Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Audi iLaS jsou matricová laserová světla, mají být vrcholem dosavadní evoluce
29.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Laser dopadá na pohyblivé zrcadlo, které ho směruje. Tím se i oproti matricovým LEDkám vylepší osvětlení silnice a sníží oslnění ostatních, říká teorie.
Existují laserová světla a existují světla s matricovými LEDkami, která zhášejí jednotlivé diody tak, aby nebyli oslněni ostatní řidiči, ale abyste stále viděli co nejlépe. Audi, které kdysi chtělo být průkopníkem laserových světel v autech, ale muselo se smířit s hořkou porážkou, nyní přišlo s kombinací těchto technologií - vyvíjí světlomety s matricovými lasery. Říká jim iLaS, celým jménem Inteligentní laserové světlo pro kompaktní adaptivní světlo s vysokým rozlišením.
Na rozdíl od LEDkových matricových světlometů se ty laserové selektivně nezhasínají. Změnu směrování paprsku zde zajišťuje zrcadlo o pouhých 3 mm průměru, které se může všelijak natáčet a tím směrovat modrý laserový paprsek, který na něj míří. Ze zrcadla prochází paprsek konvertorem, kde je z modrého světla vytvořeno bílé, a následně čočkou a pak už dopadá na silnici před vámi.
V praxi má tento systém fungovat tak, že v nízkých rychlostech bude světlo rozptýleno na širokou plochu. Ve vysokých rychlostech se úhel zúží, ale intenzita a dosvit se výrazně zvýší, abyste na dálnici viděli před sebe co nejdále. Tohle ale de facto umí i obyčejná halogenová světla s parabolami; dá se očekávat, že zde bude změna plynulá. Také je možné měnit jas jen na určitých místech a nesvítit tam, kde to je spíš na škodu - tedy do očí protijedoucího řidiče nebo do zrcátek auta před vámi.
Novinkou také má být „bleskově rychlé” zapínání a vypínání jednotlivých „diod” podle toho, jak jsou zrovna natočená zrcadla. To znamená, že je osvětlení cesty ještě adaptivnější většími možnostmi rozšiřování či zužování světelného kuželu. „Jako s dnešními matricovými LED-světlomety Audi, silnice je vždy jasně osvětlena, aniž by ostatní účastníci provozu byli oslněni,” uvádí tisková zpráva. Hlavní výhodou laserů je lepší rozlišení, a tedy větší variabilita.
Na projektu iLaS se čtyřmi kruhy spolupracují firmy Bosch a Osram a také Institut technologie v Karlsruhe, konkrétně oddělení této školy, zabývající se technologií osvětlení. Je to projekt na tři roky, sponzorovaný německou vládou, a patrně již nějakou dobu běží. Kdy se však s laserovými matricovými světly setkáme na silnicích, je zatím brzy odhadovat.
Princip funkce matricových laserových světel dobře vysvětlují tyto oficiální obrázky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis