Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů

Ford se do roku 2020 zavázal snížit průměrnou hmotnost svých aut o 340 kg. Součástí tohoto projektu je také nasazení uhlíkových kompozitů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů

10.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ford se do roku 2020 zavázal snížit průměrnou hmotnost svých aut o 340 kg. Součástí tohoto projektu je také nasazení uhlíkových kompozitů.

Nasazení uhlíkových kompozitů v běžných sériových automobilech dosud bránily především vysoké ceny karbonové tkaniny a dalších vstupních surovin a samozřejmě také náročnější a tím i nákladnější technologie výroby. Postupné rozšiřování produkce však dělá z karbonu dostupnější materiál a jeho použití patrně urychlí také přísnější emisní normy a pokuty za nadprodukci oxidu uhličitého.

Automobilky si totiž určitě umí i sami spočítat, jestli se vyplatí mít kompozitem odlehčený a tím pádem papírově poněkud úspornější a zároveň na vývoj i výrobu dražší vůz, anebo zůstat u původních výrobních postupů a platit Evropské unii penále.

Třeba Ford v tom má už jasno a hodlá v nejbližších letech začít vyrábět karbonové přední kapoty, které momentálně testuje na svých prototypech. Jsou vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (tzv. CFRP - Carbon Fiber Reinforced Plastic) a váží o polovinu méně než běžná ocelová kapota. Toto opatření je součástí závazku Fordu snížit do roku 2020 pohotovostní hmotnost svých automobilů o 340 kg.

Vývoj nových komponentů probíhá v součinnosti evropského vývojového centra Fordu, ministerstva pro inovace, vědu a výzkum Severního Porýní-Vestfálska, společnosti Dow Automotive Systems, univerzity v Aachenu a firem Henkel, Evonik, IKV a Composite Impulse. Předběžné závěry inženýrů jsou takové, že časová náročnost zhotovování přední kapoty CFRP není tak vysoká, aby bránila implementaci do velkosériové výroby, a proto byla shledána vyhovující.

Vývojové práce budou probíhat do září 2013 a výsledkem by měla být kapota sestavená z pěnového jádra obaleného karbonovými pláty. Toto řešení má přispět ochraně chodců při srážce a zároveň vyhovovat nárazovým testů.


Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů - 1 - Karbonova kapota Ford 01Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů - 2 - Karbonova kapota Ford 02Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů - 3 - Karbonova kapota Ford 03Části karoserií Fordů budou z karbonu, hmotnost mají snížit až o stovky kilogramů - 4 - Karbonova kapota Ford 04
Úspora hmotnosti ve srovnání s klasickou ocelovou kapotou představuje 50 procent

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.