Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
„Diesel na benzin“ od Mazdy je oficiálně realitou. Říká si SkyActiv-X, slibuje zázraky
8.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Odepisované spalovací motory vážně dostanou vzpruhu od Mazdy. Ta dnes poodhalila roušku tajemství nejvíce očekávané motorové technologie dneška.
Snad není pochyb o tom, že auta z povrchu světa v dohledné době nezmizí. Otázkou ale je, jakou energii budou využívat ke svému pohonu. Hodně se nyní sází na elektrickou energii, jenže to je dáno hlavně politickým tlakem. Řada zemí hodlá zakázat nejen prodej, ale dokonce i provoz benzinových či dieselových aut. Na silnice tak legálně budou smět jen ty, které budou elektrifikovány. Takové jsou alespoň prozatímní plány, ty se ale mohou změnit - mluví se totiž o letech 2040 či 2050, a do té doby se může udát mnohé. Pokud se na tuto otázku někdo pokusí najít odpověď založenou čistě na racionálních podkladech, nemůže dojít k závěru, že spalovací motory už řekly své poslední slovo.
Dokázat se to snaží zejména Mazda, která chystá novou generaci benzinových motorů SkyActiv založenou na technologii HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition). Jde vlastně o benzínové motory s vysokou kompresí, kde se směs paliva a benzínu zapaluje ne svíčkou, ale vznícením jako u dieselových motorů. Výhodou je přitom v takové chvíli vyšší kompresní poměr a tedy i točivý moment. Zároveň se ale zvyšuje i termální efektivita pohonné jednotky, což snižuje spotřebu.
Mluvili jsme o tom naposledy před pár dny, tehdy ale šlo o zákulisní, neoficiální informace. Dnes ale Japonci skutečně sňali roušku tajemství ze svých plánů a říkají, že vyřešili hlavní problém konstrukce těchto motorů - regulaci teploty v komoře a současně i problém se zapalováním směsi v nízkých otáčkách a nízké zátěži. Právě kvůli tomu jsou v motoru zachovány klasické svíčky. Mazda tvrdí, že se jí podařilo dosáhnout velmi jemného přechodu mezi vznětovou fází a fází, při které je palivo zapáleno klasickými svíčkami. Přitom klesá či naopak stoupá poměr vzduchu a paliva ve válcích, aby nedošlo ke zmiňovanému samovznícení.
Nová generace motorů ponese název SkyActiv-X a oproti současným pohonným jednotkám SkyActiv-G bude o 20-30 procent efektivnější. Snadno se jim tak podaří nejméně vyrovnat i dnešní dieselové agregáty SkyActiv-D - v extrémním případě má termální efektivita motoru dosáhnout až neuvěřitelných 58,5 procenta. Pokud jde spotřebu, žádné konkrétní číslo v oficiální tiskové zprávě nepadlo, nicméně dříve se mluvilo o zhruba 3,5litrovém průměru u Mazdy 6 a o přibližně 3,3litrovém průměru u menší Mazdy 3.
Spolu s nižší spotřebou by rovněž měl přijít vyšší výkon, jenž by měl aktuální benzinové motory překonat o 10 až 30 procent. Zásluhu na tom přitom nenese pouze technologie HCCI, ale také příchod kompresoru, jímž budou agregáty SkyActiv-X osazeny. Mazda sama zatím neřekla, proč upřednostnila mechanický kompresor před turbodmychadlem, ale velmi pravděpodobně to je kvůli přesnosti kontroly přeplňování.
V případě turbodmychadla by nejspíše docházelo k nechtěnému kolísání tlaku v motoru, navíc by nemohl být ideálně řízen poměr vzduchu a paliva. Při využití kompresoru navíc mělo dojít k rozšíření využitelného spektra otáček, z čehož nebude profitovat jen vaše peněženka, ale také řidičské potěšení.
Prvním vozem, ve kterém se technologie HCCI objeví, bude nová Mazda 3. Ta se ukáže v říjnu na autosalonu v Tokiu, do prodeje pak zamíří na počátku příštího roku. Zpočátku ale nejspíše bude k mání jen s motory SkyActiv-G a SkyActiv-D, přelomová pohonná jednotka by měla být nasazena až od roku 2019, tedy o rok později, než se nedávno spekulovalo. I tak si je Mazda naprosto jistá, že HCCI dostane do sériové výroby jako první...






Mazda s technologií HCCI koketovala už u první generace SkyActivů (na fotkách), její nasazení ale nakonec odložila až do příchodu té druhé. Jedním z důvodů bylo, že původní motory pracovaly s malým množství vzduchu na to, aby s HCCI mohly pracovat - teď, s kompresorem to problém nebude
Přestože princip tohoto řešení je jednoduchý, jeho praktické použití je komplikované
Stejné řešení chtěly do výroby dostat mimo jiné Hyundai, GM či Bosch, Mazda jim všem vypálila rybník
Jako první bude z technologie HCCI profitovat nová Mazda 3, spíše velký facelift stávající trojky, který se poprvé ukáže v říjnu na autosalonu v Tokiu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
včeraČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ztráta hodnoty elektrických aut ruinuje i miliardáře. To nejlepší z nich připravilo majitele o 24 milionů za 20 měsíců a 2 200 ujetých km
před hodinouMajiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
před 11 hodinamiHonda začala znovu nabízet snad nejvtipnější skrytý prvek výbavy auta, je jako z katalogu Simply Clever Škody
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
včeraJezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.09. 07:32 - Truck Daškam
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.09. 07:26 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 06:02 - petr_riha
- automat 4x4 "ku stavbe" před 7 hodinami - dulus
- Policejní kontroly a měření před 8 hodinami - abgx1
- Detektory policejních radarů před 9 hodinami - Brus
- Mercedes - auto pro masy před 10 hodinami - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? před 11 hodinami - stst2