Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce
15.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Odpojování válců se dá pochopit u velkých motorů, u čtyřválců už méně. Němci zkoušejí stejnou technologii i u tříválců, ze kterých by tak udělali dvouválec.
Deaktivaci půlky válců ve chvílích, kdy nepotřebujete plný výkon motoru, známe už hezkých pár let. Použití u osmiválců se pochopit dá docela jednoduše, u čtyřválců už jen s přinejmenším zdvihnutým obočím, pořád je to ale lepší než „poctivé” tříválce a dvouválce. Ani zde však snaha o papírově nízkou spotřebu nemá skončit - německý výrobce autodílů Schaeffler experimentuje s vypínáním jednoho válce u tříválcového motoru.
V současné době Schaeffler, a nejen on, řeší odstavování válců vlastním zařízením k odpojení pro každý z nich, takže pokud chcete z V8 udělat čtyřválec, potřebujete čtyři. K odpojení jednoho válce by tedy stačil jeden, což znamená výrazně nižší cenu zařízení; i tak se ale oproti motoru, který by ničím takovým vybaven nebyl, cena jistě zvedne.
Důvod, proč se o něco takového firma Schaeffler pokouší, je jednoduchý a stejný jako u všech ostatních podobných věcí - emisní limity, ať už evropské nebo americké. Podle dosavadních výzkumů by byl přínos minimální, spotřeba paliva, samozřejmě ta normovaná, nikoliv reálná, by se snížila o tři procenta. Na druhou stranu, při obrovských pokutách za každý nadlimitní gram CO2 se i to může vyplatit - 3 procenta ze 130 (aktuální limit gramů CO2 na km) jsou skoro 4 a při pokutě 95 Eur za každý nadlimitní gram tak může tříprocentní úspora ospravedlnit dodatečnou investici do každého motoru ve výši okolo 8 tisíc Kč. Tolik by řešení Schaeffleru automobilky velmi pravděpodobně nestálo.
Mnoho informací zatím o připravované novince není, manažer ventilových ústrojí u Schaeffleru hovoří o tom, že prototyp by měl být hotov do šesti měsíců. Vypadá to tedy, že u čtyřválců se deaktivace válců zastavit nemíní. Kam to zajde, těžko říci; není vyloučeno, že se náš loňský aprílový vtípek o vypínání jednoho válce u TwinAiru stane realitou, žertovat v tomto ohledu už se dnes nevyplatí...
Zařízení pro odpojování válců firmy Schaeffler
Volkswagen odpojuje válce trochu jinak
K adeptům na odpojení jednoho válce ze tří by mohl patřit "motor roku" 1,0 EcoBoost od Fordu
Zdroj: Wards
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před hodinou - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva