Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ariel nabídne Atom s titanovým šasí, hmotnost klesne pod 500 kg
24.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Superlehký Ariel Atom patří už dnes mezi nejrychlejší „silniční motokáry”. S pomocí titanu má hmotnost jeho šasí klesnout o plných 40 procent.
Titan se zdá být skvělým materiálem pro konstrukci rychlých aut, jde o kov s vůbec nejlepším poměrem pevnosti a hmotnosti. Většího využití se ale v automobilovém průmyslu nedočkal a zůstává doménou spíše letectví a kosmonautiky. Jde totiž o relativně drahý materiál, jehož zpracování je velmi náročné a tudíž znovu velmi drahé - v automobilismu se tak ve výsledku více prosazují uhlíková vlákna, jejichž výroba a zpracování se stává stále levnější.
Britský Ariel známý hlavně díky svému modelu Atom a jeho verzím jako V8, Mugen nebo nejnověji Atom 3.5 ale myslí právě na použití titanu. Konstrukce jeho vozu s trubkovým rámem tomu ostatně nahrává a předpokládané přínosy jsou více než zajímavé. Atom s titanovým šasí by měl čistě na tomto prvku jít dolů s hmotností o 40 procent, celé auto by pak mělo být lehčí o 8 procent proti aktuálnímu nejlehčímu provedení. A to je ve světě takto vyhraněných aut obrovský rozdíl, jakkoli nominálně půjde u britské miniformule o desítky kilogramů.
Simon Saunders z Arielu řekl v rozhovoru pro britský Autocar, že jakmile bude vývoj této specialitky dokončen, nabídne ji firma buď jako omezenou edici, nebo coby příplatkový prvek v nabídce všech verzí Atomu. „Bude to skvělé okruhové auto,” řekl Saunders v narážce na to, že hmotnost vozu díky tomu klesne pod hranici 500 kilogramů. „Naše magické číslo bude začínat čtyřkou, i když nebude snadné takové mety dosáhnout,” dodal britský manažer Arielu.
Malá automobilka dále počítá s využitím motorů Hondy, které ji kdysi sice přidaly trochu hmotnosti navíc, oproti zprvu používaným, lehčím jednotkám Roveru jsou ale podstatně spolehlivější. Vývoj titanového šasí Atomu pak bere jako lekci, ze které by se mohla poučit pro vývoj dalších produktů. Firma chce kupříkladu nabídnout vlastní motocykl, který by se o titanový rám mohl též opřít.
Jinou otázkou je cena, na které se použití titanu pochopitelně podstatně projeví. Někteří žertují, že zatímco hmotnost vozu klesne díky titanu o 8 procent, jeho cena stoupne o 80. Tak dramatické to zřejmě nebude, nicméně Atom je už dnes přes svou vizuální prostost velmi drahým zbožím a Ariel doufá, že jeho zákazníci, kteří touží po výjimečném produktu, budou ochotni za citelné snížení hmotnosti a tedy i zvýšení rychlosti vozu leccos připlatit.
Kdy přesně by se Ariel Atom Titan (nebo cokoli v tomto smyslu) mohl objevit na trhu, je zatím otázkou. Pokud se ale Ariel dnes nestydí vývoj takového řešení veřejně přiznat, musí s ním být už hodně daleko. Sázka na tento nebo příští rok se tak nezdá být riskantní.












Tohle je osmiválcový Atom, který jsme kdysi překřtili na malou Formuli 1. S titanovou šasí by byl podobnému označení ještě blíže
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejčtenější články
Číňané ukázali, s čím skutečně chtějí ovládnout Evropu. Toto je jejich nový kombík se spalovacím motorem
26.3.2025Někdo nacpal do rodinného VW motor z policejního Passatu. Stvořil skrytou zbraň se stovkou za 4,8 s, teď ji prodává
26.3.2025Nová verze Audi A5 vás chce připravit o víc peněz, litry v zavazadelníku i iluze o německých prémiových autech
26.3.2025Kvůli clům na auta z Číny budeme propouštět a zastavovat výrobu, říká šéf Seatu. I to způsobují nepromyšlené kroky EU
26.3.2025Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila
27.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva