Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Co u aut způsobuje střílení do výfuku? A proč to nemusí být nežádoucí?
19.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poslouchání střílení z výfuků občas doprovázených plameny může patřit k oblíbeným kratochvílím, tato věc ale neslouží jen pro potěchu ucha či oka.
Je jen málo nadšenců, které nepotěší práskání do výfuku u nějakého zajímavého auta, leckdy doprovázeného i plameny. Něco takového není standardní a třebaže tyhle zvuky někdy konstruktéři záměrně nepotlačují, v každém případě znamenají nějakou nedokonalost v procesu spalování.
Anglický termín „backfire”, kterým se leckdy označuje střílení do výfuku, ve skutečnosti přesněji znamená něco jiného - střílení do sání - „back” jako zpátky proti směru proudu plynů. Něco takového je výsledkem opravdu špatně seřízeného časování ventilů a/nebo zapalování a je běžnější u motorů s karburátorem.
Pokud je motor špatně seřízený, k zážehu může dojít, když je sací ventil ještě otevřený, což znamená, že přes sací kanál plamen vyšlehne ven a zapálí směs vzduchu s palivem v celém sání za karburátorem. U motorů se vstřikováním paliva, ať už přímým či nepřímým, je v sání za škrticí klapkou pouze vzduch, nikoliv vzduch s palivem, takže je střílení do nepravděpodobné a se všemi systémy hlídajícími správné fungování spalovacího motoru téměř nemožné. V každém případě pokud se něco takového děje ať už s plameny nebo bez nich, člověk by měl velmi zpozornět, protože něco není v pořádku.
Anglický termín „afterfire” označuje skutečně střílení do výfuku, tedy to, co lahodí uchu nadšeného automobilisty. Toto může samozřejmě také být způsobeno nesynchronizovaným časováním ventilů nebo zapalování, ale může se také objevit, i pokud je všechno seřízeno správně.
Jednou z příčin je příliš bohatá směs - při pracovní fázi válce nedojde k důkladnému prohoření směsi a určité množství paliva se při otevření výfukového ventilu dostane do výfuku. Tam dohořívá ve svodech za onoho charakteristického práskání z výfuku a leckdy i plamenů.
Takové střílení do výfuku nemusí být chtěné ani žádoucí, však pokud ve svodech a dál ve výfukovém potrubí hoří příliš paliva a příliš často, může to poškodit katalyzátor. Jenže spalování části paliva ve svodech obvykle žádoucí je. Tím nejpodstatnějším je anti-lag system, tedy zařízení, které udržuje turbodmychadlo roztočené. Používá se zejména v závodních či upravených autech, aby byla na úkor spotřeby paliva co nejrychlejší a nejlépe ovladatelná
Jedním ze způsobů, jak něčeho takového dosáhnout, je výrazně zpozdit zapalování. Ve válci tak je plamen ještě ve chvíli, kdy se otevírá výfukový ventil, což má za následek vyšlehnutí plamenu do svodů a ve finále z koncovky výfuku. Také to vytváří větší tlak ve svodech, což znamená, že otáčky turbodmychadla nepoklesnou tak moc, jak by tomu bylo bez anti-lagu.
Jemné práskání do výfuku po uvolnění plynu, slyšitelné jen pokud stojíte za autem, nikoliv z místa řidiče za jízdy, je relativně běžné právě kvůli bohatosti směsi. Když zavřete škrticí klapku, snížíte množství vzduchu proudícího do válců a řídící jednotce chvíli trvá, než upraví dodávku paliva. Můžou to být milisekundy, ale stačí to. Výrazné práskání do výfuku či plameny, pokud není cílem konstruktéra, může znamenat problém.
Střílení z výfuku to neovlivní, ale plameny jsou u silničních aut obvyklejší u těch s kratším výfukovým potrubím. Proto je také častěji vídáme u supersportů. U nich to dokonce bývá chtěná záležitost, jen se s ní musí zacházet opatrně. Však občas mívá velice nežádoucí účinky...
Plameny z výfuku jsou většinou doménou závodních aut, sporťáků a nebo upravených aut, u sériových silničních strojů zaměřených na zákazníka hlavního proudu se vidí zřídka
„Backfire” označuje střílení do karburátoru, které znamená problém v podstatě vždy
Plameny z výfuku špatně být nemusí a ani obvykle nebývají, v tomto případě je způsobuje anti-lag system
Zdroj: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 55 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 51 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva