Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Carbon Revolution CR9: první čistě karbonové kolo na světě jde do prodeje
10.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novinka australského Carbon Revolution je až o 50 % lehčí než srovnatelná litá kola. Díky tomu zlepšuje dynamiku, ovladatelnost i efektivitu celého auta.
Již dlouho se o něm ví a ještě déle se o něm spekuluje. Teprve nyní je ale vše oficiální. Australská společnost Carbon Revolution totiž potvrdila, že opravdu začíná s prodejem vůbec prvního kola vyrobeného výlučně z uhlíkových vláken. Redukce hmotnosti za pomoci tohoto extrémně lehkého materiálu se tak pro automobilky i jejich subdodavatele stává mnohem větší prioritou, jak již potvrdil třeba Ford.
Jenže zatímco značka s modrým oválem ve znaku stojí teprve na počátku cesty, u Carbon Revolution za sebou mají téměř desetiletý vývoj. Díky tomu můžou jednodílný ráfek pustit do oběhu bez obav, že by hned na prvním kilometru došlo k poškození. Šéf značky Jake Dingle si je po rozsáhlých testech dokonce jistý, že z nového kola budete naopak každým metrem profitovat. Novinka totiž bude o 40 až 50 % lehčí než srovnatelné hliníkové disky.
Je přitom známo, že čím menší neodpružená hmotnost je, tím lepší je následně i ovladatelnost a dynamika daného vozu. Je proto logické, že prvními zákazníky pro CR9 budou supersporty. Konkrétně pak Porsche 911 GT3 a McLaren MP4-12C, pro něž je devatenáctipalcový rozměr ideálem. V případě předního disku (8,5 x 19) přitom majitel může počítat s hmotností 7 kg, vzadu (12 x 19) pak ručičky vah vystoupají na 8,2 kg.
Vedení Carbon Revolution ovšem dodává, že během následujících měsíců firma rozšíří své portfolio o další rozměry i jiné designy než stávající devítipaprskový. Pokaždé však budou moci motoristé počítat s technologií podobnou té, jakou pro vývoj svých novinek používá NASA. Zisk certifikátů kvality OEM či TÜV proto není překvapením.
Stejně tak se nemůžeme divit ani nižší spotřebě, jakou vozidla jezdící na celokarbonových kolech vykazují, jež přirozeně pramení z výše zmíněného. O pokles v rozmezí 2 až 4 procent se stará redukce hmotnosti ráfků, další procento pak přihazuje aerodynamický design. V případě spolupráce konkrétní automobilky může být úspora až šesti- a víceprocentní.
Je však třeba počítat s tím, že tato pozitiva mají svou cenu. A ta u karbonových kol není malá. Za sadu totiž zaplatíte 15 000 USD (cca 285 000 Kč). Samozřejmě ve Spojených státech, které jsou pro Carbon Revolution hlavním trhem. Evropané budou muset s ohledem na clo a DPH sáhnout do peněženky trochu hlouběji.









Karbonové kolo CR9 je než konvenční kousky, čímž zlepšuje ovladatelnost i dynamiku, popř. snižuje spotřebu. Toto se hodí na Porsche 911 nebo McLaren MP4-12C
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
před 5 hodinamiDrzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- «King of COTA» Nr. 1 v pátek včera 22:33
- Suverén jménem Jake Dixon, 28. Salač včera 21:32
- V Moto3 vede Bertelle včera 21:16
- V USA začal nejrychleji Morbidelli, Marquez crash včera 21:01
- PP pro Fernandeze, 12. Svoboda, 28. Novotný včera 17:33
Nejnovější články
Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řadově větší počet majitelů
před hodinouVW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
před 2 hodinamiReakce Ferrari na Trumpova cla jasně potvrzuje, že má problémy s prodejem některých modelů
před 4 hodinamiKia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
před 5 hodinamiNěkdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva