Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
DSG: Kdysi převratná technická inovace VW upadá a je stále vzácnější, úplný konec má zřejmě nadohled
15.9.2024 | Petr Prokopec
Pro Němce to měl být další z nástrojů, který jim pomůže ovládnout automobilový svět, něco se ale zvrtlo. V Evropě mu ještě fandí místní emisní regulace, v USA už ho pozvolna zabíjejí úplně.
Ojetinám se v posledních letech věnujeme stále víc, a to nejen po teoretické stránce. Člověk při této práci narazí na nespočet pozoruhodných zjištění nejrůznějšího ražení, pokud ale přijde řeč na auta koncernu Volkswagen bez ohledu na značku, jeden potenciální problém je prakticky jistotou. Jde o automatickou převodovku DSG.
Ta původně měla být jedním z technologických klenotů německé automobilky. Její dvojice spojek umožňuje, aby převodovka měla vždy předpřipravený další, ten nejpravděpodobnější stupeň k zařazení, což přináší rychlou a čistou změnu převodových stupňů. Auto je tak rychlejší, komfortnější a celkově efektivnější, při stejné dynamice tedy dosahuje nižší spotřeby.
Na celém samotném vynálezu není nic špatného, problém je v tom, že je konstrukčně dosti složitý. Dá se udělat tak, aby fungoval skoro perfektně a vydržel téměř cokoli (verze DSG v Audi R8 nebo RS3, obou moderních Bugatti apod.), jenže v takovou chvíli je velmi drahý. Volkswagen chtěl DSG dostat do maxima aut a pomoci si tak nejen k lepší odezvě od zákazníků, ale i ke snížení flotilových emisí. A právě to se zdá být kamenem úrazu, neboť tyto převodovky v praxi často nevydrží tolik, kolik by měly.
Problémy jsou nicméně i uživatelského rázu, byť často bývají softwarového rázu. Hlavně americká klientela, která byla po léta zvyklá na klasické automaty s konvertorem točivého momentu, je zvyklá na trochu jinou uživatelskou zkušenost. A pokud automatický mód DSG není naprogramován opravdu precizně vzhledem k charakteru auta a řidiči chybí trocha přizpůsobivosti, další problémy jsou na světě. Vše zmíněné pak vede k tomu, že dvouspojkovým automatům DSG přestává svítit slunce nad karterem.
Dokazuje i VW Taos modelového roku 2025, který byl tento týden odhalen v Orlandu na Floridě. Oproti předchozí verzi se liší mj. tím, že již ve všech případech disponuje osmistupňovým automatem s oním konvertorem točivého momentu. Tedy převodovkou, která byla dosud k dispozici jen u variant s pohonem předních kol. Nyní ji ale vyfasují i čtyřkolky. A nezůstane jen u tohoto modelu, VW totiž potvrdil, že až na pár sportovních výjimek se v USA stává DSG mrtvou záležitostí.
„V případě Taosu šlo o test. Když máte hatchback a potřebujete SUV, pak odcházíte od vašeho GTI. Bylo tedy otázkou, zda masové publikum stěhující se od malých aut něco takového shledá příjemným. A tak jsme naslouchali odezvě zákazníků,“ sdělila kolegům z Motor Authority produktová manažerka značky Melinda Godec. Ta dodala, že Taos je pro VW extrémně důležitý, neboť má zlákat klientelu od konkurence, která dvě spojky nepoužívá.
„Museli jsme jim vyjít vstříc, neboť se nedala čekat změna v jejich chování,“ uvedla dále manažerka VW. Přičemž její slova zní pomalu jako rajská hudba, neboť kdy naposledy jste slyšeli, že by automobilka naslouchala stížnostem zákazníků? V Evropě tomu rozhodně nebylo, minimálně ne v posledních letech. I proto zde DSG zjevně setrvá mnohem déle než v zámoří, tady pomáhá snížit ony flotilové emise, což je pro současné evropské automobilky alfa a omega všeho bytí. Nicméně i tak se dá očekávat, že pozvolna bude končit také na starém kontinentu.
Ve Státech jsou přitom vůbec posledními vozy, kde je dvouspojka zaměstnána, modely Jetta GLI a Golf GTI a R. U těchto aut ostatně VW ani nemá jinou možnosti, neboť v rámci faceliftu osmé generace poslal na věčnost manuál. Kdyby se tak stalo i v případě DSG, vlastně by nebylo co prodávat. A protože GTI a R jsou Američany velmi žádané, blolelo by to příliš. Ale co není dnes...






Dvouspojková převodovka měla původně být jedním z technologických klenotů VW. Jenže nakonec se stala spíš zdrojem problémů, proto postupně mizí v propadlišti dějin. Foto: Volkswagen
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Lamborghini nechtěně potvrdilo, že hybridní technika jeho posledních novinek je vážně jen zbytečná přítěž
13.11.2025
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
14.11.2025
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
14.11.2025
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
14.11.2025
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
