BMW odhalilo tajemství své karbonové revoluce, prý mu nestačí nikdo na světě

Specifikem v přístupu BMW je použití tzv. bezjádrové technologie. Podle tohoto receptu je upečena nová řada 7, posléze se jej však dočkají i levnější modely.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

BMW odhalilo tajemství své karbonové revoluce, prý mu nestačí nikdo na světě

4.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

BMW odhalilo tajemství své karbonové revoluce, prý mu nestačí nikdo na světě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Specifikem v přístupu BMW je použití tzv. bezjádrové technologie. Podle tohoto receptu je upečena nová řada 7, posléze se jej však dočkají i levnější modely.

Nové BMW řady 7 se ve své výstavní premiéře představí až za pár dní na autosalonu ve Frankfurtu. Německá automobilka však již nyní zahájila první mezinárodní testy a při té příležitosti poodhalila i některá tajemství, o nichž se tisková zpráva příliš nezmiňovala. My se budeme věnovat hlavně uhlíkovým vláknům, která začínají být pro značku jedním ze základních stavebních prvků. Do vínku je totiž dostaly nejen modely i3 a i8, ale protkána je jimi rovněž řada 7. A co víc, do budoucna by karbon měl formovat i zbytek flotily.

„Z našeho úhlu pohledu není na světě nikdo, kdo by v rámci automobilového průmyslu aplikoval uhlíková vlákna takovou měrou jako my,“ říká k tématu Florian Schek, šéf divize zabývající se u BMW odlehčenými materiály. Přitom naráží na fakt, že ačkoliv existuje řada výrobců, jako například Pagani nebo McLaren, kteří mají s karbonem velmi úzký vztah, BMW je jedinou značkou, která daný materiál užívá v masovém měřítku.

„Vyrábíme šedesát až sedmdesát tisíc kusů řady 7 ročně. Pokud tedy produkujete 150 aut denně, nemůžete prostě jen tak popadnout kus karbonové textury a někde ji nalepit,“ dodává Schek a naznačuje, že hlavní rozdíl mezi mnichovskou automobilkou a zbytkem světa je unikátní bezjádrová technologie. Nejprve totiž sice dochází k namotání uhlíkového vlákna okolo jádra, což dělají i ostatní, poté ovšem začíná magie BMW.

„Obvykle totiž jádro zůstává součástí struktury, nicméně poté přicházíte o veškeré výhody spojené s karbonovou dietou. My jsme ovšem objevili způsob, jak ještě před zapékáním struktury jádro vytáhneme ven. Uvnitř je tedy daná architektura prázdná, přičemž zároveň je celý monokok jediným kusem od sloupku A až po sloupek C. Jde o jediný díl, který se ovšem liší tloušťkou materiálu v některých sekcích.“

Tuto technologii si ovšem BMW logicky střeží, pročež podle Scheka existuje v rámci značky jen pár lidí, kteří znají veškeré detaily. Výroba se pak odehrává v přísně střežené hale, kam se nikdo nepovolaný nedostane. Důvodem je snaha o zamezení průmyslové špionáže, neboť aplikace 13 karbonových dílů do struktury umožnila řadě 7 „zhubnout“ o 40 kg, přestože vůz dostal nové komponenty zvyšující jeho tuhost.

S karbonem se přitom BMW naučilo pracovat v rámci vývoje zmiňovaných modelů i3 a i8, přičemž nyní již má k dispozici veškeré nástroje a techniky, díky kterým může uhlíková vlákna používat také u ostatních vozů v závislosti na daných požadavcích. „Pokud tedy použití karbonu v některých oblastech dává smysl, prostě jej použijeme,“ dodává Schek a naznačuje, že příští řada 5 bude vyvinuta přesně tímto způsobem.

Mimo to šéf divize odlehčených materiálů vysvětluje, proč řada 7 není celokarbonová, přestože by taková ve výsledku mohla být. „Pokud ovšem vyrobíte podlahu z uhlíkových vláken, utrpí tím akustika. Majitelé řady 7 ovšem velmi často sedí ve druhé řadě sedadel, kde požadují absolutní komfort. Museli jsme proto přijít s kompromisem, který dané požadavky bere v potaz a zákazníky neovlivní špatným způsobem.“ Zdá se tedy, že minimálně v jednom ohledu BMW míří tím správným směrem, snad jich zase jednou bude přibývat...

Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2015.


BMW odhalilo tajemství své karbonové revoluce, prý mu nestačí nikdo na světě - 1 - BMW 7 2016 karbon 01BMW odhalilo tajemství své karbonové revoluce, prý mu nestačí nikdo na světě - 2 - BMW 7 2016 karbon 02BMW odhalilo tajemství své karbonové revoluce, prý mu nestačí nikdo na světě - 3 - BMW 7 2016 karbon 03

Nová řada 7 dostala do vínku 13 karbonových částí své struktury. Celokarbonová není kvůli zákazníkům

Zdroj: Car Advice

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.