Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Automobilová budoucnost podle Bosche? Lepší systémy start and stop
10.8.2011 | David Siegl | Přidat příspěvek
Navštívili jsme šedesátý ročník prezentace inovací firmy Bosch, tradičně se odehrávající na polygonu u lázní Boxberg. Co se u Bosche chystá?
Pro ty z vás, kteří čekali, že se dočtou o tom, jak nová generace elektromobilů čeká doslova za rohem, aby hravě vytlačila klasické motory s vnitřním spalováním, musím bohužel zklamat. Téměř čtyřhodinová konference totiž jasně dala najevo, že minimálně příštích dvacet let budou dopravním prostředkům a těžkým strojům vládnout spalovací motory. A to zkrátka proto, že žádné jiné obecně uplatnitelné řešení zatím nebylo nalezeno a s ohledem na nastavené regulace nezbývá než dále hledat rezervy v účinnosti spalování dnešních spalovacích motorů. To znamená, že v příštích letech bude i nadále většina pozornosti věnována inovacím pro zážehové a vznětové motory, elektřina je může nejvýše podporovat.
Speciální testovací okruh v německém Boxbergu umožňuje názornou prezentaci prakticky všech systémů, které společnost pro automobilový průmysl vyrábí. Vnitřní část obsahuje brzdné plochy s různými druhy adheze, sekci pro test tlumičů, technickou část na prezentace ovladatelnosti, která kromě mnoha ostrých zatáček disponuje také náhlým stoupáním i klesáním. Vnější část polygonu pak nabídne uzavřený okruh pro rychlostní zkoušky, jehož součástí je i klopená dráha.
Když vynechám demonstraci systémů, které již v moderních autech fungují, nebo jsou v rané fázi vývoje, zůstanou pouze dva, které se v automobilech v blízké budoucnosti objeví. Prvním systémem je inovovaný sytém ABS, jenž nyní zahrnuje i široké použití pro odvětví jednostopých strojů. Druhý systém je mnohem aktuálnější, protože hraje jednu z důležitých úloh při papírovém snižování spotřeby pohonných hmot. Ano, tušíte správně, společnost Bosch představila dvě nové varianty systému start/stop.
První variantu bude možné aplikovat do vozidel sejně jako současné systémy tohoto typu. Nazývá se „advanced start/stop” a motory umožní vypnutí i v malé rychlosti. Následná zkouška ukázala, že vůz vypíná motor v rychlostech pod 20 km/h ve chvíli, kdy řidič souběžně brzdí. Nejzajímavější vlastností tohoto systému je však schopnost nastartovat i ve chvíli, kdy otáčky motoru neklesly na nulovou hodnotu. Takovou schopnost totiž tyto systémy doposud neuměly. Tuto funkci umožňuje nová synchronizace otáček motoru, startéru a převodovky. Tím bude zvýšen hlavně komfort používání celého řešení.
Druhá varianta je pokročilejší a úspornější, byť vypínat a startovat motor v nízkých rychlostech zatím neumí. Místo toho vypíná motor v rychlostech až do 120 km/h. V praxi to funguje tak, že při zrychlení stačí pustit plynový pedál, motor se vypne a vůz dále pokračuje setrvačností a jeho otáčky postupně klesnou na nulu, dokud řidič opět nešlápne na plyn. Následně motor naskočí a vůz může zase zrychlovat.
Není třeba se však bát, že by při vypnutém motoru přestal fungovat posilovač brzd, nebo snad posilovač a klimatizace. O správné fungování se totiž starají elektronické systémy. Dnešní systémy dokáží uspořit v městském provozu v průměru okolo deseti procent paliva, předčasné vypínání v nízkých rychlostech by pak mělo úsporu ještě vylepšit. Vypínání za jízdy by pak mohlo přinést úspory i v mimoměstském režimu, kde jsou dnes součásti systémů start/stop pouze přítěží. Dost možná důležitějším faktorem je zlepšení celkového komfortu těchto systémů, protože jejich mnohdy prapodivné chování dnes v řidičích mnoho důvěry věru nevyvolává.
Ukázky z vývoje a testování nových automobilových systémů firmy Bosch
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 9 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před hodinou - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 3 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 4 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 6 hodinami - Jaguar poprvé ukázal své přelomové auto a fanoušci běsní. Šéfdesignér přísahá, že vedení nejede na drogách
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 16:39 - Předseda
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel