Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW ConnectedDrive Connect: autopilot podle BMW
21.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Několik firem včetně Googlu pracuje na automobilech schopných jezdit bez zásahu člověka. Takhle funguje systém BMW.
BMW loni v srpnu představilo systém automatického řízení nazvaný ConnectedDrive Connect (CDC) instalovaný do běžné řady 5. Vůz navenek záměrně vypadal jako obyčejný sériový automobil, nicméně radar, laserový scanner, GPS, kamery a různá další čidla napojená na výkonný počítač z něj udělali robotický stroj schopný pohybovat se v běžném provozu zcela autonomně. Mnichov tehdy zveřejnil pouze fotografie, nyní nabízí také video z praktických zkoušek.
Představuje dvojici relaxovaných inženýrů okupujících přední sedadla BMW jedoucího po dálnici, přičemž jejich úkolem je pouze asistovat, sbírat data a hlavně dohlížet, ale jinak je řízení auta ovládáno výlučně elektronicky. Popisovat tento krátký snímek bude asi zbytečné, více vám řekne, když se na něj podíváte. Znalost němčiny nebo alespoň angličtiny k titulkům ale bude pro vás určitou výhodou.
Pokud jazykovou bariéru nepřekonáte, vězte, že jde v zásadě o následující - automobil přebírá kontrolu pohybu v podélném i příčném směru jen za určitých okolností, přičemž řidič jízdu permanentně kontroluje a kdykoli musí být schopen převzít řízení.
Před osazením auta novou technikou probíhal vývoj na jízdních simulátorech, kde byly nacvičovány a programovány všemožné situace. Vůz byl nejdříve odzkoušen na testovacím polygonu, a teprve až když se osvědčil, vyrazili konstruktéři na veřejné silnice do reálného provozu.
Pochopitelně zde elektronika narazila na spoustu jen těžko simulovatelných podmínek, přesto se ale systém podařilo naladit s centimetrovou přesností tak, aby byl vůz schopen bezpečné jet, zpomalovat nebo přejíždět z pruhu do pruhu. Samozřejmě počítač musel být naprogramován tak, aby dodržoval pravidla, takže na dálnici si nedovolí předjíždět zprava a respektuje také maximální povolenou rychlost nejen podle svislých dopravních značek, ale rozeznává rovněž elektronické tabule.
Jak moc se vám taková budoucnost líbí necháváme na vašem zvážení. Při jejím posouzení vám určitě pomůže i slíbené video...
Systém ConnectedDrive Connect byl integrován do běžného BMW řady 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva