Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
DSG: Kdysi převratná technická inovace VW upadá a je stále vzácnější, úplný konec má zřejmě nadohled
15.9.2024 | Petr Prokopec
Pro Němce to měl být další z nástrojů, který jim pomůže ovládnout automobilový svět, něco se ale zvrtlo. V Evropě mu ještě fandí místní emisní regulace, v USA už ho pozvolna zabíjejí úplně.
Ojetinám se v posledních letech věnujeme stále víc, a to nejen po teoretické stránce. Člověk při této práci narazí na nespočet pozoruhodných zjištění nejrůznějšího ražení, pokud ale přijde řeč na auta koncernu Volkswagen bez ohledu na značku, jeden potenciální problém je prakticky jistotou. Jde o automatickou převodovku DSG.
Ta původně měla být jedním z technologických klenotů německé automobilky. Její dvojice spojek umožňuje, aby převodovka měla vždy předpřipravený další, ten nejpravděpodobnější stupeň k zařazení, což přináší rychlou a čistou změnu převodových stupňů. Auto je tak rychlejší, komfortnější a celkově efektivnější, při stejné dynamice tedy dosahuje nižší spotřeby.
Na celém samotném vynálezu není nic špatného, problém je v tom, že je konstrukčně dosti složitý. Dá se udělat tak, aby fungoval skoro perfektně a vydržel téměř cokoli (verze DSG v Audi R8 nebo RS3, obou moderních Bugatti apod.), jenže v takovou chvíli je velmi drahý. Volkswagen chtěl DSG dostat do maxima aut a pomoci si tak nejen k lepší odezvě od zákazníků, ale i ke snížení flotilových emisí. A právě to se zdá být kamenem úrazu, neboť tyto převodovky v praxi často nevydrží tolik, kolik by měly.
Problémy jsou nicméně i uživatelského rázu, byť často bývají softwarového rázu. Hlavně americká klientela, která byla po léta zvyklá na klasické automaty s konvertorem točivého momentu, je zvyklá na trochu jinou uživatelskou zkušenost. A pokud automatický mód DSG není naprogramován opravdu precizně vzhledem k charakteru auta a řidiči chybí trocha přizpůsobivosti, další problémy jsou na světě. Vše zmíněné pak vede k tomu, že dvouspojkovým automatům DSG přestává svítit slunce nad karterem.
Dokazuje i VW Taos modelového roku 2025, který byl tento týden odhalen v Orlandu na Floridě. Oproti předchozí verzi se liší mj. tím, že již ve všech případech disponuje osmistupňovým automatem s oním konvertorem točivého momentu. Tedy převodovkou, která byla dosud k dispozici jen u variant s pohonem předních kol. Nyní ji ale vyfasují i čtyřkolky. A nezůstane jen u tohoto modelu, VW totiž potvrdil, že až na pár sportovních výjimek se v USA stává DSG mrtvou záležitostí.
„V případě Taosu šlo o test. Když máte hatchback a potřebujete SUV, pak odcházíte od vašeho GTI. Bylo tedy otázkou, zda masové publikum stěhující se od malých aut něco takového shledá příjemným. A tak jsme naslouchali odezvě zákazníků,“ sdělila kolegům z Motor Authority produktová manažerka značky Melinda Godec. Ta dodala, že Taos je pro VW extrémně důležitý, neboť má zlákat klientelu od konkurence, která dvě spojky nepoužívá.
„Museli jsme jim vyjít vstříc, neboť se nedala čekat změna v jejich chování,“ uvedla dále manažerka VW. Přičemž její slova zní pomalu jako rajská hudba, neboť kdy naposledy jste slyšeli, že by automobilka naslouchala stížnostem zákazníků? V Evropě tomu rozhodně nebylo, minimálně ne v posledních letech. I proto zde DSG zjevně setrvá mnohem déle než v zámoří, tady pomáhá snížit ony flotilové emise, což je pro současné evropské automobilky alfa a omega všeho bytí. Nicméně i tak se dá očekávat, že pozvolna bude končit také na starém kontinentu.
Ve Státech jsou přitom vůbec posledními vozy, kde je dvouspojka zaměstnána, modely Jetta GLI a Golf GTI a R. U těchto aut ostatně VW ani nemá jinou možnosti, neboť v rámci faceliftu osmé generace poslal na věčnost manuál. Kdyby se tak stalo i v případě DSG, vlastně by nebylo co prodávat. A protože GTI a R jsou Američany velmi žádané, blolelo by to příliš. Ale co není dnes...
Dvouspojková převodovka měla původně být jedním z technologických klenotů VW. Jenže nakonec se stala spíš zdrojem problémů, proto postupně mizí v propadlišti dějin. Foto: Volkswagen
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
- Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
včera - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
16.9.2024 - Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu
16.9.2024
Nejnovější články
- K mání je dodnes úplně nový původní Ford GT. Zůstává stále „nevybalený”, za 20 let má na tachometru pouhých 20 km
před 5 hodinami - Sen o elektrifikaci dodávek se rozplývá i v Británii. Nechce je skoro nikdo, prodeje těch větších jsou už skoro nulové
před 6 hodinami - Lada Niva vstoupila na prahu padesátky do 21. století, dočkala se diodových světel
před 8 hodinami - Novému VW Transporter vyrazila na pomoc ta nejpovolanější z povolaných osob, ani ona ale nesvede vše
před 9 hodinami - Porsche chce zachránit spalovací motory pomocí úplně nového řešení. Patentovalo si šestitakt, má zvýšit výkon a snížit spotřebu
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva