Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW představilo diesel se čtyřmi turby. Nový 50d má 400 koní a 760 Nm
2.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vrcholný diesel BMW jde proti 4,0 V8 TDI od Audi s o litr menším objemem a šesti válci. Má ale o turbo navíc a jeho parametry jsou úctyhodné.
Nový vrchol mezi naftovými motory automobilky BMW má čtyři turbodmychadla. Není to ale osmiválec jako čerstvá novinka konkurenčního Audi a už vůbec ne dvanáctiválec, nýbrž řadová šestka. A přeplňování je tak složité, jak jen může být - ještě více než u šestiválce se třemi turbodmychadly, který tento nový motor v nabídce nahradí. Bude mít znovu označení 50d a ukáže se nejdříve v řadě 7 generace G11.
Novinka je tedy v podstatě „facelift” motoru se třemi turby a je označená B57S0. To není překlep, nebo si to aspoň nemyslíme, protože přesně takhle, s nulou na konci, byl motor označen v prezentaci na Vídeňském motorovém sympoziu, kterou si můžete prohlédnout celou na snímcích níže. Jeho objem zůstává na třech litrech, ovšem samozřejmě oproti předchůdci očekávejme lepší papírovou spotřebu, nižší emise a vyšší výkon.
Klíčovou inovací jsou turbodmychadla, která jsou celkem čtyři, jak stojí i výše. Jsou tu dvě nízkotlaká turba a dvě vysokotlaká, vždy u sebe v jednom „turbo-modulu”, dá-li se to tak nazvat. Nízkotlaká jsou malá a obyčejná, fungují v nízkých otáčkách a jejich výhodou je menší prodleva po sešlápnutí plynu. Jsou umístěna dole v přední části motoru a mají samozřejmě vlastní mezichladič, společný pro obě dvě.
Vysokotlaká turba jsou pochopitelně mnohem větší a motoru dodávají kvanta vzduchu ve vyšších otáčkách. Také mají společný mezichladič, umístěný nad hlavou válců. Motor má i dva systémy EGR, jeden nízkotlaký pro nízkou spotřebu paliva, druhý vysokotlaký pro funkci ve vyšších otáčkách. Výsledkem je plošší křivka točivého momentu a výkonu; maximum točivého momentu je úctyhodných 760 Nm mezi 2 a 3 tisíci otáček, výkon vrcholí na hodnotě 400 koní okolo 4 100 ot/min.
Oproti stávajícímu motoru to není zas tak velké zlepšení, lze namítnout. Pravda, ten má 381 koní a 740 Nm, takže je tu navíc 19 koní a 20 Nm. Důležité zlepšení je ale v emisích a ve spotřebě paliva; tedy, ne tolik pro majitele 750d, jako spíš pro automobilku, která nemusí platit tak vysoké pokuty a vejde se s novinkou do normy Euro VI b.
A zlepšení zde vidíme - oproti předchůdci je spotřeba dle cyklu NEDC pouhých 5,7 litru nafty na 100 km. To zní sice krásně, ale máme obavu, že v realitě bude spotřeba dvojnásobná, pokud nebudete jezdit jen po dálnicích těsně za kamiony. V každém případě zatím nemáme jiná data, takže musíme zůstat u těchto. Emise CO2 jsou 149 g/km a zrychlení na stovku má trvat 4,6 s.
Samozřejmostí je filtr pevných částic ve výfukovém systému a také systém SCR, tedy vstřikování močoviny do potrubí za účelem redukce množství oxidů dusíku ve výfukových plynech. Uspořádání na potrubí přiblíží obrázky níže. BMW hovoří o tom, že tento motor byl vyvíjen tak, aby v budoucnu splnil nároky měření emisí WLTP a také RDE, Real Driving Emissions.
Jak stojí i výše, jako první se tento motor objeví v BMW 750d G11. Pak se dostane do dalších aut, očekávejme ho i v M550d, X5 M50d a podobných strojích. Ve zkratce - kdekoliv je dnes označení 50d, objeví se zanedlouho tento nový motor se čtyřmi turbodmychadly. Otázkou může být, jak to hne s cenou daného vozu; dolů to jistě nebude.










































BMW představilo nový quad-turbo diesel ve Vídni, toto je jeho kompletní prezentace z tamního symposia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
před hodinouSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
Nový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
před minutouZisky Audi se dramaticky propadly, prodeje na jeho největším trhu též, volných peněz ubývá. A firma se přesto tváří, že se nic neděje
před hodinouCeny ojetých aut znovu rostou, ale jen těch spalovacích. Podle prodejních dat elektromobily dál ztrácí hodnotu hrozivou rychlostí
před 3 hodinamiHračka miliardářů od Bugatti schopná akcelerovat na 500 km/h za 20 s se ukázala v akci na okruhu, se superauty si hraje jako kočka s myší
před 4 hodinamiK mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva