Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Výrobci záměrně zkreslují točivý moment elektrických aut, realita je úplně jiná
1.10.2020 | Petr Miler
Je to s oblibou opakovaný přístup k prezentaci technických informací, který je technicky vzato přesný, bez kontextu je ale silně zavádějící. Nový Hummer opravdu nemá motory s 15 592 Nm.
Americký koncern General Motors tento týden představil nový Hummer. Na rozdíl od minulosti nejde o samostatně nabízený, drsný off-road s obřím spalovacím motorem a armádními kořeny, ale docela jinak střižené elektrické SUV či pick-up, chcete-li, skryté do nabídky „civilní” značky GMC.
Je to jistě pozoruhodné auto a představení jeho jen nejzajímavějších vlastností a vychytávek jsme věnovali docela rozsáhlý článek. V jednom podstatném aspektu jsme vám ale neřekli vše a sami se nechali zmást zavádějící informací výrobce, kterou se beztak zajímavé parametry snaží lacině udělat ještě zajímavějšími, než jaké ve skutečnosti jsou.
Jde o parametry motorů vozy. Ty jsou pro rekapitulaci celkem tři, z nichž dva pohání zadní nápravu a jeden přední. Je to zajímavé řešení, kdy zadní dvojice agregátů je s koly spojena zcela nezávisle, a tak výrobce ani nemusel použít diferenciál. Přesto umožňuje nekonečné vektorování točivého momentu a třeba virtuální uzamčení „diferenciálu”, i když vzadu žádný není. Vepředu je pak motor jeden, a to s klasickým diferenciálem.
Pokud se ptáte, proč nejsou motory rovnou čtyři, každý pro jedno kolo s nekonečnými možností rozkládaní výkonu mezi ně i nápravy, odpovědí je, že pro tu přední je jeden až moc. Při akceleraci (mimochodem tři sekundy na stovku) dochází navzdory některým chytrým fíglům GM (přitvrzení podvozku vzadu apod.) k takovému přesunu hmotnosti na zadní kola, že ani jeden přední motor nemůže být do 55 km/h plně využit pro pohon kol, pneumatiky už výkon zkrátka nepřenesou. A tak padla volba na tři motory, což nakonec i sníží cenu auta.
Tyto motory mají každý po 250 kW, dohromady tedy generují 750 kW neboli více než 1 000 koní. GM resp. GMC dodává, že tento výkon je kvůli rozličným limitům ústrojí k dispozici pouze krátkodobě, třeba pro onu akceleraci na stovku, stabilně dostupný výkon neudává. Jiný údaj ale udává - 15 592 Nm točivého momentu celého pohonu. A právě to je ten nesmysl, který nás v záplavě všech ostatních detailů zprvu nepraštil do očí, náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained se ale hned chytl za hlavu a upozornil i nás.
Pochopitelně, tři motory vozu negenerují takový gigantický točivý moment, výkon tomu neodpovídá. Nejde tedy o točivý moment motoru, GM se snížil k tomu, že uvedl maximální točivý moment na kolech, což je naprosto nicneříkající údaj. Automobilka se tímto zkresleným údajem pokouší nepochybně ohromit záměrně, nakonec něco takového od výrobce neslyšíme poprvé. Je to ale vážně laciné, hloupé a nic neřešící.
Točivý moment na kolech je dán nejen točivým momentem motoru, ale také zpřevodováním převodovky. GMC Hummer má sice jednostupňovou převodovku, ale má ji a stará se jen o redukci otáček kol vzhledem k otáčkám motoru. Tímto způsobem ale můžete dát skoro nekonečný točivý moment jakémukoli autu, 1 Nm jdoucí z motoru můžete vynásobit třeba 10 000krát a pořád budete mít v autě jen 1Nm motor, i když na kolech jich bude 10 000.
Hummer pochopitelně nezachází tak daleko, na přední ose se bavíme o převodovém poměru 13,3:1, na zadní 10,5:1. Z toho tak lze přibližně vypočítat skutečný točivý moment motoru, který výrobce neudává nikde a nijak - půjde o cca 454 Nm na motor, celkově tedy něco kolem 1 360 Nm. I to je působivý údaj, který by udělal dostatečný dojem a určitě působil lépe než zmínka o točivém momentu na kolech.
I tento údaj je de facto technicky korektní, kdyby ale byl uveden takto. Zmíněný mimo kontext ale působí dojmem, že auto má mnohonásobně větší točivý moment než současná auta, což zkrátka není pravda. Pro srovnání můžeme říci, že Škoda Octavia RS TSI třetí generace, u níž známe všechna technická data, má ve 220koňové verzi na kolech na jedničku až 4 552 Nm. A opravdu výkonné off-roady s krátkými převody na tom budou ještě mnohonásobně lépe.
Nový GMC Hummer je zajímavé auto, jeho motory ale přes 15 000 Nm zkrátka nemají, i když se výrobce tváří, že ano. Foto: General Motors
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
před 11 hodinami - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
před 2 hodinami - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
před 4 hodinami - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
před 5 hodinami - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
před 7 hodinami - Faceliftovaná Tesla Model Y se poprvé ukázala na reálných fotkách. A nevypadá dobře, i když zkazit moc nebylo co
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva