Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu

(+ video) Audi se s vážností sobě vlastní pustilo do komponování umělých zvuků pro své příští elektrické automobily e-tron.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu

8.4.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Audi se s vážností sobě vlastní pustilo do komponování umělých zvuků pro své příští elektrické automobily e-tron.

Jet nízkými rychlostmi v obytné zóně v elektromobilu nebo hybridu jen na baterky může být pro kolemjdoucí „pěšáky” z důvodu chybějícího adekvátního zvuku motoru mírně řečeno rizikové. Aerodynamický hluk při městském tempu chybí a valivý hluk od kol je do rychlostí cirka 30 km/h také nedostatečný. Audi si proto (pochopitelně zdaleka ne jako první) vymyslelo uměle generovaný „e-sound“ a do jeho komponování bylo zapojeno oddělení akustiky.

Ústřední postavou se stal Rudolf Halbmeir, který obecně považuje zvuky za jistou formu hudby a asi nepatří mezi konstruktéry v tradičním smyslu slova. Jeho hlavním pracovním nástrojem je digitální piano, reproduktory, počítač, elektronický pedál a nějaká ta kreativita, aby se produkt jeho snažení líbil. Mimochodem, ve volném čase komponuje hudbu, i když v tomto směru asi tolik známý není.

Abychom o zvuku Audi e-tron jen neteoretizovali, podívejte se na video pod článkem. O výsledku jeho práce prozradí mnohem více než pouhý popis. Pokud budete mít dojem, že vám to hodně připomíná vesmírné koráby ze Star Wars nebo Star Treku, nejste od pravdy daleko. „Pro jisté frekvenční rozsahy jsou sci-fi filmy skutečně inspirativní,“ vysvětluje Halbmeir, tvrdí ale, že jeho práce je mnohem komplexnější.

„Během několika let jsme provedli spoustu testů, takže jsme se naučili některé tóny cíleně zesilovat a ty nežádoucí zase potlačit,“ říká Dr. Ralf Kunkel, šéf oddělení akustiky Audi. Zvukový výstup vozu je přitom závislý na rychlosti, otáček elektromotoru, zatížení a několik dalších parametrů. O generování zvuku se starají reproduktory s výkonem 40 wattů uložené na podvozku. Vývojáři ovšem tvrdí, že k tomu, aby chodci nebo cyklisté auto zaregistrovali sluchem, v běžném provozu zcela postačuje výkon pět až osm wattů.

Část zvuku je karoserií i vzduchem přiváděný rovněž k uším posádky. Není jej ale mnoho. V Audi jsou přesvědčeni, že majitelé elektromobilů si budou pořizovat auta tohoto typu také kvůli tichému provozu.

Větší část testů probíhala ve speciální akustické komoře, ale finální ladění bylo nevyhnutné provést na běžných silnicích, kde se ke zvuku vozu přidal vítr, podvozek absorbující nerovnosti, nečistoty bubnující do podběhů a karoserie nebo okolní provoz. Tohle má být podle Audi jen začátek. Pro každý svůj další elektromobil plánuje vytvořit originální akustický podpis podle jeho zaměření.


Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu - 1 - Audi etron esound 02Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu - 2 - Audi etron esound 03Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu - 3 - Audi etron esound 04Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu - 4 - Audi etron esound 05Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu - 5 - Audi etron esound 06Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu - 6 - Audi etron esound 07Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu - 7 - Audi etron esound 08Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu - 8 - Audi etron esound 09Audi e-sound na silnicích „zviditelní“ elektromobily z Ingolstadtu - 9 - Audi etron esound 10
Ústřední postavou oddělení akustiky Audi je "skladatel" Rudolf Halbmeir

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše