Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW tri-turbo diesel: takto funguje systém trojitého přeplňování
27.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dosud jsme měli možnost sledovat nový diesel pouze skrze čísla a budíky palubních přístrojů. Teď se můžete podívat také na to, jak tři turba pracují.
Udávané parametry nového dieselového motoru N57 D30 z produkce automobilky BMW jsou vskutku impozantní. Nejvyšší výkon 381 koní, maximální točivý moment 740 newtonmetrů a měrný výkon 127 koní na litr.
Nedávno zveřejněný videosnímek ukázal, že stejně působivě se řadová šestka přeplňovaná trojicí turbodmychadel bude chovat také na silnici, kde je schopna roztáhnout na 100 km/h docela těžkou řadu 5 ve verzi M550d xDrive za 4,7 sekundy. Co nám dosud chybělo, byla možnost podívat se, jak tato technologie funguje.
Přiložené video pod článkem vysvětlí asi více, než jakýkoli komentář, takže si jen stručně shrneme pár detailů. Při rozjezdu - v rozsahu od 1 000 do 1 500 ot./min. - pracuje pouze malé turbo využívající nízkou setrvačnost rotující hmoty a variabilní geometrii lopatek k rychlému nárůstu otáček turbínového kola.
Ve středních otáčkách - od 1 500 do 2 600 ot./min. - nastupuje velké turbodmychadlo, které se postará o kulminaci točivého momentu na 740 Nm při 2 000 otáčkách. Třetí, opět malé turbo vybavené variabilní geometrií rozváděcích lopatek se následně postará o prodloužení ploché momentové křivky do 3 000 ot./min. a kulminaci výkonu 381 koní v rozsahu od 4 000 do 4 400 ot./min.
Jak jsme měli možnost vidět na videu, tri-turbo bude jeden z těch přeplňovaných motorů, který po dosažení nominálních otáček (otáček maximálního výkonu) nebude mít tendenci okamžitě vadnout. Pokud se ještě jednou podíváte na zmiňovaný snímek, jasně na něm vidět, že tento diesel táhne až do 5 500 ot./min., na jedničku dokonce přes tuto hranici. A nezdá se, že by těchto sfér dosahoval s jakýmikoli těžkostmi.
Pochopitelně je něco jiného vnímat auto skrze kamerové záběry a sedět v něm, ale i tuto hádanku brzy vyřešíme. Už za pár dní budeme mít možnost vyzkoušet novou řadovou šestku při prvních testovacích jízdách. Pak se také uvidí, jak je to s udávanou spotřebou jen 6,3 l/100 km.
Dvě malá turba pracují s variabilní geometrií rozváděcích lopatek, třetí je má ukotvené napevno
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 6 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před hodinou - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 3 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 4 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 6 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1