Audi odhalilo nový motor 2,0 TFSI, chce jezdit za 5 litrů na 100 km

Pohonná jednotka pracuje na bázi Millerova cyklu, Audi však dále zkrátilo čas sání. Máme tu i vyšší kompresní poměr, spotřeba tak nemá přelézt 5 l.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi odhalilo nový motor 2,0 TFSI, chce jezdit za 5 litrů na 100 km

7.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi odhalilo nový motor 2,0 TFSI, chce jezdit za 5 litrů na 100 km

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pohonná jednotka pracuje na bázi Millerova cyklu, Audi však dále zkrátilo čas sání. Máme tu i vyšší kompresní poměr, spotřeba tak nemá přelézt 5 l.

O nové generaci Audi A4 jsme se v poslední době zmiňovali hned několikrát, přičemž odhalena byla i paleta motorů. Ta ovšem nebyla kompletní, neboť automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku dnes ve Vídni představila nový dvoulitr TFSI naladěný na 190 koní a 320 Nm točivého momentu, jenž bude dostupný v pásmu od 1 450 do 4 400 otáček. Více než samotný výkon nás ovšem má zajímat nová metoda spalování, tedy alespoň podle tiskové zprávy.

Motor totiž pracuje na bázi Millerova cyklu, zároveň však kvůli maximální možné efektivitě přidává několik dalších unikátních faktorů. V prvé řadě byl zkrácen čas sání, místo obvyklý 190 či 200 stupňů nově probíhá přes 140° otáčky klikové hřídele. Kvůli tomu byl navýšen plnící tlak a sací ventily se nyní uzavírají mnohem rychleji. Dočkat se pak máme vysokého kompresního poměru, který navyšuje účinnost motoru, konkrétní cifru ovšem německá značka do placu nedala.

Při částečném zatížení je palivo vstřikováno jak do sání, tak přímo do válců, přičemž vyšší rychlost proudění nasávaného vzduchu (v důsledku vyššího polnicího tlaku) přispívá v lepšímu promísení směsi. A aby toho nebylo málo, pak zmínit můžeme rovněž variabilní zdvih ventilů Audi Valvelift System, který umožní kratší čas sání při částečném zatížení plynového pedálu a mnohem delší ve chvílích, kdy svou pravou nohu prakticky seznámíte s koberečkem (v tu chvíli se doba sání ze 140° prodlouží na 170°). To vše přitom přispívá ke snížení spotřeby, která nemá přesáhnout 5 l/100 km.

Mimo to tu máme také nízkou hmotnost pohonné jednotky, která váží pouhých 140 kg. Navíc se pyšní novým chladicím okruhem, který umožňuje rychlejší dosažení optimální provozní teploty agregátu. Tomu přitom napomáhá usazení svodů výfuku do hlavy motoru. A zmínit můžeme i použití oleje s nižší viskozitou (0W-20), které přispívá ke snížení třetí a tudíž k maximalizaci efektivity pohonné jednotky.

Nic bližšího již zmíněno nebylo, tedy stran faktu, že po Audi A4 se nových motorů (dvoulitr TFSI je jen první vlaštovkou z většího hejna) dočkají také ostatní modely značky. Na takové informace o jízdní dynamice si ovšem budeme muset počkat, stejně jako na upřesnění spotřeby. Oněch pět litrů je totiž jen předběžným údajem, výsledná hodnota dosažená v laboratořích bude nejspíše ještě nižší.


Audi odhalilo nový motor 2,0 TFSI, chce jezdit za 5 litrů na 100 km - 1 - Audi 2.0 TFSI 190PS 01Audi odhalilo nový motor 2,0 TFSI, chce jezdit za 5 litrů na 100 km - 2 - Audi 2.0 TFSI 190PS 02
Nový přeplňovaný dvoulitr nabídne 190 koní, spotřebovat nemá dle normovaného cyklu ani 5 litrů na sto kilometrů

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.