Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ariel nabídne Atom s titanovým šasí, hmotnost klesne pod 500 kg
24.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Superlehký Ariel Atom patří už dnes mezi nejrychlejší „silniční motokáry”. S pomocí titanu má hmotnost jeho šasí klesnout o plných 40 procent.
Titan se zdá být skvělým materiálem pro konstrukci rychlých aut, jde o kov s vůbec nejlepším poměrem pevnosti a hmotnosti. Většího využití se ale v automobilovém průmyslu nedočkal a zůstává doménou spíše letectví a kosmonautiky. Jde totiž o relativně drahý materiál, jehož zpracování je velmi náročné a tudíž znovu velmi drahé - v automobilismu se tak ve výsledku více prosazují uhlíková vlákna, jejichž výroba a zpracování se stává stále levnější.
Britský Ariel známý hlavně díky svému modelu Atom a jeho verzím jako V8, Mugen nebo nejnověji Atom 3.5 ale myslí právě na použití titanu. Konstrukce jeho vozu s trubkovým rámem tomu ostatně nahrává a předpokládané přínosy jsou více než zajímavé. Atom s titanovým šasí by měl čistě na tomto prvku jít dolů s hmotností o 40 procent, celé auto by pak mělo být lehčí o 8 procent proti aktuálnímu nejlehčímu provedení. A to je ve světě takto vyhraněných aut obrovský rozdíl, jakkoli nominálně půjde u britské miniformule o desítky kilogramů.
Simon Saunders z Arielu řekl v rozhovoru pro britský Autocar, že jakmile bude vývoj této specialitky dokončen, nabídne ji firma buď jako omezenou edici, nebo coby příplatkový prvek v nabídce všech verzí Atomu. „Bude to skvělé okruhové auto,” řekl Saunders v narážce na to, že hmotnost vozu díky tomu klesne pod hranici 500 kilogramů. „Naše magické číslo bude začínat čtyřkou, i když nebude snadné takové mety dosáhnout,” dodal britský manažer Arielu.
Malá automobilka dále počítá s využitím motorů Hondy, které ji kdysi sice přidaly trochu hmotnosti navíc, oproti zprvu používaným, lehčím jednotkám Roveru jsou ale podstatně spolehlivější. Vývoj titanového šasí Atomu pak bere jako lekci, ze které by se mohla poučit pro vývoj dalších produktů. Firma chce kupříkladu nabídnout vlastní motocykl, který by se o titanový rám mohl též opřít.
Jinou otázkou je cena, na které se použití titanu pochopitelně podstatně projeví. Někteří žertují, že zatímco hmotnost vozu klesne díky titanu o 8 procent, jeho cena stoupne o 80. Tak dramatické to zřejmě nebude, nicméně Atom je už dnes přes svou vizuální prostost velmi drahým zbožím a Ariel doufá, že jeho zákazníci, kteří touží po výjimečném produktu, budou ochotni za citelné snížení hmotnosti a tedy i zvýšení rychlosti vozu leccos připlatit.
Kdy přesně by se Ariel Atom Titan (nebo cokoli v tomto smyslu) mohl objevit na trhu, je zatím otázkou. Pokud se ale Ariel dnes nestydí vývoj takového řešení veřejně přiznat, musí s ním být už hodně daleko. Sázka na tento nebo příští rok se tak nezdá být riskantní.
Tohle je osmiválcový Atom, který jsme kdysi překřtili na malou Formuli 1. S titanovou šasí by byl podobnému označení ještě blíže
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Doba obrovských slev na nová auta začíná, říká dealer. Lidi ale spíš naštve, spoustu z nich připraví o spoustu peněz
27.10.2024 - Ferrari vyrábí auta docela jinak než téměř všichni ostatní, díky neobvyklému řešení chce své vozy udržet na silnicích navěky
27.10.2024 - Nový vrcholný McLaren je rozpačitý, záblesky výjimečnosti se ale najdou. Revoluční řešení podvozku mění zažitá pravidla
27.10.2024 - Jedna z největších pojišťoven nařídila odstranit nabíječky aut ze všech svých parkovacích domů kvůli riziku požáru
28.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch