Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Brzdnou dráhu lze zkrátit o 40 %, Švédi našli zajímavé řešení
26.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Zařízení pojmenované Toricelli se přisaje k silnici při prudkém brzdění a tak zkrátí brzdnou dráhu, dost významně.
Že jsou karbon-keramické brzdy velmi účinné při zpomalování a zastavování, víme již nějakou dobu. Nicméně také jsou velmi drahé, takže jimi bývají vybavena jen ta nejlepší a nejdražší auta a běžní smrtelníci se musí spokojit s ocelí. Ta funguje tu lépe, tu hůře, všechna současná řešení ale mají beztak limit v tom, čím se vůz dotýká země - v pneumatikách. Švédská firma Autolib nicméně vynalezla zlepšovák, který limity posouvá o dost dále
Je jím zařízení, které se jmenuje Toricelli podle italského fyzika ze 17. století Evangelisty Toricelliho. Pracuje na principu vakua a když se při prudkém brzdění vyklopí, přisaje se k zemi a tak třením pomáhá snížit rychlost auta. Je to zkrátka taková pátá pneumatika, jen pro brzdění, pochopitelně. A podle videa, které si můžete pustit níže, je to skutečně efektivní - při brzdění z 50 km/h na mokru bylo toto zařízení schopno zkrátit brzdnou dráhu o 4,5 metru, tj. o 40 procent.
Brzdná síla vzniká zejména třením o asfalt, takže rychlost při aktivaci nemůže být příliš vysoká, aktuálně to je do 70 km/h. A také, vzhledem k principu fungování, je nutností rovný povrch; na nerovné silnici by se otvory neuměly dostatečně dobře přisát k silnici či by mohlo dojít k poškození Toricelliho či vozovky. Vývoj je nicméně zatím ve stádiu prototypu a jeho pokračování jistě přinese další vylepšení.
Jak video napovídá a popis uvádí, systém Toricelli by měl být využívaný hlavně při autonomním kritickém brzdění, takže to není něco, co byste používali denně. To je dobře, protože dost pravděpodobně se bude spodní deska s otvory velmi rychle obrušovat. A také se asi tenhle zlepšovák neaktivuje při střelbě po oblíbené okresce, na rozdíl od výstražných blinkrů, a nebude tak zasahovat do jízdních vlastností a přilnavosti auta.
Dost pravděpodobně také asi nebude z nejlevnějších a nedovedeme si představit, že se do běžných aut dostane do konce této dekády. Je to nicméně relativně slibný zlepšovák, který jednou může bezpečnosti opravdu pomoci.
Švédská vakuová brzda je zajímavým a funkčním nápadem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
před 9 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejčtenější články
- Ferrari vyrábí auta docela jinak než téměř všichni ostatní, díky neobvyklému řešení chce své vozy udržet na silnicích navěky
27.10.2024 - Nový vrcholný McLaren je rozpačitý, záblesky výjimečnosti se ale najdou. Revoluční řešení podvozku mění zažitá pravidla
27.10.2024 - Jedna z největších pojišťoven nařídila odstranit nabíječky aut ze všech svých parkovacích domů kvůli riziku požáru
28.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024 - VW zaskočil vlastní dealery změnou spojenou s chystanými elektrickými novinkami, ti už na něj chystají žalobu
28.10.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.26. 13:30 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.26. 13:07 - GeneHawkins
- OT - ski a horo vybavení 11.26. 12:35 - pavproch
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.26. 10:02 - delphin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis