Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW již testuje vstřikování vody, spotřebu prý snižuje razantně
2.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) BMW 1 s motorem B38 může díky nové technologii produkovat až 218 koní z motoru 1,5. Žíznivost přitom klesá o 20,9 procenta.
Mnichovská automobilka v rámci svého programu EfficientDynamics zkouší různé způsoby, jak snížit spotřebu svých motorů. V důsledku těchto snah již v Evropě nekoupíte BMW osazené atmosférickým agregátem, v poslední době jsme svědky i tříválcové expanze. Zatímco tyto kroky ale mají vliv zejména na žíznivost dosahovanou v testech normované spotřeby, systém vodního vstřikování by se měl kladným způsobem projevit také ve skutečném světě.
Vůbec poprvé se tato technologie objevila pod kapotou BMW M4 Coupe sloužícímu jako safety car v závodech MotoGP, posléze jí však bude vybavena i chystaná verze GTS. Po ní by se přitom vodní vstřikování mělo rozšířit i do běžnějších modelů značky, přičemž momentálně jej mnichovští testují na prototypu řady 1 osazeném 1,5litrovým tříválcem B38. V jeho případě by přitom efektivita motoru měla být při každodenním užívání navýšena o 3 až 8 procent.
Ve své podstatě přitom systém funguje tak, jak už jsme nejednou popisovali. V ve vhodnou chvíli je pod vysokým tlakem vstříknuta do spalovací komory voda, což zvýší efektivitu spalovacího procesu. Spotřebu by sice šlo zlepšit za pomoci vyššího kompresního poměru, takový krok však má také stinné stránky v podobě větší tendence motoru k detonačnímu hoření neboli klepání motoru. Za pomoci vodního vstřikování ovšem mohl být zvýšen kompresní poměr z 9,5 na 11:1 bez negativního vlivu na komfort a jemnost chodu. Souběžně s tím pak logicky narostl i výkon, z 1,5litrového objemu je tak nyní generováno 218 koní.
Samotná voda je uložena v pětilitrové nádržce, přičemž ve vysokých rychlostech a otáčkách může být mixována s palivem v až 30procentním poměru. Tato směs je následně vstříknuta ve správný moment do spalovací komory, která je tak před dalším cyklem ochlazena. BMW přitom dodává, že vodu nebude třeba kontrolovat, neboť je automaticky doplňována kondenzací klimatizace.
Značka zároveň i zajistila, aby během chladnějšího počasí byla voda opětovně vypumpována ze spalovací jednotky do nádržky, aby nedošlo k jejímu zamrznutí. Zde se sice také může proměnit v led, nicméně po nastartování pohonné jednotky dojde k jejímu roztátí, aby mohl systém opětovně fungovat. Bez opětovného využití klimatizace by vám přitom oněch 5 litrů mělo vystačit na rok.
Zatímco u modelů s méně objemnými pohonnými jednotkami půjde hlavně o spotřebu, v případě vozů jako BMW M4 dojde k navýšení tlaku a otáček, ve kterých může pohonná jednotka operovat po delší dobu bez rizika přehřátí. Bude tedy zajímavé, s jakými čísly se varianta GTS pochlubí. My se ovšem prozatím vrátíme k 1,5litrovému prototypu.
Naši kolegové jej vyzkoušeli na testovacím okruhu Miramas, kdy průběžně zrychlovali na 80, 130 či až 180 kilometrů v hodině. Instalovaný iPad přitom naznačil, že oproti normálu spotřeba díky vodnímu vstřikování poklesla o 4,1 l/100 km, čili jinými slovy o 20,9 procenta. Při další jízdě pak průměrná žíznivost klesla na 2,82 litru na sto kilometrů, tedy o 18,4 procenta.
V průběhu těchto jízd se spotřeba vody pohybovala mezi 0,09 až 0,11 litry, zatímco díky zpětné kondenzaci byla nádržka doplňována až 1,7 či 1,9 litry za hodinu. Celý projekt tedy má budoucnost, přičemž v sérii jej uvítáme mnohem raději než ono přeplňování nebo samotný tříválec.




















Vodní vstřikování dostalo do vínku tříválcové BMW řady 1
Vůbec poprvé se ovšem daná technologie představila souběžně s novým safety carem pro MotoGP
Doprovodná schémata napomáhají osvětlit fungování nové technologie značky
Zdroje: BMW, BMW Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 3 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Další velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 2 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 3 hodinamiČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 4 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva