Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
A bude hůř. Schaeffler pracuje na vypínání jednoho válce u tříválce
15.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Odpojování válců se dá pochopit u velkých motorů, u čtyřválců už méně. Němci zkoušejí stejnou technologii i u tříválců, ze kterých by tak udělali dvouválec.
Deaktivaci půlky válců ve chvílích, kdy nepotřebujete plný výkon motoru, známe už hezkých pár let. Použití u osmiválců se pochopit dá docela jednoduše, u čtyřválců už jen s přinejmenším zdvihnutým obočím, pořád je to ale lepší než „poctivé” tříválce a dvouválce. Ani zde však snaha o papírově nízkou spotřebu nemá skončit - německý výrobce autodílů Schaeffler experimentuje s vypínáním jednoho válce u tříválcového motoru.
V současné době Schaeffler, a nejen on, řeší odstavování válců vlastním zařízením k odpojení pro každý z nich, takže pokud chcete z V8 udělat čtyřválec, potřebujete čtyři. K odpojení jednoho válce by tedy stačil jeden, což znamená výrazně nižší cenu zařízení; i tak se ale oproti motoru, který by ničím takovým vybaven nebyl, cena jistě zvedne.
Důvod, proč se o něco takového firma Schaeffler pokouší, je jednoduchý a stejný jako u všech ostatních podobných věcí - emisní limity, ať už evropské nebo americké. Podle dosavadních výzkumů by byl přínos minimální, spotřeba paliva, samozřejmě ta normovaná, nikoliv reálná, by se snížila o tři procenta. Na druhou stranu, při obrovských pokutách za každý nadlimitní gram CO2 se i to může vyplatit - 3 procenta ze 130 (aktuální limit gramů CO2 na km) jsou skoro 4 a při pokutě 95 Eur za každý nadlimitní gram tak může tříprocentní úspora ospravedlnit dodatečnou investici do každého motoru ve výši okolo 8 tisíc Kč. Tolik by řešení Schaeffleru automobilky velmi pravděpodobně nestálo.
Mnoho informací zatím o připravované novince není, manažer ventilových ústrojí u Schaeffleru hovoří o tom, že prototyp by měl být hotov do šesti měsíců. Vypadá to tedy, že u čtyřválců se deaktivace válců zastavit nemíní. Kam to zajde, těžko říci; není vyloučeno, že se náš loňský aprílový vtípek o vypínání jednoho válce u TwinAiru stane realitou, žertovat v tomto ohledu už se dnes nevyplatí...



Zařízení pro odpojování válců firmy Schaeffler
Volkswagen odpojuje válce trochu jinak
K adeptům na odpojení jednoho válce ze tří by mohl patřit "motor roku" 1,0 EcoBoost od Fordu
Zdroj: Wards
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 8 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 10 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 11 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan