovému světu vládne downsizing. Čekat v tuto chvíli příchod jiných novinek než nesmyslně malých motorů do nemístně velkých aut není možné, přesto se občas zadaří. A překvapivě je to koncern VW, který na Vienna Motor Symposium, kde již odhalilo nový čtyřválec 2,0 TFSI, ukázal světu také zbrusu nový dvanáctiválec s uspořádáním válců do W a dvěma turbodmychadly. Říká si 6,0 W12 TSI a je to docela pekelný stroj.
Volkswagen jej nazývá nejúspornějším dvanáctiválcovým motorem v luxusním segmentu a zřejmě nelže. V nejúspornějším voze, ve kterém má být použit, se me pochlubit spotřebou vyjádřenou méně jak 250 g CO2/km, tedy méně než 10,4 litru benzinu na 100 km. Nevíme, o jaký model půjde, předpokládáme-li ale ten pravděpodobně nejefektivnější, chystanou novou A8, je to ve srovnání s konkurenty skutečně nižší hodnota - dnešní BMW 760i se pyšní 299 g CO2 na km, Mercedes S 600 Long pak 268.
Spotřeba paliva ale pochopitelně není tím, co nás na tomto agregátu fascinuje především. Motor uchvacuje hlavně svými výkonovými parametry, neboť generuje až 447 kW (608 koní) výkonu 6 000 ot./min a točivý moment nejvýše 900 Nm v rozmezí 1 500 (!) až 4 500 ot./min. Zatím opět neupřesněný model s ním má zvládat akceleraci na stovku za méně než 4 sekundy a rozjet se na rychlost přes 300 km/h. Co to bude za model, nevím, spekuluje se ale o novém Bentley Continental GT a nové Panameře, ostatně jen ty mohou v rámci koncernových strojů nemít omezovač rychlosti jako současná Panamera Turbo nebo Conti Flying Spur Speed.
Jestli budoucí Panamera dostane dvanáctiválec (dwanátiwálec?) opravdu nevíme, technika tohoto motoru je ale aspoň v základních aspektech známa dobře. Motor zcela konkrétně neupřesněného šestilitrového objemu sází jako dosavadní generace na spojení dvou šestiválců VR6 a dopuje je dvěma turbodmychadly. Kombinuje přímé vstřikování FSI Audi a nepřímý vstřik TMPI od Bentley, čímž má zajistit optimální chování v celém spektru otáček. Jednotka používá adaptivní zavěšení s elektromagnetickými aktuátory, které se mají postarat o dokonalou eliminaci vibrací. Že to není u dvanáctiválce třeba? Možná, tento ale má také systém start/stop a vypínání poloviny válců, takže dvanáctiválec to permanentně tak úplně nebude.
Pozoruhodné je také to, že motor má také systém mazání „vhodný pro off-roadové využití”, což více než naznačuje, že skončí pod kapotou nového SUV Bentley Bentayga. Právě v něm by mohl debutovat a rozjet také vůz na rychlost 300 km/h, to už ale předbíháme událostem. Více o novém motoru nám VW jisté poví časem, další detaily možná vyčtete i z jeho prvních snímků...




Nový motor W12 TSI dokazuje, že výkonný dvanáctiválec může vzniknout i v roce 2015
Snímky motoru a jeho prezentace ve Vídni od kolegů z Autofilou.at
Zdroje: Volkswagen, Autofilou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Přehled nejprodávanějších aut v USA za rok 2024 připomíná, jak moc jiný svět Amerika je
22.1.2025Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?
22.1.2025Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 06:28 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie