Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW si na silnice posvítí laserovými světly
2.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
BMW si myslí, že LED světla jsou překonána a dalším logickým i technologickým krokem by měla být světla laserová.
Než se blíže podíváme, jak bude vypadat jejich aplikace a proč to má být výhodné, možná by to chtělo zopakovat si par kapitol fyziky základní školy. Laser je zjednodušeně řečeno kvantový generátor světla s vysokou hustotou přenášeného výkonu či energie. Záření je monochromatické, tj. téměř všechny fotony mají stejnou vlnovou délku a frekvenci, nebo spíše pro snadnější pochopení - mají stejnou „barvu“.
Tento typ světla má velmi malou rozbíhavost a od rovnoběžné osy se odchyluje jen minimálně, a tudíž jej lze snadno zaměřit, a čím více jej zaostříte do menší stopy, tím vyšší bude energie na dopadu. Právě díky těmto unikátním vlastnostem nalezlo nesčetné množství aplikací od obrábění nejtvrdších materiálů, přes čtečky čárových kódů, armádní techniku, CD přehrávače a naše mimořádně oblíbené laserové radary pro měření rychlosti.
Na druhou stranu to vede k otázkám, jak může automobil využívat tyto atributy, pokud si tedy nechcete před autem vytvářet estrádní obrázky. A protože je dnes v oblibě permanentní strašení lidu před myriádami hrozeb, patně dříve či později někoho napadne optat se, jestli to neškodí lidskému zraku, malým kožešinovým zvířátkům nebo chlorofylu trávy u silnice.
BMW má na to odpověď už dnes. Laserová světla nebudou emitovat své záření přímo, ale nejdříve bude jejich paprsek konvertován pro použití na silnici. Pomůže tomu fluorescenční na fosforu založený materiál, který modré záření (vlnová délka od 360 do 480 nanometrů využívané též přehrávači Blu-ray) převede na běžné bílé světlo, které zrak rozhodně neohrozí. A kde jsou ty hlavní výhody?
Laserová dioda může být asi stokrát menší než klasické LED. Návrhářům i konstruktérům to značně uvolňuje ruce, nicméně mnichovská automobilka slibuje, že světla jsou pořád součástí designu a proto nebudou nijak významně zmenšována. Přepracována (a to výrazně) ale může být jejich hloubka, takže zaberou méně místa.
Ani s jejich výkonem to není špatné. Pokud LED vygeneruje 100 lumenů (jednotka světelného toku a míra vyzářeného viditelného světla zdrojem) na watt, laserový zdroj zvládne 170 lumenů. Vytvořte světlo o stejné intenzitě a zjistíte, že laserová světla spotřebovávají méně energie a tudíž i pár kapek benzinu na sto kilometrů, což ale bude v dnešní hysterické době asi nejvíce ceněná vlastnost. Proto snad nepřekvapuje, že BMW má v rámci plánu EfficientDynamics zavést laserová světla postupně do všech svých modelových řad.








Laserová světla by se měla postupně rozšířit na všechny modelové řady BMW, zde jsou vidět na přídi konceptu i8
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 10 hodinamiVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před 11 hodinamiČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
dnesV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
dnesPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva