Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Dvanáctiválce nejsou mrtvé. Tohle je nový 6,0 W12 TSI od VW, má 608 koní
9.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nejen pro SUV Bentley vyvinuli u VW nový motor W12. Se dvěma turby má přes 600 koní a je prý velmi efektivní.
Píše se rok 2015 a automobilovému světu vládne downsizing. Čekat v tuto chvíli příchod jiných novinek než nesmyslně malých motorů do nemístně velkých aut není možné, přesto se občas zadaří. A překvapivě je to koncern VW, který na Vienna Motor Symposium, kde již odhalilo nový čtyřválec 2,0 TFSI, ukázal světu také zbrusu nový dvanáctiválec s uspořádáním válců do W a dvěma turbodmychadly. Říká si 6,0 W12 TSI a je to docela pekelný stroj.
Volkswagen jej nazývá nejúspornějším dvanáctiválcovým motorem v luxusním segmentu a zřejmě nelže. V nejúspornějším voze, ve kterém má být použit, se me pochlubit spotřebou vyjádřenou méně jak 250 g CO2/km, tedy méně než 10,4 litru benzinu na 100 km. Nevíme, o jaký model půjde, předpokládáme-li ale ten pravděpodobně nejefektivnější, chystanou novou A8, je to ve srovnání s konkurenty skutečně nižší hodnota - dnešní BMW 760i se pyšní 299 g CO2 na km, Mercedes S 600 Long pak 268.
Spotřeba paliva ale pochopitelně není tím, co nás na tomto agregátu fascinuje především. Motor uchvacuje hlavně svými výkonovými parametry, neboť generuje až 447 kW (608 koní) výkonu 6 000 ot./min a točivý moment nejvýše 900 Nm v rozmezí 1 500 (!) až 4 500 ot./min. Zatím opět neupřesněný model s ním má zvládat akceleraci na stovku za méně než 4 sekundy a rozjet se na rychlost přes 300 km/h. Co to bude za model, nevím, spekuluje se ale o novém Bentley Continental GT a nové Panameře, ostatně jen ty mohou v rámci koncernových strojů nemít omezovač rychlosti jako současná Panamera Turbo nebo Conti Flying Spur Speed.
Jestli budoucí Panamera dostane dvanáctiválec (dwanátiwálec?) opravdu nevíme, technika tohoto motoru je ale aspoň v základních aspektech známa dobře. Motor zcela konkrétně neupřesněného šestilitrového objemu sází jako dosavadní generace na spojení dvou šestiválců VR6 a dopuje je dvěma turbodmychadly. Kombinuje přímé vstřikování FSI Audi a nepřímý vstřik TMPI od Bentley, čímž má zajistit optimální chování v celém spektru otáček. Jednotka používá adaptivní zavěšení s elektromagnetickými aktuátory, které se mají postarat o dokonalou eliminaci vibrací. Že to není u dvanáctiválce třeba? Možná, tento ale má také systém start/stop a vypínání poloviny válců, takže dvanáctiválec to permanentně tak úplně nebude.
Pozoruhodné je také to, že motor má také systém mazání „vhodný pro off-roadové využití”, což více než naznačuje, že skončí pod kapotou nového SUV Bentley Bentayga. Právě v něm by mohl debutovat a rozjet také vůz na rychlost 300 km/h, to už ale předbíháme událostem. Více o novém motoru nám VW jisté poví časem, další detaily možná vyčtete i z jeho prvních snímků...




Nový motor W12 TSI dokazuje, že výkonný dvanáctiválec může vzniknout i v roce 2015
Snímky motoru a jeho prezentace ve Vídni od kolegů z Autofilou.at
Zdroje: Volkswagen, Autofilou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 3 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 5 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 6 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 8 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva