Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Baterie Tesel degradují tak rychle, že po 3 letech zvládají jen dvě třetiny udávaného dojezdu, po 8 ve velkém odchází
29.5.2024 | Petr Miler
Už dosavadní anekdotické důkazy nasvědčovaly tomu, že po překonání hranice osmileté časové záruky Teslám baterky odchází častěji, než by bylo zdrávo, závěry z nich ale vyvozovat nešlo. Nyní je to statisticky podložený fakt, hned 15 procent aut potřebuje po této době novou baterii.
Bohužel to musíme říkat pořád dokola, dokud se to ale nestane obecně akceptovaným faktem, nic jiného nám nezbývá. Jediným podstatným problémem elektromobilů byly, jsou a v jakkoli dohledné době dál budou baterie. Jsou prostě moc velké, moc těžké, moc drahé, moc dlouho se dobíjí a moc málo vydrží.
Že mají obvykle kapacitu odpovídající palivovým nádržím malým tak moc, že by si podobné do odpovídajících spalovacích aut nikdo nedovolil dát, a současně se doplňují klidně hodiny místo minut, se tak nějak ví. Že jsou drahé, to se také ví, pořád je ale ignorováno to, jak malou mají životnost. Není tak krátká, aby to byl bezprostřední problém, není ani tak krátká, aby se vyjevil během pár let od doby, kdy se elektromobily začaly prodávat ve větších počtech. Současně ale není dost dlouhá na to, aby při cenách náhradních akumulátorů neznamenala zásadní problém a neměla až drastický vliv na ztrátu hodnoty těchto aut.
Spoleh je v podstatě jen na to, co zaručuje výrobce. A ten neslibuje zachování určité kapacity baterií déle než po 8 let a cirka 160 tisíc km - někdy to může být i méně, třeba 120, někdy i více, třeba 200 tisíc km. Víra v cokoli víc je slepá a ničím nepodložená a může hned po konci záruky pramenit ve velká zklamání. Zejména Tesel, kterým odešly baterky právě po 8 letech či po ujetí zlomové vzdálenosti, jsme viděli už hodně. A některé majitele to hodně naštvalo. Nebylo ovšem správné vyvozovat z toho dalekosáhlé závěry - baterie odchází, Tesel se prodává nejvíc, dalo se čekat, že právě o nich se bude v této souvislosti mluvit nejčastěji.
Jak se ale nyní ukazuje, Tesly jsou na tom s životností baterek hůř než jiné vozy. A zdá se, že jsou vyráběny tak, aby záručním podmínkám akorát dostály a pak už moc nenabídly. Dosvědčuje to studie Recurrentu, podle níž baterie Tesel obecně degradují rychleji, než je obvyklé. Na základě údajů vyčtených z 12 198 Modelů 3 a Y klesá dojezd těchto aut na jedno nabití po 3 letech vlastnictví na 64 procent hodnoty oficiálně udávané agenturou EPA.
To zní skoro skandálně, je ale třeba dodat, že reálný dojezd neodpovídá 100 procentům udávané hodnoty ani v momentě, kdy jsou auta nová, tím je statistika zkreslena. Více varovný nám přijde jiný závěr studie - zatímco Tesly obecně vyrobené v roce 2016 a později mají pořád z víc jak 99 procent původní baterie, takže jim odchází jen velmi zřídka, u vozů vyrobených před tímto datem, tedy aut už s ukončenou zárukou na baterky, potřebovalo nový akumulátor plných 15 procent vozů. To je ohromný zlom ve statistice naznačující, že autům právě po 8 letech baterky ve velkém odchází.
„Obecně platí, že lithium-iontové baterie degradují po křivce ve tvaru písmene S. Když je baterie nová, může dojít k určité znatelné degradaci, než se baterie usadí do svého ustáleného stavu. Poté následuje dlouhé období pomalého lineárního stárnutí, po kterém následuje prudký pokles,” konstatuje Recurrent s tím, že právě druhý popsaný zlom přichází u Tesel právě po uplynutí osmi let stáří.
Abychom pochopili, co onen zlom znamená, dodejme, že Tesla ručí za to, že si její baterie udrží alespoň 70 procent své kapacity po dobu osmi let nebo 160 tisíc km podle toho, co nastane dřív. S ohledem na výše zmíněné se zdá být velmi moudré nekupovat Teslu před skončením této záruky, i kdyby se jevila být velice fit. Je zjevně velmi pravděpodobné, že právě takové auto bude velmi brzy potřebovat velmi drahou náhradní baterku.



Baterie Tesel opravdu odchází krátce po dosažení 8 let věku velmi často, i degradace během prvních let po pořízení je rychlá. Foto: Tesla
Zdroj: Recurrent Auto
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 2 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 2 hodinamiBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
před 3 hodinamiČínská expanze nezná hranic, nově se zaměří i na levná auta. S tímhle chtějí jít v Evropě po krku Dacii Duster
před 4 hodinamiRenault poslal do výroby ostré mini s ohromujícími parametry, chce za něj ale víc než Porsche za 911 GTS
před 6 hodinamiČíňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva