Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Brzdy pro Formuli 1: Brembo odhaluje jejich tajemství
13.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Když přijde řeč na brzdy, neexistuje zvučnější jméno než Brembo. Své produkty posílá třeba i Ferrari, jak fungují jeho brzdy pro F1?
V nedávné době jsme se věnovali nejvýkonnějším brzdám, které budou mít za úkol zabrzdit osmitunový kolos z rychlosti přes 1 600 kilometrů v hodině. Jenomže ty jen tak neuvidíte a rozhodně asi ani nikdy nevyzkoušíte. Není ale příliš pravděpodobné ani to, že byste usedli do monopostu Formule 1, nicméně tyto stroje na televizních obrazovkách alespoň můžete vídat každý druhý týden. O to více by vás mělo zajímat, jaké součástky se dokážou postarat o deceleraci monopostů v královně motorsportu.
Není snad povolanějšího v oboru než společnosti Brembo. Tato firma ostatně už několik let dodává ty nejlepší brzdy pro nejvýkonnější silniniční automobily v čele s Ferrari, ale hlavní pozornost si získává svými počiny pro motoristický sport. Je dodavatelem brzdových systémů pro IndyCar a právě pro Formuli 1.
Přiložené video objasňuje kompletní brzdovou soustavu italského výrobce doslova od pedálu po destičky. Na první pohled by se celá skládačka mohla podobat tomu, co vozí váš rodinný vůz, ale v tomto případě je každý komponent samozřejmě ze značně odolnějšího materiálu, přizpůsoben extrémním podmínkám vysokovýkonných monopostů tak, aby byl schopen vydržet celý závod a fungoval před každou další zatáčkou stejně jako v té předcházející. Tyto konkrétní prý zvládnou samy o sobě až 6G.
Mezi nejvýraznějšími díly hledejme například hliníkové brzdové šestipístky z jediného kusu, karbonové kotouče (bez děrování, u CCB pochopitelně) a destičky, speciální zásobníky brzdové kapaliny a jejich náplň nízké stlačitelnosti s vysokým stupněm varu či válce rozdílného průměru. Zajímavostí číslo jedna je ovšem samotná technologie, která funguje standardně po drátě (brake-by-wire) na základě tlaků v brzdové soustavě přes jednotku ERS-K. V případě jejího výpadku je tu samozřejmě záloha, která už elektroniky k činnosti nevyužívá.
Jednotka ERS-K (Energy Recovery System - Kinetic) je zde kvůli regeneraci kinetické energie a umožňuje využívat například daleko menších zadních brzd než bylo nutné předtím. Její využití souvisí s novou legislativou, která se pro rok 2014 postarala o zavedení šestiválcových přeplňovaných motorů se systémy obnovení energie. Dočkali jsme se tak hybridních technologií, které však nemohou divákům nabídnout tolik jako Formule 1 z druhé poloviny osmdesátých let.












Brzdy Formule 1 jsou možná těmi nejnamáhánějšími, neboť musí vydržet fungovat na sto procent po celý závod. Rozborka Bremba se hodí nejen fanouškům
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Peugeot si zadělal na propadák. Do nabídky vrátí model GTi, jenže v provedení, o které nikdo nestojí
26.3.2025Číňané ukázali, s čím skutečně chtějí ovládnout Evropu. Toto je jejich nový kombík se spalovacím motorem
26.3.2025Někdo nacpal do rodinného VW motor z policejního Passatu. Stvořil skrytou zbraň se stovkou za 4,8 s, teď ji prodává
26.3.2025Nová verze Audi A5 vás chce připravit o víc peněz, litry v zavazadelníku i iluze o německých prémiových autech
26.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva