Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Britové ukázali revoluční ovládání ventilů motoru, benzinu dá spotřebu dieselu
24.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říká si IVA, Intelligent Valve Actuation a ventily ovládá nezávisle na sobě. Je to větší revoluce než nahrazení karburátoru vstřikováním, říkají autoři.
Na motorech toho dnes je spoustu elektronického. Vedle řídící jednotky, kterou dnes považujeme spíš za samozřejmost, také plyn, zapalování, vstřikování paliva a mnoho dalších věcí. Co však zůstává stále mechanické, je ventilové ústrojí - jeho časování, zdvih ventilů a doba otevření.
Už dlouho existují systémy, které do jisté míry upravují zdvih ventilů, mění časování, upravují dokonce i počet válců, které pracují. Všechny ale jsou navázány na chod klikové hřídele a navíc neumožňují nezávislé řízení chodu jednotlivých válců. Právě v tom je v současnosti největší slabina nejen z hlediska výkonu, ale také spotřeby. Chování motorů dnes lze přizpůsobovat jen do jisté míry, v konečném důsledku budou vždy orientovány buď na výkon ve vysokých otáčkách nebo spotřebu v nízkých a středních. Jenže do úvahy je potřeba vzít nejen otáčky, ale také zatížení motoru.
Existuje prakticky nekonečný počet různých provozních stavů a každý z nich vyžaduje specifické ovládání ventilů, což žádný ze systémů dnes nabízených v produkčních autech zdaleka neumožňuje. Britská firma Camcon Automotive však nyní přichází s ventilovým ústrojí, které se obejde bez mechanické vazby na klikovou hřídel.
Ventily sice jsou v jeho případě stále ovládány vačkami, ty jsou ale uloženy napříč hlavy a každá přes vahadlo ovládá buď jeden nebo dva ventily, podle toho, jestli má motor dvou- nebo čtyřventilovou hlavu. Poháněny jsou digitálně řízenými elektromotorky, což zajišťuje zcela možnost plného řízení otevření ventilů.
Systém se jmenuje IVA, Intelligent Valve Actuation, tedy česky Inteligentní ovládání ventilů. Podle firmy Camcon Automotive je takový vynález opravdu přelomový, „možná ještě důležitější, než nahrazení mechanického rozdělovače cívkami, nebo karburátoru vstřikovači”- Zní to trochu megalomansky, ale IVA skutečně znamená revoluci v ovládání ventilů.
Je totiž nekonečně variabilní, takže může mimo jiné nahradit také škrticí klapku. Vačkovou hřídelí lze pootočit jen kousek a pak ji zase vrátit, čímž otevřete ventil jen trošku. Rozpětí je od desetin milimetru zdvihu po plný zdvih, ke kterému dojde při plné otáčce vačkové hřídele. Také můžete nechat ventily zavřené úplně a tak vypínat jednotlivé válce.
Systém je určen pouze pro benzínové motory a ve výsledku má umožnit snížení spotřeba paliva (a tedy i emisí CO2) o 15 - 20 % spolu s nárůstem výkonu. Zážehový motor má tak vykazovat spotřebu dieselu a přitom nabízet všechny výhody benzinu. A teoreticky by jej mělo být možné namontovat na jakýkoliv motor - po patřičných úpravách, samozřejmě.
Nekonečná variabilita systému není jediným přínosem - také by odpadla starost o výměnu rozvodového řemene, protože když tu žádný nebude, nehrozí jeho selhání a destrukce motoru. Na druhou stranu, v případě chyby v ovládacím softwaru či v některém z elektromotorků otáčejících vačkovými hřídelemi hrozí „potkání” motoru úplně stejně.
Camcon Automotive už nyní hovoří o tom, že svůj systém nabízí automobilkám k zapracování do příštích generací svých motorů. Také mluví o spolupráci s Jaguarem Land Roverem, který prý na vývoji IVA spolupracoval. Jestli motor s takovouto technologií uvidíme v příští generaci XJ, ovšem zatím netušíme.
Dlužno také dodat, že IVA není jediný podobný systém, který míří podobným směrem. Vzpomeňme na FreeValve, systém Koenigseggu, který otvírá a zavírá ventily stlačeným vzduchem. Nevýhodou IVA se vedle něj zdá být, že pořád používá vačky, právě to ale může být stejně tak jeho výhodou. Systém Koenigseggu je vyvíjen už spoustu let a pořád má problémy s jemností chodu a spolehlivostí. Jestli britské řešení znamená reálnější cestu k „volnějšímu dýchání” ventilů se všemi přednostmi, ale ukáže teprve čas...












Ambice systému IVA nechybí, bude ale skutečně funkční i mimo laboratoř? A spolehlivý? Na posledních dvou záběrech vidíme Marka Gosticka a Rogera Stona, autory celého řešení
Zdroje: Camcon Automotive, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 4 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Putinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před 40 minutamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 2 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 3 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 4 hodinamiNové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan