Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí
13.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Hmotnost lze snižovat lecjak. GM hodlá ve větší míře používat nejen drahé, ale i chytré materiály - pionýrem se stala nová C7.
Koncern General Motor se před měsícem, při představení sedmé generace Chevroletu Corvette C7, rozhodně neměl za co stydět. Jeho sportovní vlajková loď je postavena převážně z hliníku a karbonu, již v základním provedení nabízí V8 s výkonem přes 450 koní a svým vzhledem by se dost možná neztratila ani na parkovišti v italském Maranellu.
Přestože původní tisková zpráva GM o C7 byla poměrně obsáhlá, všechny podrobnosti zveřejněny nebyly. Pořád postrádáme kupříkladu přesně změřený čas akcelerace na stovku („0 - 60 mil/h pod 4 s“), hmotnost („pod 1 360 kg“) nebo nejvyšší rychlost. Nepochybujeme, že se jistě brzy dočkáme, ještě předtím nám však automobilka chtěla ukázat něco jiného. Pochlubila se aplikací „chytrých“ materiálů. Přesněji tedy použitím drátu vyrobeného ze slitiny s tvarovou pamětí a měnící svou délku výrazněji než při běžné dilataci materiálů.
Konstruktéři se pokoušeli vyřešit problém s přetlakem v kabině vznikajícím při zavírání poměrně rozměrného víka zavazadlového prostoru. U minulé generace (což nám možná některý z majitelů potvrdí) byl prý odpor natolik citelný, že vyžadoval použití značné síly, jinak se kufr nepodařilo zavřít napoprvé.
Tohle nově řeší něco jako odvětrávací štěrbina, která ale neměla zůstávat otevřená permanentně. Montovat k ovládání lamel servomotor přišlo konstruktérům jako nesmysl, už proto, že nízká hmotnost měla prioritu. Vymysleli proto levnější a lehčí systém (prý o půl kilogramu) řízený zmiňovanou slitinou. Otevřením víka zavazadelníku se aktivuje elektrický obvod a odporové teplo změnou délky drátu otevře odvětrávání. Zavřením víka se okruh odpojí a vychladnutí vrátí lamely opět do původní polohy.
Jaká je spolehlivost daného zařízení, General Motors neuvádí, inženýři však patrně problémy při zkouškách nezaznamenali, protože Američané hodlají nasazení materiálů s tvarovou pamětí rozšířit u přibližně dvou stovek pohyblivých součástek v automobilu. Důvod je nasnadě - dále snižovat hmotnost svých aut.







Mimochodem, jednomu z testovacích pilotů GM se „podařilo” nabourat novou C7 ještě dlouho před uvedením na trh. Materiály s tvarovou pamětí zůstaly evidentně vyhrazeny jen řešení zavírání zavazadelníku, levému boku tohoto auta budou muset jeho tvary připomenout na dílně...
Zdroj: Motorauthority, Foto: Digital Corvettes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejnovější články
Technik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
před 10 hodinamiJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
včeraPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
včeraJedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
včeraAudi dokonalo zmatení. Vedle A4 a A5 nabídne ještě model E5, ale pozor, bude to AUDI
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.17. 22:50 - HondaMan
- Onboard videa 04.17. 21:59 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 21:09 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.17. 19:42 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.17. 19:10 - GeneHawkins
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom