Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW následuje Porsche, chystá vlastní sedmistupňovou manuální převodovku
7.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Sedmistupňový manuál možná nezůstane jen raritou Porsche. BMW zvažuje totéž, navíc se zvláštní ochranou proti nesprávnému řazení.
BMW sice slušné manuální převodovky ve spolupráci s externími společnostmi jako je třeba Getrag stavět umí, ale pokud je to možné, poslední dobou se jim hodně vyhýbá. Hlavní důvody jsou asi dva. Zaprvé: nový, mohutně nasazovaný osmistupňový automat ZF je schopen díky širšímu záběru převodových poměrů vykázat nižší spotřebu než identický motor se šestistupňovým manuálem (rovná se nižší pokuty za emise). A zadruhé: v případě sedmistupňového dvouspojkového automatu montovaného do sportovních modelů M3, M5 a M6 platí pro spotřebu to samé a zároveň BMW nemusí se zákazníky řešit možné spory o poškozenou převodovku výkonným motorem, byť by ji klient mohl zničit vlastní nepozorností.
Navzdory výše napsanému však BMW zřejmě manuály nezavrhlo úplně. Na internetu se podařilo objevit loňský patent mnichovské automobilky zabývající se sedmi a možná dokonce i vícestupňovou manuální převodovkou, která řeší potenciální problém špatného přeřazení a hrozícího zničení skříně. Jde o to, že sedmi nebo osmistupňová manuální převodovka vyžaduje kromě zpátečky ještě čtyři samostatné dráhy řazení, které jsou k sobě navzájem blíž a hrozí proto výběr nesprávného kvaltu, a tím pádem (v horším případě) přetočení motoru. Řešení BMW? Manuál s elektro-mechanickou zábranou nedovolující řidiči špatné přeřazení.
Pokud nejde o smyšlenou záležitost, řešení navrhuje následující. Obklopit kulisu ve spodní části magnetoreologickou kapalinou, která přivedením elektrického napětí změní svou viskozitu a fyzicky zabrání použití nesprávného kvaltu. Tento proces by byl pochopitelně řízený elektronicky a zahrnoval by naprogramované vhodné možnosti k přeřazení v závislosti na rychlosti automobilu. Jinak řečeno, auto by vám nedovolilo třeba zařazení jedničky při stokilometrové rychlosti. Patent přitom zmiňuje dvě možnosti této aplikace.
Technologie může být použita ve spojení s tradiční až osmistupňovou manuální převodovkou a spojkou ovládanou pedálem. Řidič by používal řadicí páku obvyklým způsobem, akorát by mu elektronika nedovolila vybrat „špatný“ kvalt. Druhý způsob předpokládá elekro-hydraulické ovládání spojky, přičemž šofér by opět posouval pákou v kulise doplněnou identickou ochranou, akorát bez spojkového pedálu.
Jak dalece nebo blízce je tato technologie sériové výrobě? Bez podrobnějších informací od BMW se to asi nedovíme. Mohou trvat roky, než se převodovka tohoto typu objeví v produkčním automobilu, pokud vůbec. Řešení je to ale každopádně zajímavé a svým způsobem dokazuje, že Mnichov nepovažuje manuální převodovku za přežitek, byť by to už nemusel být manuál v tom pravém slova smyslu.
Manuální řazení od BMW se nám možná malinko zkomplikuje. Přetočení motoru nesprávným zařazením kvaltu pohlídá elektronika ovládající magnetoreologickou kapalinu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 2 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 4 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 6 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:40 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 19:07 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch