Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Autoglass představil čelní sklo budoucnosti, hýří tzv. augmented reality
27.5.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Není obvyklé mít k čelnímu sklu auta jakkoli vřelý vztah. Autoglass mu proto chce dodat funkce, které jej učiní zajímavějším společníkem na cestách.
Schválně jestli si vzpomenete na jiné téma, kde bylo přední sklo automobilu hlavním tématem celého článku. Velmi pravděpodobně nebudete úspěšní. Touto zdánlivě nezajímavou součástí automobilu se díváme na ubíhající silnici většinu času, který trávíme v automobilu. Proč toho tedy nevyužít prakticky? Na předním skle můžete zobrazit důležité informace z GPS nebo aktuálních provozních údajů auta.
Podobné systémy vlastně už známe například z BMW a jeho head-up projekce na přední sklo. Musím konstatovat, že se jedná o poměrně užitečnou funkci, která nenutí řidiče klopit zrak mimo plochu skla, ale dnes budeme hovořit o něčem poněkud vyspělejším. Zatímco dnešní head-up displeje jsou vesměs pasivní projekcí určitých informací, budoucností se jeví být zobrazování informací cestou tzv. augmented reality. Toto spojení lze do češtiny přeložit jako rozšířená realita a řešení využívající této možnosti zobrazují doplňující informace o situaci ve vašem okolí přímo před váš zrak. Pro něco podobného se čelní sklo jeví být dokonalým prostředkem.
Právě touto cestou se vydali pánové ze společnosti Autoglass, kteří mají svou vizi toho, jak bude vypadat čelní sklo v roce 2020. Mezi informacemi, které by se měly zobrazovat, patří například navigace, rychlost, informace o přehrávaných médiích nebo spotřeba pohonných hmot. Díky velké využitelné ploše se dokonce na skle mohou dynamicky zobrazovat ukazatele pro odbočení tak, abyste měli co největší vizuální kontrolu, kde přesně budete zatáčet a za jak dlouho. Tyto myšlenky nejsou revoluční, ale pokud je v nejbližší době spatříme, pak to bude jistě nějakou formou pokročilé projekce na obyčejné sklo.
Proč si to myslím? V současné době existuje jediná technologie, která by umožnila vytvořit podobně pokročilé sklo bez zpětné projekce a jednalo by se s určitostí o velmi tenký OLED (Organic Light Emitting Diode) displej vlepený mezi tvrzené vrstvy tvrzeného autoskla. To by zaručilo velmi nízkou spotřebu displeje a maximální transparentnost takovéhoto řešení. Dokonce bychom mohli jít tak daleko, že by se v přestávkách mohli pasažéři kochat projekcí libovolného HD video signálu a nebo jít ještě dále a zobrazovat rozdílné informace pro každé sedadlo auta respektive pozorovací úhel. Bohužel v současné době nejsou výrobci při akceptovatelných nákladech vyrobit ani 20“ OLED monitor k běžnému použití nehledě na to, když si uvědomíme kolikrát je takové přední sklo vystaveno nárazům odletujících částic od jedoucích automobilů nebo dalším pohromám.
Zpětná projekce je zatím jedinou schůdnou cestou a bude nutné pravděpodobně rozvíjet právě jí, abychom dosáhli podobných výsledků. V problematice podobného řešení musíme krom samotné projekce řešit perspektivu zobrazování informací, protisvětlo a v neposlední řadě také zakřivenou plochu skla a jeho sklon vůči projektoru. To vše v současné době omezuje tzv. head-up displej na několik málo centimetrů informací umístěných přímo před hlavou řidiče.
Využití celé plochy předního skla bude pravděpodobně v následujících deseti letech neřešitelný problém. Nechme ale nyní technologie technologiemi a pojďme se pokochat možnou budoucností poněkud méně kriticky v přiloženém videu, z něhož pochází i snímky protínající tento text.
Novátorské čelní sklo podle firmy Autoglass
Další záběry z přiloženého videa
OLED dokáže být velmi flexibilní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis