Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Benzin se spotřebou dieselu od Infiniti je hotový, mění sto let zažitá pravidla
17.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jednotka VC-T již nepočítá s přímým propojením pístů a hřídele. Místo toho přivádí do hry multilink, který podle situace mění kompresní poměr.
Prakticky veškeré současné pístové spalovací jednotky mají písty, které se ve válcích pohybují nahoru a dolů po předem dané dráze bez ohledu na rychlost či zatížení vozidla. Je to dáno jejich pevným spojením s klikovou hřídeli, přičemž kompresní poměr motoru je dán výškou jejich zdvihu a velikostí spalovací komory. Čím vyšší je kompresní poměr, tím vyšší je i výkon motoru.
S touto technologií automobilky operují již více než sto let, nicméně stále přísnější nároky na efektivitu a s tím spojený tlak na nižší spotřebu a emise vede výrobce ke zkoumání nových možností. Mazda to vyřešila motorem SkyActiv-X, o kterém se pro zjednodušení hovoří jako o „diesel na benzin“. Pohonná jednotka se po značnou část svého chodu obejde bez svíček, spalovací proces je zde startován samovznícením.
Ve svém inovativním smýšlení ovšem japonská automobilka není sama. Již za pár týdnů se na autosalonu v Los Angeles ukáže nové Infiniti QX50, které bude osazeno motorem VC-T (Variable Compression Turbo). To je benzinový dvoulitrový čtyřválec, který má nabízet výkon šestiválců, ovšem v rámci spotřeby snese srovnání s diesely. Infiniti se ovšem rozhodlo jít jinou cestou než Mazda a do hry přivádí jako první na světě variabilní kompresi danou proměnným zdvihem pístů.
Oproti výše popsanému principu dochází u motoru VC-T k zásadní změně, kdy písty nejsou přímo spojeny s klikovou hřídelí, nýbrž k jednomu konci elipsovitého zařízení zvaného multilink. Tento komponent je přitom namontován na pomocné hřídeli, se kterou je propojen druhým koncem. Elektricky ovládané regulátory pak následně multilinkem otáčí, díky čemuž se tento díl motoru vyklání nahoru či dolu.
Ve chvíli, kdy je konec multilinku nejbližší k danému pístu zvýšen, dochází zároveň ke zvednutí pístu, který tak dosahuje maxima své dráhy - nad ním tedy zbývá již jen velmi malý prostor, který odpovídá kompresnímu poměru 14:1. V opačné fázi cyklu, tedy v momentu, kdy je multilink snížen, je nad písty prostor větší, tudíž kompresní poměr klesá na 8:1. Systém přitom reaguje na aktuální situaci danou podněty řidiče a je zcela variabilní.
Stran toho zde máme nepřímé i přímé vstřikování paliva, přičemž druhá varianta zabraňuje předčasnému spalování paliva ve válci. Nechybí ani variabilní časování ventilů, stejně jako čtyřokruhový chladicí systém a samozřejmě přeplňování. Odvážným slovům o vysokém výkonu a nízké spotřebě se tedy nemůžeme divit, v rámci čísel to přitom znamená 272 koní, 390 Nm točivého momentu a v případě QX50 také průměr 9 litrů na sto kilometrů.
To na první pohled nevypadá jako nadmíru působivé číslo, nicméně jde o číslo odpovídající mnohem reálnější americké metodice dané agenturou EPA, navíc v SUV. Infiniti dodává, že ve srovnání s konkurencí by model QX50 měl být úspornější o 10 až 15 procent, zároveň přitom svým čtyřválcovým protivníkům v rámci akcelerace z klidu na stovku rovnou sekundu. Na konkrétní data ale musíme ještě pár týdnů vyčkat.
Motor VC-T je výsledkem dvacetiletého vývoje, během kterého automobilka postavila více než 100 prototypů a uplatnila na 300 patentů. Pro model QX50 se přitom pohonná jednotka stane jedinou volbou, spárována pak bude pouze s automatem CVT.
Nový motor VC-T počítá s variabilním kompresním poměrem, díky kterému nabízí vysoký výkon, zaručit ale má i nízkou spotřebu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva