Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Budou tlumiče pérování nabíjet akumulátory automobilů?
3.9.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
ZF a Levant spojily síly pří vývoji aktivních tlumičů, které umí nejen upravit charakteristiku podvozku, ale také vyprodukovat elektrickou energii.
Velký tlak na snižování spotřeby automobilů dává někdy vzniknout zajímavým myšlenkám. Americká firma Levant Power přišla s nápadem, jak zužitkovat část energie, kterou při jízdě vyhazujeme Pánu Bohu do oken. Jistě jste někdy zkusili prudce zrychlit na hrbolaté silnici a měli jste pocit, že akcelerace je poněkud nižší než obvykle. Opravdu tomu tak bylo, část výkonu vyprodukovaného motorem se spotřebovala na deformace pneumatik a práci tlumičů. Právě ty se při provozu na rozbitých cestách mění, podobně jako brzdy, na transformátory mechanické energie v teplo a přispívají tak k provozním ztrátám.
Rekuperační jednotky pracující s kinetickou energií při zpomalování aut už se téměř staly běžnou výbavou, na podobném principu má pracovat i GenShock, jak je novinka nazvána. Při konstrukci běžného tlumiče mají konstruktéři téměř nesplnitelný úkol. Musí spojit naprosto protichůdné požadavky v podobě měkkosti přispívající komfortu a tvrdosti potřebné pro řízení. Na trh se časem dostala řada různých konstrukcí, které ale měly jednu věc společnou. Fungovaly jen za určitých podmínek. Značným krokem vpřed byl příchod tzv. aktivních tlumičů, které umožňují jak změnu tvrdosti na požádání, tak jsou schopny v reálném čase reagovat na měnící se podmínky.
Jedním z významných producentů aktivních tlumičů je firma, kterou většina zná spíše jako výrobce převodovek, ZF Friedrichshafen. Ta už od roku 1994 produkuje systém CDC (Continuous Damping Control - kontinuální kontrola tlumení), jehož čtvrtou generaci najdete např. ve vozech od Audi, BMW, Opelu, Porsche či Volkswagenu. Ta se také ujala nápadu na výrobu aktivního tlumiče, který by současně uměl vyrábět elektrickou energii. Společným cílem obou firem je vývoj dostatečně jednoduchého, levného a přitom účinného systému, který zásadně zvýší komfort a ovladatelnost auta za minimálních nároků na spotřebu.
Základem má být jednotka sestávající z řídící elektroniky, elektromotoru a zubového čerpadla. Celá sestava je zvnějšku připojena na tlumič a na základě pokynů elektroniky reguluje průtok oleje tlumičem. Aktivně tak ovlivňuje chování tlumiče v zatáčkách, při zrychlení či brzdění, kdy brání nežádoucím náklonům karoserie. Umožňuje také individuální nastavení výšky jednotlivých kol. Pokud ale nejsou aktivní zásahy vyžadovány, systém se přepne do regenerativního módu, kdy tok oleje vyvolaný pohyby pístu tlumiče pohání přes zubové čerpadlo elektromotor, který v tu chvíli samozřejmě funguje jako generátor. Vyprodukovaný elektrický proud je vrácen do systému, kde může posloužit třeba k napájení světel či nabíjení baterie.
ZF nezveřejnilo žádná čísla, která by ilustrovala možné úspory paliva. Primárně se tak dá očekávat, že na rozdíl od rekuperace bude vyprodukovaná elektřina využita k vylepšení energetické bilance aktivních tlumičů, které jsou dnes čistými konzumenty energie. Jízda po rozbité silnici by tak nepředstavovala jen zmnožený náklad v podobě opotřebování podvozku a zvýšené spotřeby paliva. Naopak, aktivní tlumiče by ji vyžehlily a ještě to dělaly zadarmo. Možná by pak stačilo opravovat cesty jen na výjezdech do kopce, však proč si na sjezdech trochu nedobít baterky...

Popsané řešení se zatím ukázalo na jediném nákresu
Adaptivní tlumiče pérování nejsou dnes ničím až tak zvláštním, tuplem pak u aut typu Porsche. ZF a Levante z nich chce dostat i trochu jinak zcela mařené energie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
dnesStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
Nejnovější články
Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 5 hodinamiEvropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
před 6 hodinamiČínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
před 8 hodinamiKorejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
před 9 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.31. 22:52 - Zajda
- Policejní kontroly a měření 03.31. 20:01 - stst2
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 19:25 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.31. 18:49 - řidičBOB
- Rychlodotazy 03.31. 18:47 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.31. 17:04 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 03.30. 22:41 - M.Z.
- Mercedes - auto pro masy 03.30. 17:19 - pavproch