Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW se u dieselů přiblížilo poměru 1:1 u válců a turb. Představilo bi-turbo tříválec
20.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
To, z čeho jsme si kdysi dělali legraci, se začíná stávat skutečností. Poměr válců a turbodmychadel u spalovacích motorů se u BMW blíží hodnotě 1:1.
Ať už se vám to líbí nebo ne, dieselové motory jsou už pěkných pár let alfou a omegou přinejmenším evropských prodejů BMW. Tím vůbec nejprodávanějším je pak dvoulitrový čtyřválec, aktuálně ve verzi s interním označením B47. BMW jej představilo v roce 2014 jako nástupce pohonné jednotky N47 a agregát je společně s 1,5litrovým tříválcem B37 a třílitrovým šestiválcem B57 součástí stejné rodiny jako benzinové motory B38 (1,2litrový a 1,5litrový tříválec), B48 (dvoulitrový čtyřválec) a B58 (třílitrový šestiválec). Nyní, po třech letech na trhu, se turbodieselové verze dočkaly prvního zásadního přepracování.
Dvoulitrová pohonná jednotka B47 nově disponuje dvojitým přeplňováním, jenž bylo k dispozici pouze ve vrcholném provedení 25d. Nyní je ovšem varianta twin-turbo standardem pro všechny nabízené úrovně, motor proto dostal nové označení B47TÜ1. BMW ovšem kupodivu nešlo ruku v ruce s trendy, dle kterých dvojité přeplňování znamená navýšení potenciálu agregátu. V případě verze 18d lze tedy nadále počítat s výkonem 150 koní a točivým momentem 350 Nm, provedení 20d opětovně nabízí 190 koní a 400 Nm.
Co je pozoruhodnější, stejného posunu se dočkal také tříválec, z nějž se stala jednotka B37TÜ1. Motor tak má tři válce a dvě turba, čímž se nebezpečně přiblížil tomu, čemu jsme se ještě zkraje downsizingové éry smáli - že přijdou motory, které budou mít při minimálním objemu na každý válec jedno turbodmychadlo. Stejně jako u dvoulitru, i tříválec dává pod kapotou BMW či modelů Mini nezměněných 95 koní a 220 Nm, respektive 116 koní a 270 Nm. Nicméně s příchodem dvojice turbodmychadel mají agregáty nabízet dynamičtější odezvu, jenž má vést ke snížení spotřeby a emisí CO2.
BMW proto dodává, že motory nejen plní normy Euro 6c, ale zároveň jsou připraveny na nové měřicí procedury WLTP a RDE, což je možná ten pravý důvod, proč Mnichov na motory tak razantně sáhl. Za lepšími výsledky v testech má stát vylepšená termodynamika, pro kterou základem byla právě přítomnost dvou turbodmychadel. Menší osazené lopatkami s variabilní geometrií je používáno v pásmu nízkých otáček, kdy je třeba vyšší tlak i přes řidší výfukové plyny, zatímco to větší klasické přichází ke slovu výše.
Stran toho automobilka přepracovala vstřikování, písty či třeba olejový okruh, pozměněny byly i vyvažovací hřídele a optimalizace se dočkal rovněž spalovací proces. Výsledek všech těchto úprav přitom nezlepšil pouze spotřebu, ale zároveň snížil i hlučnost motoru. Přesná data bohužel zmíněna nebyla, nicméně v závislosti na aktuálních jízdních podmínkách by mělo jít o několik decibelů.
Více si o modifikovaných motorech řekneme v rámci jejich prvního nasazení pod kapotu, aktuálně proto jen dodáme, že předchozí provedení twin-turbo v modelech 25d by se rovněž mělo dočkat modifikací. V tomto případě by ovšem nemělo dojít jen k posunu v rámci spotřeby, emisí a hlučnosti, navýšen by měl být i výkon. Není však jisté, kolik koní nad rámec stávajících 231 značka ze čtyřválce vydoluje.
Dvoulitrový turbodiesel BMW s interním označením B47 se dočkal první zásadní modernizace, nyní tak dvojité přeplňování nabízí na všech úrovních
Zdroj: BMW Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 2 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 3 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 5 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 6 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva