A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce

Odpojování válců se dá pochopit u velkých motorů, u čtyřválců už méně. Němci zkoušejí stejnou technologii i u tříválců, ze kterých by tak udělali dvouválec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce

15.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Odpojování válců se dá pochopit u velkých motorů, u čtyřválců už méně. Němci zkoušejí stejnou technologii i u tříválců, ze kterých by tak udělali dvouválec.

Deaktivaci půlky válců ve chvílích, kdy nepotřebujete plný výkon motoru, známe už hezkých pár let. Použití u osmiválců se pochopit dá docela jednoduše, u čtyřválců už jen s přinejmenším zdvihnutým obočím, pořád je to ale lepší než „poctivé” tříválce a dvouválce. Ani zde však snaha o papírově nízkou spotřebu nemá skončit - německý výrobce autodílů Schaeffler experimentuje s vypínáním jednoho válce u tříválcového motoru.

V současné době Schaeffler, a nejen on, řeší odstavování válců vlastním zařízením k odpojení pro každý z nich, takže pokud chcete z V8 udělat čtyřválec, potřebujete čtyři. K odpojení jednoho válce by tedy stačil jeden, což znamená výrazně nižší cenu zařízení; i tak se ale oproti motoru, který by ničím takovým vybaven nebyl, cena jistě zvedne.

Důvod, proč se o něco takového firma Schaeffler pokouší, je jednoduchý a stejný jako u všech ostatních podobných věcí - emisní limity, ať už evropské nebo americké. Podle dosavadních výzkumů by byl přínos minimální, spotřeba paliva, samozřejmě ta normovaná, nikoliv reálná, by se snížila o tři procenta. Na druhou stranu, při obrovských pokutách za každý nadlimitní gram CO2 se i to může vyplatit - 3 procenta ze 130 (aktuální limit gramů CO2 na km) jsou skoro 4 a při pokutě 95 Eur za každý nadlimitní gram tak může tříprocentní úspora ospravedlnit dodatečnou investici do každého motoru ve výši okolo 8 tisíc Kč. Tolik by řešení Schaeffleru automobilky velmi pravděpodobně nestálo.

Mnoho informací zatím o připravované novince není, manažer ventilových ústrojí u Schaeffleru hovoří o tom, že prototyp by měl být hotov do šesti měsíců. Vypadá to tedy, že u čtyřválců se deaktivace válců zastavit nemíní. Kam to zajde, těžko říci; není vyloučeno, že se náš loňský aprílový vtípek o vypínání jednoho válce u TwinAiru stane realitou, žertovat v tomto ohledu už se dnes nevyplatí...


A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 1 - schaeffler deaktivace valcu 01A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 2 - schaeffler deaktivace valcu 02A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 3 - schaeffler deaktivace valcu 03
Zařízení pro odpojování válců firmy Schaeffler

A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 4 - Volkswagen odpojovani valcu 01A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 5 - Volkswagen odpojovani valcu 02
Volkswagen odpojuje válce trochu jinak

A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 6 - Ford 10 EcoBoost Mulally 01A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 7 - Ford 10 EcoBoost nove 01A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce - 8 - Ford 10 EcoBoost nove 02
K adeptům na odpojení jednoho válce ze tří by mohl patřit "motor roku" 1,0 EcoBoost od Fordu

Zdroj: Wards

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.