Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Automobilový expert vysvětlil, proč se Cybertruck pořád nevyrábí, Tesla se opět chytila do vlastní pasti
8.2.2023 | Petr Prokopec
Ne snad, že by americká automobilka proslula rychlým uváděním svých novinek do sériové výroby, v tomto případě ale přešlapuje na místě opravdu dlouho. Proč? Protože se rozhodla použít nerezovou ocel a nyní poznává, proč se tomu ostatní vyhýbají.
Pokud mluvíme o konstrukci aut, v posledních letech zmiňujeme především vysokopevnostní ocel, kterou doplňují další materiály jako hliník či třeba karbonovými vlákny vyztužené plasty. Obecně je však pro většinu lidí auto z plechu, tedy ze železa. Je proto otázkou, proč výrobci nesáhnou po nerezové oceli, která by dokázala zabránit jednomu z největších problémů narušujících dlouhověkost aut, a sice korozi. Jak nicméně v novém článku, který vyšel v The New York Times, vysvětluje automobilový veterán Jack Ewing, branže má hned několik podstatných důvodů, proč se tomuto materiálu vyhýbá.
Nerezová ocel jednak stojí daleko víc peněz než ta běžná, která je automobilkami využívána, neboť obsahuje chrom a další prvky jako nikl nebo molybden, po nichž je velká sháňka, a jsou tedy drahé. Zároveň má tendenci se vracet do původního tvaru, kvůli čemuž nemůže být použita třeba na blatníky a další části vozu, kde se vyžaduje především tvárnost. Kromě toho jsou zapotřebí speciální svařovací techniky. A je zde také problém s bezpečností, neboť nerezová ocel se na rozdíl od běžné při havárii příliš nedeformuje, což je v takovém momentě žádoucí.
Auto, které tímto způsobem neabsorbuje energii z nárazu, je totiž pro posádku značce rizikové - vypořádat se totiž musí s daleko větším záporným zrychlením, v podstatě tvrdším nárazem. Navíc panely karoserie nelze po incidentu tak jednoduše opravit. Lepší ochrana proti korozi je tedy vyvážena opravdu velkým množstvím negativ. K nim se pak přidává ještě designová nevýhoda. Jelikož totiž nerezovou ocel nelze tak snadno ohýbat, na to by byly třeba opravdu výkonné a tedy velmi drahé lisy, pak jsou jednotlivé panely zcela ploché.
Tím se dostáváme k Tesle Cybertruck, jenž vypadá jako auto, které nakreslily malé děti. Dáno je to právě využitím nerezové oceli, se kterou chtěl Elon Musk znovu posunout technologické hranice. Ovšem stejně jako nejednou předtím se i tentokráte chytil do vlastní pasti. Právě to je dle Ewinga důvod, proč se elektrický pick-up nevyrábí a nebude vyrábět ani čtyři roky po premiéře, Musk sice rozjetí produkce nejdříve na konci letošního roku. A Musk a sliby...
I kdyby ale nakonec letos pár kusů vzniklo, masová produkce stejně dříve jak v příštím roce neodstartuje. Otázkou pak je, jak tomu bude se skutečným zájmem. Na sklonku loňského listopadu měla Tesla mít na kontě více než 1,6 milionu předobjednávek, ty ovšem lidé učinili ve víře, že Cybertruck bude startovat okolo 40 tisíc dolarů (cca 884 tisíc Kč). Něco takového je však i s ohledem na použití nerezové oceli nereálné. Ostatně běžný Model 3 je k mání od 43 490 USD (961 tisíc Kč).
„Tesla si myslí, že dokáže vyřešit jakýkoli problém a že se nemusí od nikoho učit. Poté ale zůstane zaseknutá v rohu,“ velmi výstižně shrnul počínání značky Raj Rajkumar, profesor techniky na Carnegie Mellon University. Stejně jako on jsme pak zvědavi, jak se automobilce povedlo vyřešit výše zmiňované potíže s netradičním materiálem. Pokud ale Tesla i tentokrát zafunguje jako obvykle, pak problémy bude řešit za pochodu. A ještě o nich hodně uslyšíme...
Důvodem, proč Cybertruck vypadá tak, jak vypadá, je použití nerezové oceli. Té se tradiční automobilky vyhýbají, k čemuž mají mnoho důvodů. Musk však chtěl znovu posunout technologická měřítka, což se značce zrovna nevyplatilo. Foto: Tesla
Zdroj: The New York Times
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva