Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW Efficient Dynamics bude využívat i ztrátového tepla
10.3.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Jednou z možných cest, jak snížit spotřebu paliva a tím i produkci veřejného nepřítele číslo 1, tedy CO2, je zvýšit účinnost využití energie získané z paliva. Auta se dnes v tomto ohledu chovají velmi marnotratně a BMW s tím chce něco dělat.
Pokud se podíváte na kterýkoliv současný automobil, vidíte jen stroj na ohřívání vzduchu. Ne, teď nemluvím o změnách klimatu, ale o účinnosti jejich motorů. Vždyť většina energie, až 60 %, která se získá spálením benzínu, nafty, etanolu (doplňte dle libosti) skončí jako odpadní teplo. To odchází buď přímo výfukem, nebo je „vyhozeno” chladičem, nebo se už jednou získaná kinetická energie mění na teplo při brždění.
Otázkou tedy je, jak tyto ztráty zmírnit nebo dokonce získat vyhazovanou energii zpět. Prvními krůčky jsou systémy rekuperace energie při brždění, který už používá více automobilek. Další možností je využít teplo výfukových plynů.
Program Efficient dynamics firmy BMW už má pár let života v sériových vozech za sebou a jeho součástí je výše zmíněný systém rekuperace brzdové energie, který produkuje elektřinu uloženou v baterii o zvýšené kapacitě. Ta je pak využívána k pohonu obslužných systémů - vodního čerpadla, posilovače řízení, klimatizace ad.
Pro další generaci má přibýt termoelektrický generátor, jehož úkolem by bylo vyrábět elektřinu následně využívanou nejen k výše zmíněným účelům, ale také k předehřevu motoru a katalyzátoru před startem. Kromě snížení spotřeby paliva, které má dosáhnout až 5 %, by došlo ke ke snížení emisí. Studený motor jich totiž produkuje značně více.
Další součástí druhé generace Efficient dynamics by se měla stát proměnná aerodynamika přídě vozu, která by měla reagovat na různé potřeby přísunu chladicího vzduchu k motoru a brzdám a také zdokonalený informační systém, jehož úkolem by mělo být pomoci řidiči vyhnout se zácpám. Podle odhadu BMW je v nich jen v Německu ročně spáleno 12 miliard litrů paliva.
BMW není ve snahách o vylepšení účinnosti osamoceno. Také Volkswagen pracuje na použití termoelektrického generátoru a Honda zase zkouší využít odpadního tepla k výrobě páry pohánějící turbínu, která následně vyrábí elektrickou energii.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před hodinou - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 11:20
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
Nejnovější články
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před hodinou - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 2 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 3 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 5 hodinami - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 13:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 13:39 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus