Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Devítistupňový automat ZF je realitou, slibuje úsporu paliva až o 16 procent
10.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Kolik rychlostních stupňů je dost? Složitá otázka, „osm” ale rozhodně není odpovědí pro firmu ZF. Ta právě představila automat s devíti stupni.
Jestli se v současné době daří v automobilismu něco zvyšovat, pak je to počet turbodmychadel, poháněných kol a převodových stupňů. Za poslední dekádu se dispozice zejména automatických převodovek takřka zdvojnásobily, když ještě na konci devadesátých let měl „automat” často čtyři nebo pět převodových stupňů a dnes musí mít „dobrá převodovka” nejméně sedm, lépe však osm „kvaltů”. Jinak už není považována za dostatečně moderní. A toto bujení se netýká nutně jen samočinných převodových skříní, v případě Porsche se nedávno začalo mluvit o tom, že nová 911 991 dostane sedmistupňovou manuální převodovku.
Celý tento posun má na jednu stranu svou racionalitu - více převodových stupňů může dovolit lépe využít optimální pracovní otáčky motoru a nabídnout i pouze nárazově využitelné „kvalty” (typicky velmi dlouhá osmička pro rychlý dálniční provoz), menší posun otáček při změně převodu pak konstruktérům dovoluje snadněji dosáhnout jejich hladší a rychlejší změny při řazení oběma směry. Na druhou stranu je ale jasné, že jde jak o daň za zavedení přísných emisních norem, které v nutně omezují rozsah opravdu použitelných otáček motoru, tak především za honbu za co nejnižší papírovou spotřebou a tedy i emisemi CO2. Uživatelský přínos takového osmistupňového automatu se pak v reálném světě často neblíží tomu, který slibuje výrobce.
Dnes ale vzhledem k pravidlům nastaveným především evropskými, ale do budoucna i americkými regulátory (vysoké pokuty za „nadlimitní emise CO2” od roku 2012) zajímá automobilky hlavně papírová spotřeba paliva při testech a v těch dokážou mnohastupňové automaty doslova zářit. Není tedy divu, že firma ZF již dříve slíbila brzké představení devítistupňové automatické převodovky a včera svůj slib splnila.
Konstrukčně jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu (HDM), tedy nikoli momentálně značně protěžovanou dvouspojkovou skříň. Aby byla nová převodovka použitelná v maximálním možném množství rozličných aut, musí být na jednu stranu prostorově nenáročná a na druhou musí být s to odolat i vysokým porcím točivého momentu. V obou případech hlásí ZF „splněno” - nový devítikvalt byl vyvinut primárně pro využití v autech s motory s umístěnými vpředu napříč, což je prostorově nejméně příhodné prostředí. Pracovat přitom dokáže s točivým momentem v rozmezí od 280 do 480 Nm, což jej činí vhodným pro objemnější atmosférické motory (cca 3 až 5 litrů), výkonnější přeplňované „benziny” a střední třídu agregátů Dieselova typu.
Výrobce pochopitelně slibuje další posun již zmíněných přednosti, především pak rychlou a hladkou změnu převodových stupňů spojenou se snížením normované spotřeby paliva. Oproti srovnatelnému šestistupňovému automatu má novinka přinést pokles spotřeby o plných 16 procent a ZF dále uvádí, že v rychlostech, kde by vhodně zpřevodovaný šestikvalt musel otáčky motoru poslat do výše 2 600 může nová devítistupňová skříň pracovat v 1 900 ot./min. Nejsme si jisti, jak lze toto tak jednoduše tvrdit, neboť i šestistupňová převodovka může mít poslední stupeň stejně dlouhý jako ta s devíti převody, ale zřejmě srovnává dvě konkrétní, principielně obdobně aplikace.
Aby novinka našla co největší míru využití, dokáže pracovat se systémem start and stop a může být použita nejen ve vozech s pohonem předních kol, ale i v rozličných dalších koncepcích, „čtyřkolky” nevyjímaje.
Firma pochopitelně doufá, že si nová převodovka najde co nejvíce zákazníků z řad automobilek, zatím však neuvedla, kdy a v jakém autě by se tato převodová skříň mohla objevit. Vzhledem k původu firmy a míře její spolupráce s BMW ale očekáváme, že se objeví právě po kapotou nějakého toho „bavoráku” a to velmi brzy. Že bychom nějaký vůz s touto novinkou spatřili již na nadcházejícím autosalonu ve Frankfurtu?
Nová převodovka firmy ZF na zatím dvou uvolněných obrázcích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 9 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 11 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva