Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí

(+ video) Hmotnost lze snižovat lecjak. GM hodlá ve větší míře používat nejen drahé, ale i chytré materiály - pionýrem se stala nová C7.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí

13.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Hmotnost lze snižovat lecjak. GM hodlá ve větší míře používat nejen drahé, ale i chytré materiály - pionýrem se stala nová C7.

Koncern General Motor se před měsícem, při představení sedmé generace Chevroletu Corvette C7, rozhodně neměl za co stydět. Jeho sportovní vlajková loď je postavena převážně z hliníku a karbonu, již v základním provedení nabízí V8 s výkonem přes 450 koní a svým vzhledem by se dost možná neztratila ani na parkovišti v italském Maranellu.

Přestože původní tisková zpráva GM o C7 byla poměrně obsáhlá, všechny podrobnosti zveřejněny nebyly. Pořád postrádáme kupříkladu přesně změřený čas akcelerace na stovku („0 - 60 mil/h pod 4 s“), hmotnost („pod 1 360 kg“) nebo nejvyšší rychlost. Nepochybujeme, že se jistě brzy dočkáme, ještě předtím nám však automobilka chtěla ukázat něco jiného. Pochlubila se aplikací „chytrých“ materiálů. Přesněji tedy použitím drátu vyrobeného ze slitiny s tvarovou pamětí a měnící svou délku výrazněji než při běžné dilataci materiálů.

Konstruktéři se pokoušeli vyřešit problém s přetlakem v kabině vznikajícím při zavírání poměrně rozměrného víka zavazadlového prostoru. U minulé generace (což nám možná některý z majitelů potvrdí) byl prý odpor natolik citelný, že vyžadoval použití značné síly, jinak se kufr nepodařilo zavřít napoprvé.

Tohle nově řeší něco jako odvětrávací štěrbina, která ale neměla zůstávat otevřená permanentně. Montovat k ovládání lamel servomotor přišlo konstruktérům jako nesmysl, už proto, že nízká hmotnost měla prioritu. Vymysleli proto levnější a lehčí systém (prý o půl kilogramu) řízený zmiňovanou slitinou. Otevřením víka zavazadelníku se aktivuje elektrický obvod a odporové teplo změnou délky drátu otevře odvětrávání. Zavřením víka se okruh odpojí a vychladnutí vrátí lamely opět do původní polohy.

Jaká je spolehlivost daného zařízení, General Motors neuvádí, inženýři však patrně problémy při zkouškách nezaznamenali, protože Američané hodlají nasazení materiálů s tvarovou pamětí rozšířit u přibližně dvou stovek pohyblivých součástek v automobilu. Důvod je nasnadě - dále snižovat hmotnost svých aut.


Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí - 1 - Chevrolet Corvette Stingray chytry material
Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí - 2 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 02Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí - 3 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 03Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí - 4 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 04Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí - 5 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 20Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí - 6 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 21Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí - 7 - Chevrolet Corvette C7 2013 oficialni 23GM odhaduje, že podobné řešení je možné použít u přibližně dvou stovek pohyblivých komponentů

Chevrolet Corvette C7 šetří hmotnost i použitím materiálů s tvarovou pamětí - 8 - Chevrolet Corvette C7 nehoda prvni 01
Mimochodem, jednomu z testovacích pilotů GM se „podařilo” nabourat novou C7 ještě dlouho před uvedením na trh. Materiály s tvarovou pamětí zůstaly evidentně vyhrazeny jen řešení zavírání zavazadelníku, levému boku tohoto auta budou muset jeho tvary připomenout na dílně...

Zdroj: Motorauthority, Foto: Digital Corvettes

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.