Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4

Nový systém quattro pro slabší Audi na platformě MLB standardně pohání přední kola a ta zadní připojuje pomocí dvou různých spojek. Debut bude v A4 Allroad.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4

16.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nový systém quattro pro slabší Audi na platformě MLB standardně pohání přední kola a ta zadní připojuje pomocí dvou různých spojek. Debut bude v A4 Allroad.

Audi nazývá své modely s úpravami pro extra úspornou jízdu slovem "ultra". Stejné označení dostane nový systém quattro, který spíš než stálý pohon všech kol upřednostňuje úsporu paliva. Pokud vám vstávají hrůzou vlasy na hlavě, že Audi zahodí svůj systém s diferenciálem Torsen, rychle vás uklidníme - novinka s názvem quattro ultra bude v nabídce vedle Torsenu.

Quattro ultra využívá elektromechanicky ovládané vícelamelové mokré spojky na místě středového diferenciálu a zubové spojky u zadního diferenciálu. Standardně budou tedy vozy vybavené tímto systémem předokolky a pohon zadních kol bude připojitelný. Řídící elektronika bude mít hromadu senzorů, kterými bude zjišťovat, jestli je zrovna potřeba pohon všech kol, nebo stačí přední náhon.

Takovéto systémy nejsou novinkou, ona zubová spojka u zadního diferenciálu ale odpojí kardanovou hřídel i z této strany. Jediné, co se v režimu předokolky bude pohybovat jsou zadní poloosy a některá ozubená kola v nově vyvinutém zadním diferenciálu. A právě tato minimalizace hýbajících se částí stojí za úsporou paliva, kterou má tenhle systém přinést - konkrétně podle zpráv Audi to bude 0,3 litru paliva na 100 km při běžné jízdě.

K připojení zadní nápravy elektronika sepne vícelamelovou spojku u převodovky, čímž zvýší otáčky kardanu a napojených ozubených kol v zadním diferenciálu. Když se otáčky všeho srovnají, zubová spojka sepne a máme pohon všech kol. Kolik síly bude proudit na zadní kola, určuje prokluz vícelamelové spojky u převodovky. Zadní náprava také nabídne imitaci vektorování točivého momentu, prováděnou přibržďováním kol.

Otázkou také je, jak dlouho bude tenhle proces trvat, protože na první pohled to vypadá na docela zdlouhavé manévry. Senzory systému, kterých je mimochodem víc než u stávajícího quattra s Torsenem, umí vyhodnocovat jízdí situaci každých 100 milisekund, tedy desetkrát do vteřiny. Berou v potaz míru zrychlení, aktuální točivý moment poskytovaný motorem, míru zatočení volantu, trakci na různých kolech, náklony auta a aktuální styl jízdy.

Novinka se představí v útrobách nového Audi A4 Allroad a později ji dostanou nové generace modelů A5 a Q5. Je vyvíjena pro platformu MLB, tedy pro vozy s motorem vpředu podélně, a některá použitá řešení se nechala inspirovat u Audi s motory vpředu napříč a s pohonem všech kol. A jak stojí i výše, tento nový systém nebude náhradou za kompletně mechanickou čtyřkolku quattro - tu si zachovají výkonnější modely a také verze RS.

Co nevíme, je, jestli bude u modelů na výběr mezi touto novou čtyřkolkou a standardním mechanickým systémem, ale moc bychom na to nesázeli. Co víc než tušíme, je, že tahle inovace míří hlavně ke zlepšení papírové spotřeby paliva a snížení pokut za nadlimitní emise CO2. Pokud ale pomůže spotřebu snížit i v reálném světě, proč ne. A jistě se nikdo nebude zlobit ani za fakt, že je novinka o 4 kg lehčí než stávající systém.


Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 1 - audi quattro ultra 01Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 2 - audi quattro ultra 02Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 3 - audi quattro ultra 03Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 4 - audi quattro ultra 04Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 5 - audi quattro ultra 05Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 6 - audi quattro ultra 06Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 7 - audi quattro ultra 07Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 8 - audi quattro ultra 08Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 9 - audi quattro ultra 09Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 10 - audi quattro ultra 10Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 11 - audi quattro ultra 11Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 12 - audi quattro ultra 12Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 13 - audi quattro ultra 13Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 14 - audi quattro ultra 14Audi quattro ultra: nová čtyřkolka šetří palivo, ale není to stálý pohon 4x4 - 15 - audi quattro ultra 15
Audi Quattro ultra není stálá čtyřkolka. Jak bude fungovat v reálu, si počkejme

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše