Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Do běžných aut se poprvé dostal revoluční materiál lehčí a pevnější než karbon
20.7.2019 | Petr Prokopec
Karbon je pro běžná auta stále příliš drahým špásem, přesto se do nich už v tuto chvíli propracoval ještě lehčí, pevnější a také dražší grafen. Používat ho začal Ford primárně kvůli odhlučnění.
Grafen je supertenkou formou uhlíku, která se strukturou podobá grafitu, nicméně po karbynu jde o nejpevnější známý materiál světa. Tvoří jej rovinná síť jedné vrstvy atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, díky které je prakticky průhledný. Nejde však o jedinou zvláštnost, dle objevitele grafenu, profesora Andre Geima, se totiž třeba v něm obsažené elektrony chovají dost neobvyklým způsobem. Jakoby popíraly svou hmotnost a pohybují se rychlostí světla. To dává netušené možnosti, díky nimž se dnes už 15 let starému materiálu stále říká „zázračný” a mohl by najít využití v neskutečné šíři oborů.
Výjimkou samozřejmě není ani automobilový svět, ostatně již v roce 2015 vyrukovala španělská značka Spania GTA s druhou generací svého jediného modelu Spano. Ta se i nadále pyšnila přeplňovanou verzí 8,3litrového desetiválce z Dodge Viper, jehož 925 koní bylo spárováno s velmi nízkou hmotností 1 350 kilogramů. Na té mělo zásluhu hlavně použití grafenu, který v rámci monokoku doplnil do té doby používaný titan, kevlar a karbon. Za první použití v sériové výrobě ale tento experiment s exotickým autem označit nelze.
O rok později začala s grafenem koketovat britská společnost Briggs Automotive Company (neboli BAC), která jej použila na speciální verzi silniční formule Mono. Z lehkého materiálu byly zformovány zadní blatníky, přičemž firma od té doby hledá způsob, jak grafen dostat do sériovější výroby. Pokud si totiž uvědomíme, že je 200krát pevnější než ocel, avšak o 20 procent lehčí než karbon, nepřekvapí, že je extrémně drahý.
Tento oříšek nakonec až letos rozlouskl Ford, který začal používat grafen v motorovém prostoru modelů F-150 a Mustang. Automobilka totiž zjistila, že s jeho pomocí dokáže velmi účinně snížit jeden z nejnepříjemnějších projevů aut, tedy jejich hlučnost. Stojí za tím spolupráce se společnosti Eagle Industries a XG Sciences, která odstartovala již v roce 2014 a během které bylo odhaleno, že grafen v kombinaci s pěnou sníží hlučnost o 17 procent.
Použito jej však musí být malé množství, aby nedošlo k nevítanému navýšení nákladů. Ford ale zjevně odhalil požadovanou míru, byť zpočátku se vše bude točit jen okolo dílčích komponentů, jakými jsou krom krytů motoru třeba části palivového vedení či palivové pumpy.
Do budoucna ovšem můžeme počítat s větším množstvím komponentů, mluvit se začíná i o grafenových bateriích, které by mohly být oním vytouženým průlomem v oblasti elektrifikace. Nahradit totiž mají lithium-iontové akumulátory, vůči nimž budou lehčí, nabídnou vyšší energetickou hustotu a s ohledem na rychlost elektronů poklesne i doba potřebná k dobíjení. Kdy se tak ovšem stane, nevíme.
Stejně tak je otázkou, kdy dojde k rozšíření materiálu na další vozidla modrého oválu. Ford s tímto krokem ovšem počítá, s dodavatelskými firmami proto dále spolupracuje. Jsme přitom zvědavi, zda v mezičase nepozvedne rukavici některý z výrobců supersportů, který by tak konečně mohl představit vůz s muší hmotností a dechberoucí jízdní dynamikou, kterou svět dosud nepoznal.
Ford začal jako první automobilka sériově používat grafen
Poměrně mladý materiál má unikátní strukturu...
...díky které je jeho možné využítí pomalu nekonečné
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nejnovější články
- Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před hodinou - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 3 hodinami - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 4 hodinami - Čeští policisté při nehodě na křižovatce možná překonali rekord z Guinessovy knihy stanovený samotným Jamesem Bondem
před 6 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva