Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi uvedlo nové řešení pohonu spalovacích aut, po čase je to něco, co dává aspoň nějaký smysl
před 6 hodinami | Petr Prokopec
Audi jako by svými nespornými technickými schopnostmi v posledních letech pouze marnilo na vývoj řešení, která vychází vstříc normám limitující emise. Těm vyhoví i toto řešení spalovacího pohonu, současně ale dává aspoň nějaký racionální smysl.
Čistě spalovací motor se dnes začíná stávat stále větší vzácností. Krokodýlí slzy kvůli tomu neroníme, jistá míra elektrifikace nemusí být nutně problematická. Takové mild-hybridy sice přidávají prvky zesložiťující celý pohon a nutně omezují jeho - řekněme - „ekonomickou životnost”, ale mohou fungovat, neboť mají tu moc nechat spalovací motor delší čas stát v momentech, kdy je velmi neefektivní.
Jenže to nedělají. Integrovaný startér-generátor a 48voltový elektrický okruh s malou baterii umožní vypnout motor za jízdy a zpříjemnit start-stopy, obojí ale zase tak moc neřeší a nadšenci to bude stejně pro zlost. Aby mild-hybrid byl opravdu efektivní, musela jeho elektrická část být schopna posouvat auta aspoň pomalými městskými kolonami sama o sobě. Ale to dnes žádný mild-hybrid nedělá, ač původní záměr byl takový. Třeba Bosch to takto chtěl před léty dělat, v sériovém autě jsme ale na takový systém nenaraili.
Celou myšlenku nyní dotáhlo do zdárného konce až Audi, které za to pro jednou má náš potlesk. Německá automobilka představila evoluční verzi svého mild-hybridního ústrojí zvanou MHEV Plus, jehož srdcem je nový generátor PTG (či německy TSG) vážící přijatelných 21 kilogramů, a to včetně veškeré elektroniky. Tento elektromotor přitom není napojen na spalovací jednotku, místo toho je součástí převodovky. Dokáže tedy pohánět kola a nechat spalovací motor nečinný i v oněch pomalých kolonách, kdy spalovací motor spotřebovává velmi mnoho pro velmi málo. Navíc nenahrazuje tradiční startér-generátor, ale doplňuje jej, aby jízda byla maximálně efektivní.
Audi již tímto ústrojím osazovat modely A5 a Q5, kdy u prvního zmíněného lze v případě dvoulitrového turbodieselu počítat se spotřebou 4,8 až 5,7 litru na sto kilometrů, zatímco u benzinového třílitrového šestiválce jde o průměrných 7,4 až 8 l/100 km. Máme zde tedy úsporu 0,38 či dokonce 0,74 litru na sto kilometrů ve srovnání s konvenčními mild-hybridní jednotkami, které sami o sobě přináší zhruba půllitrové zlepšení oproti těm čistě spalovacím. Zejména v reálném městském provozu opravdu nepůjde o nic zanedbatelného, čemuž se vyplatí něco obětovat.
TSG navíc dokáže generovat až 24 koní, které napomáhají s akcelerací. Chod elektromotoru je ovšem omezen 5 500 otáčkami, pročež s ním můžete v závislosti na daném modelu a motorizaci počítat pouze do rychlosti 130 či 140 km/h - to je ale teorie, obvykle nebude mít kapacitu ani na jednu akceleraci k takovým výšinám. Tím, že je navíc motor součástí převodovky, je daný výkon přenášen na přední či všechna čtyři kola bez jakýchkoli třecích ztrát. Zároveň rekuperuje až 34 koní při regenerativním brzdění a díky elektrickému kompresoru klimatizace zvládá její chod i po vypnutí spalovací jednotky.
Lze už jen zmínit, že ústrojí MHEV Plus počítá s baterií o kapacitě 1,7 kWh, kterou nelze dobíjet přímo ze zásuvky. To prodlužuje její živostnost, daná velikost by navíc neměla vést k příliš drahé výměně po dosloužení akumulátoru. Za dieselové Audi A5 Avant přitom dáte minimálně 1 405 900 Kč při volbě pohonu předních kol, respektive o 65 tisíc korun více při volbě systému quattro. S5 Avant vás pak vyjde přinejmenším na 2 035 500 Kč.
Technologie MHEV Plus počítá s možností jízdy čistě na elektřinu, i když jen velmi krátce. Díky tomu je ovšem možné snížit celkovou spotřebu paliva, a to nikoli pouze v laboratořích. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Audi uvedlo nové řešení pohonu spalovacích aut, po čase je to něco, co dává aspoň nějaký smysl
před 6 hodinami - Nové auto s motorem V8 bez turba a ručním řazením pořád může vzniknout, odpustíte mu za to i jeho nevyslovitelné jméno
před 8 hodinami - Suzuki se omlouvá, po pouhých 4 dnech muselo zastavit prodej nové verze své současné ikony
před 11 hodinami - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
včera - Porsche chystá čistku v nejvyšším vedení firmy, téměř na hodinu mají letět všichni, kteří horovali za elektrické orgie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva