Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co vydrží kotoučová brzda? A jak to vypadá, když kapituluje?
18.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Na máloco spoléháme v autě tak moc, jako na brzdy. I ony ale mají své limity. Takhle to vypadá, když jich dosáhnete, až do krajnosti.
Každý automobil je tvořen bezpočtem součástek, z nichž kdejaká má podstatný vliv na to, aby vůz fungoval, jak si představujeme. Jediný porouchaný komponent v motoru či na převodovce se může postarat o to, že vůbec nepojede. Jediný porouchaný komponent na podvozku se může postarat o to, že nebude zvládat nerovnosti dokonale tiše. A jediný porouchaný komponent v mechanismu dveří se může postarat o to, že do něj nenastoupíme či z něj nevystoupíme jako obvykle.
Tyto a další pochroumané části mohou snadno mít za následek, že auto bude pro své obvyklé využití zcela nepoužitelné, nebo život s ním nebude tak jednoduchý, jako jindy bývá. O více tu ale obvykle nejde. Tak neodjedete. Tak se budete muset smířit s trochou hluku na horší silnici. Tak budete muset nastoupit jinými dveřmi. To všechno je pochopitelně nepříjemné, nic z toho ale není vysloveně nebezpečné. Pak jsou tu ovšem ještě součásti, jejichž selhání nebezpečné je.
Našli bychom jich více, například nefunkční řízení bude jisté hrozit velkým průšvihem, snad nejdůležitější jsou ale v tomto směru brzdy. Je v podstatě jedno, za jaké situace přestanou fungovat - pokud se to stane kdykoli jindy než na místě, půjde o zdraví auta, posádky a nebo nedej bože i život. A je tedy na místě se ptát, co takové brzdy vlastně vydrží.
V testech jejich odolnost zkoušíme nanejvýš extrémním jízdním stylem, který jejich možnosti prověří až do krajnosti rozumné jízdy. Ne v každém autě jsou takové, že by odešly bez připomínek, je ale vcelku neobvyklé, aby nezvládaly i jízdní styl, který naprostá většina majitelů nikdy nepraktikuje. Jenže ne každý majitel je rozumný a špatným zacházením lze brzdy dostat do úzkých, i když zase tak rychle nejedete.
Typickým případem je nesprávné použití brzd při jízdě z kopce. Brzdy jsou obvykle dimenzované tak, aby něco takového zvládly v dost ostrém tempu třeba i z Grossglockneru, jenže to je musíte používat, jak se má - intenzivněji zabrzdit, nechat zchladit a tak pořád dokola. Nemálo řidičů ale v takové situaci jedná způsobem, který simuluje přiložené video. Prostě brzdy sice částečně, ale zato permanentně zatěžují. Prostě jim nedají odpočinout a postupně je přivedou až k hranici možností.
Na video je něco takového nastíněno s pomocí staršího Fordu Fiesta z roku 1990 s motorem 1,6, z nějž bylo sundáno pravé přední kolo a to bylo zvednuto do volného prostoru. Motor pak byl roztočen do vysokých otáček na čtvrtý převodový stupeň a do toho přišly ke slovu brzdy. Pochopitelně, i u tohoto auta platí, že brzdy jsou silnější než motor, takže kdyby řidič chtěl, motor brzdami „přemůže”. On ale nechtěl, brzdil jen tak, aby kotouč „soustružil” třmenem a dostal jej do podobné situace jako při oné jízdě z kopce. A začaly se dít věci.
Tedy, ono chvíli trvalo, než se začaly dít, protože i přes přítomnost otevřeného diferenciálu se část výkonu dostávala také směrem k druhému kolu, po jeho zablokování ale už všechen výstup pohonné jednotky patřil jedné brzdě. Na té bylo nejdříve znát, že je pod vysokou zátěží, pak přišlo i trochu kouře a rudé barvy. Kdyby i v ten moment řidič brzdě povolil, vcelku rychle se zchladí a bude po chvíli alespoň nějak fungovat. On ale opravdu chtěl zkusit vše až do krajnosti.
Leckdo by mohl čekat, že následovat bude jen jiná barva, dosažení teploty varu brzdové kapaliny či jiný projev ztráty schopnosti brzd fungovat. Jenže stalo se něco horšího - rozpálený kotouč vlivem roztažnosti a možná i dílem předchozích drobných poškození doslova explodoval, rozpadl se na části a rozlétl na všechny strany. A hořící třmen na tom nebyl o mnoho lépe. Taková brzda už pochopitelně nezpomalí nic, ta je prostě pryč.
Podívejte se sami, jak to probíhalo s pomocí obrázků a nebo videa níže, je to fascinující pohled. A nejlepší připomenutí, že brzdy neustále zahřívat a zahřívat zejména onou nevhodnou cestou z kopce je krajně nešťastné. Skončit to může i právě takto...


















Takhle to vypadá, když kotoučová brzda postupně vzdá svůj boj s decelerací
Finále celého souboje ve větším detailu
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 4 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 12:50
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Brian Uriarte a Carter Thompson vyhráli RBRC v Jerezu včera 10:35
Nejčtenější články
Chevrolet zkouší zabránit kupčení s jeho nejlepšími sporťáky, zvolil velmi kontroverzní metodu
30.3.2025Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- VZKAZY 04.28. 12:11 - Brus
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch